Volvo v70 -99 Elhissarna strular.

Tobias-k
13 juni 2016 · 65 Inlägg

Hejsan!

Köpte mig en V70 -99a förra sommarn som endast förar hissen fungerade på och har inte tagit tag i det förräns nu.
Som sagt så fungerade bara förarhissen så jag bytte strömställare(modullen i förardörren) i hopp om att det skulle fixa resterande rutor.
Men så var det inte, så jag felsökte i höger framdörr och konstaterar att elhissmotorn är stendöd.
Så jag sticker till den lokala skroten och köper en begagnad motor, nu till problemet.

Den rutan rullar ner jätte bra, men uppåt så stannar den halvvägs och man måste hjälpa till att "trycka" upp rutan med fingrarna samtidigt som du håller uppe knappen, vet någon varför?

Samt så fungerar ingen utav hissarna bak Heller, inte haft tid att försöka felsöka dem ännu, men tror ni det är motorerna som är körda där med?

Mvh
Tobbe

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Kan vara att den kärvar lite om det är på samma ställe den fastnar, eftersom den ju fortsätter upp med lite hjälp..
Ta av dörrsidan och prova för hand, hade jag gjort..
Mäta om det kommer ström bak så vet du..
Lite pyssel att plocka av dörrsidorna bara..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stortag
20 juli 2016 · 298 Inlägg

Kontrollera glidskorna i rännan nere på rutorna, dessa kan bli uppnötta med åren och kärva. Prova smörja inne i rännan med vaselin eller liknande eller om det ser ut att behövas, byta glidskorna.
Ett annat problem med dessa 97-00 modellerna är själva fönsterhissknappen. På de jag hade förr fungerade det inte att stänga passagerarsidans fönster från den knappen, endast från förarsidan.
Knapparna går att bända upp och rengöra kontaktbanorna innuti du ser vad jag menar om du kollar inne i knappen.
Efter det gick det att öppna och stänga alla fönster som de skulle.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang