Tändning (Fördelare)

Wheel_Spin
15 juni 2016 · 245 Inlägg

Jag måste ha tag i en annan fördelare till min b200k-motor.
Med artikelnummer: 0237024013
Den har integrerad hallgivare med ett kontaktuttag samt en vakuumstyrning.

HELT OMÖJLIG ATT FÅ TAG I VIA NÄTET!
Är det någon som vet om man kan ta en annan typ av fördelare från en annan volvo och få det att lira ändå?
Isåfall vilken?

Har redan försökt med en B230F fördelare vilket motorn inte ville gå igång med, min gissning är att om det går att köra med en annan fördelare så måste den fördelaren plockas från en motor som har samma cylindervolym utöver att det passar för övrigt. Annars blir tändningen fel, hur man än står och ställer in det.

Vad i helvete ska jag göra, blir tokig snart.. Måste väl gå att styra tändningen på något annat vis om nu detta inte går? hmm Det får kosta, måste bara få detta att funka nu.

Bilen dör nämligen när den är varm (Hallgivare) i mitt fall. Eller hela fördelaren.

Senast redigerat av Wheel_Spin (15 juni 2016)

M123
15 juni 2016 · 962 Inlägg

Den där motorn är ju ett alster för Italienska marknaden och Finska om jag inte missminner mig.
Borde finnas bara man vet vart man ska leta efter delar.
Så börja leta där om du kör fast här i Sverige.

Sen är du säker att tändföljden är olika?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Wheel_Spin
15 juni 2016 · 245 Inlägg

M123 skrev:
Den där motorn är ju ett alster för Italienska marknaden och Finska om jag inte missminner mig.
Borde finnas bara man vet vart man ska leta efter delar.
Så börja leta där om du kör fast här i Sverige.

Sen är du säker att tändföljden är olika?

Där ser man, det kanske förklarar varför den är så svår att få tag i.

Yes, eller tändföljd? Samma tändföljd kan det ju vara, alltså tändföljden på kablarna, men styrningen olika eller olika spänningar möjligtvis? smile

Den villle inte gå igång med b230f fördelare, roterade den fördelaren ett helt varv och det bästa resultatet var att bilen hostade upprepade gånger tills mitt förgasarfilter började brinna, men den gick aldrig igång. Direkt när jag fick ner den gamla fördelaren så fick jag igång den igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang