caromania
Forummoderator
1 juli 2016
· 9 296 Inlägg
Evildan skrev:
Hool skrev:
Evildan skrev:
Vilken tur att Stockholms trafiknät började byggas efter den 3 september 1967.
Tingstadstunneln, grundbulten i Göteborg är det som ställer till det.. Den är skum...
Något liknande finns mig veterligen inte i Stockholm.. Det är moderniserat efter 67 mer än en gång..
Slussen byggdes 1935.
Essingeleden 1960.
Bägge är byggda för vänstertrafik med allt vad det innebär.
Då jovisst finns det kvarlevor från den tiden i tokstan också och inte bara hos räkodlarna.
Sedan är det säkert så att Stockholm lagt mer krut de senaste 20 åren på att vidareutveckla infrastrukturen än vad de har i Göteborg (gissar jag), men man har heller inte haft något val med tanke på befolkningsökningen. (Ex "min" motorväg har gått från 2 filer till 3-4-5 filer de senaste 12-13 åren.)
Däremot har man inte gjort de stora omläggningar som skulle behövts göras i tid. Norrortsleden och Södra länken är planlagda på Hedenhös tid och beslutade/projade på -90talet, dvs underdimensionerade redan när de sedermera kom i bruk för några år sedan, och de är heller ingen egentlig lösning på huvudproblemet. Vi får se hur Förbifart Stockholm faller ut även om säkert byråkratin lyckas se till att den är omodern när den öppnar.
Befolkningen har trots allt ökat ganska mycket mer i Stockholm än i Göteborg under de senaste decennierna. (Storstockholm har sedan 1990 ökat med ca 600.000 invånare och Storgöteborg med 200.000 och Storstockholm drar ifrån kraftigt.) Sedan vet jag inte om pendlandet inom regionen är lika stort i Göteborg som i Stockholm? Folk åker från Västerås och Eskilstuna i större utsträckning nu än tidigare. Slutsatsen blir att en så pass stor stad byggd på öar inte fungerar när infrastruktur och vägnät skadas.
Det finns nog ingen enkel lösning. Det går inte att bygga bort problemet. Lösningen är att färre människor åker bil.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.