amazinjoey skrev: Mäthuset passar bra men måste trixas med kablaget för att få det funka själv vill jag göra de men aldrig förstått hur siden funkar ifall du redan har sid2 i bilen , då funkar 2006 siden med att trixa med sidkablaget , dock måste man ta bort den gamla siden helt ur bilen så det går inte ha två
Okej då vet jag, verkar lite klurigt men hade varit häftigt
Blev en liten tripp till returbilen och fyndade nya framstolar för 500 kr totalt
Hittade inga i helskinn och de flesta är automatiska, vilket blir för mycket jobb då jag har manuella. De här stolarna var i bäst skick av alla ställen jag letat på så fick bli dem helt enkelt
Batteriet frånkopplat och gamla stolarna ute
Lägg märke till dörrklädseln fram (taget från en 2009 9-5 kombi) bakklädseln får sitta på tills jag hittar ett par till dem också
Jag tänkte även byta ut hastighetsmätaren till en nyare modell. Men där måste man också gifta in den och skruva upp (ta en som rullat mindre än den befintliga då man bara kan skruva upp i tech 2 tydligen).
Men vad innebär det att "gifta in" egentligen? Fattar att prylarna egentligen inte är bakåtkompatibla men alltså vilka program använder man osv?
Jag tänkte även byta ut hastighetsmätaren till en nyare modell. Men där måste man också gifta in den och skruva upp (ta en som rullat mindre än den befintliga då man bara kan skruva upp i tech 2 tydligen).
Men vad innebär det att "gifta in" egentligen? Fattar att prylarna egentligen inte är bakåtkompatibla men alltså vilka program använder man osv?
Helt enkelt så är många av delarna i bilen "gifta" med bilen VIN , dvs att de funkar bara med den bilen så länge de är gifta , detta för att folk inte ska stjäla tex stereon som många gjorde på innan
För att byta MIU behövs det att byta VIN på bilen till en 2006 , montera den nya MIU med det modifierade kablaget och sedan byta tíllbaka ditt VIN till 2005 så kommer allt funka
Gällande Rattknapparna så skall de funka finfint på en 9-5
Riktigt snygg ratt! Men menar du då alltså att jag kan göra likadant sedan med den nya siden från 06 modeller (mk2). Alltså nya stereon och hastighetsmätaren. (skruva upp en som gått lägre mil än min och sedan gifta In den). Hade varit riktigt häftigt
Helt enkelt så är många av delarna i bilen "gifta" med bilen VIN , dvs att de funkar bara med den bilen så länge de är gifta , detta för att folk inte ska stjäla tex stereon som många gjorde på innan
För att byta MIU behövs det att byta VIN på bilen till en 2006 , montera den nya MIU med det modifierade kablaget och sedan byta tíllbaka ditt VIN till 2005 så kommer allt funka
Gällande Rattknapparna så skall de funka finfint på en 9-5
Riktigt snygg ratt! Men menar du då alltså att jag kan göra likadant sedan med den nya siden från 06 modeller (mk2). Alltså nya stereon och hastighetsmätaren. (skruva upp en som gått lägre mil än min och sedan gifta In den). Hade varit riktigt häftigt
1.För gör du en modifierad kablage som gör att den passar
2.Kopplar in TECH2 och Byter VIN , Anteckna din gamla men du ska bara byta på en Bokstav/siffra på tionde position så den matchar rätt årsmodel
3. Kopplar in MIU och startar bilen , och höjer miltalen till det korrekta. Den öka +1 för varje knapptryck
4. byt VIN till ditt gamla och stäng av bilen och starta så skall den funka
SID :
1.Ta bort den gamla siden 2.Gör en kablage adapter som passar 3.koppla in siden så ska det funka
Klockan på Siden kommer dock visa fel då den syncar sig med CD spelaren
Har själv inte gjort det men min "forskning" antyder att det är så man gör och folk jag har pratat med som har gjort det säger samma Kan dock missat ngt
1.För gör du en modifierad kablage som gör att den passar
2.Kopplar in TECH2 och Byter VIN , Anteckna din gamla men du ska bara byta på en Bokstav/siffra på tionde position så den matchar rätt årsmodel
3. Kopplar in MIU och startar bilen , och höjer miltalen till det korrekta. Den öka +1 för varje knapptryck
4. byt VIN till ditt gamla och stäng av bilen och starta så skall den funka
SID :
1.Ta bort den gamla siden 2.Gör en kablage adapter som passar 3.koppla in siden så ska det funka
Klockan på Siden kommer dock visa fel då den syncar sig med CD spelaren
Har själv inte gjort det men min "forskning" antyder att det är så man gör och folk jag har pratat med som har gjort det säger samma Kan dock missat ngt
Tack vad schysst, underlättar en hel del
Bara hojta till ifall du behöver hjälp eller undra ngt
1.För gör du en modifierad kablage som gör att den passar
2.Kopplar in TECH2 och Byter VIN , Anteckna din gamla men du ska bara byta på en Bokstav/siffra på tionde position så den matchar rätt årsmodel
3. Kopplar in MIU och startar bilen , och höjer miltalen till det korrekta. Den öka +1 för varje knapptryck
4. byt VIN till ditt gamla och stäng av bilen och starta så skall den funka
SID :
1.Ta bort den gamla siden 2.Gör en kablage adapter som passar 3.koppla in siden så ska det funka
Klockan på Siden kommer dock visa fel då den syncar sig med CD spelaren
Har själv inte gjort det men min "forskning" antyder att det är så man gör och folk jag har pratat med som har gjort det säger samma Kan dock missat ngt
Tack vad schysst, underlättar en hel del
Bara hojta till ifall du behöver hjälp eller undra ngt
Tänkte på det med xenonljus. Det är inte tillåtet att konvertera men vet du hur det ligger till med om man skulle köpa lyktorna på skroten från en 9-5 med xenon och byta ut? Det var ju tillval på den här modellen som vi valde bort men tänker mig att det borde vara tillåtet sen besiktiga den. Eller är jag helt fel på det?
Bara hojta till ifall du behöver hjälp eller undra ngt
Tänkte på det med xenonljus. Det är inte tillåtet att konvertera men vet du hur det ligger till med om man skulle köpa lyktorna på skroten från en 9-5 med xenon och byta ut? Det var ju tillval på den här modellen som vi valde bort men tänker mig att det borde vara tillåtet sen besiktiga den. Eller är jag helt fel på det?
Det borde inte vara några problem om du installerar dessutom Nivågivare etc , dock kommer det kosta massa och de är enligt mig inte värt lampan själv kostar 1000kr+ Xenon orginal , so rekommenderar halogen lr liknande Det är olagligt med XENON utan Nivågivare
Kommer idag ut till en stor pöl med vatten under fronten på bilen efter jobbet.
Bytte värmekranen i april och tänkte vafan hur kan den redan vara sönder.
Körde in på mekonomen varpå de konstaterar att vattenpumpen läcker och behöver bytas ut (6145 kr) vill dom ha totalt för att det tar "minst 4 timmar" och pumpen kostar 1095.
Hittar en original vattenpump för 595 kr och en verkstad i stan som kan fixa det för max 2000 kr sa dem, och att det knappast tar 4 timmar.
cevapcici skrev: Kommer idag ut till en stor pöl med vatten under fronten på bilen efter jobbet.
Bytte värmekranen i april och tänkte vafan hur kan den redan vara sönder.
Körde in på mekonomen varpå de konstaterar att vattenpumpen läcker och behöver bytas ut (6145 kr) vill dom ha totalt för att det tar "minst 4 timmar" och pumpen kostar 1095.
Hittar en original vattenpump för 595 kr och en verkstad i stan som kan fixa det för max 2000 kr sa dem, och att det knappast tar 4 timmar.
Någon som bytt ut skiten själv?
Fan vad surt
Inte gjort de själv men vet flera som har någotlunda lätt , sålänge du har verktygen och tar dryga 2 timmar finns massa guider på nätet hur man gör
Har sett men har inte tid att göra det själv just nu! Tack
JKDesign skrev: Jag bytte på min förra 9-5 aero 2002, det är lite småjävligt att komma åt.
Men med rätt verktyg så löser man ju det. Tar typ 2-4 timmar beroende hur mycket det flyter på.
Men behöver ju demontera en del: *lmm + insugsrör till turbon *det stora övre motorfästet *lyfta av multiremmen *lossa övre remmhjulet *tömma systemet på glykol *lossa anslutningarna till vattenpumpen *lossa pumpen
Så visst kan det ta en liten stund. Jag hade inte bytt det åt någon för under 2000:- så det låter rimligt.