Ofer
9 juli 2016
· 8 Inlägg
Volvo S40 2.0T -99
Jag köpte nyligen en Volvo S40 2.0T årsmodell 1999. Enligt mig en väldigt snygg modell, denna S40 fas 1:a.
Lite backstory:
För några månader sedan så var jag upp till Västmanland och hälsade på familj och vänner. Då jag nyligen hade skrotat min 460 (R.I.P.) så hade jag en kortvarig SEAT-upplevelse som höll på att sluta i katastrof utanför hemstaden. Bilen... ursäkta, SEAT:en tappade ena bakhjulet rakt av, med broms och allting på, mitt under en bilfärd hem från en kompis. Som tur var så slutade det hela väldigt bra då jag lyckades manövrera den ut åt sidan av vägen. Tur att det inte inträffade några dagar innan på motorvägarna runt om och inuti Stockholm under rusningstrafik.
Detta gjorde mig orolig över att behöva köra sådant skit igen, speciellt när jag måste köra den nästan 60 mil hem, efter ev. lagning. Nej, det kändes inte bra - då kom min pappa på att en Volvo stod oanvänd nere på hans jobb. Vi kontaktade ägarna och jag köpte bilen som ett litet projekt.
Den köptes väldigt billigt med vetskapen att bromsarna måste fixas och lite rost bör lagas tillsammans med annat "småfix". Även AC:n krånglade märkte jag. Bilen hade stått nått år i ett stort garage och bara samlat damm nere på min pappas jobb.
Bromsarna var det första som åtgärdades och förstås den obligatoriska tvätten. Jag tackar min far för hjälpen med bromsarna. Han bytte ut bromsbeläggen sen bytte vi ut glaset på ena framlyktan som hade spruckit.
Jag har besiktat bilen och den fick körförbudet upphävt, men fick anmärkningar på två punkter: bromsrören hade rostat rejält på bägge sidor samt att det var ett mindre läckage på avgassystemet. Detta fick åtgärdas av en verkstad som gjorde jobbet väldigt billigt och bra. Efterkontrollen gick bra och bilen blev godkänd!
Jag har besökt Returbilen i Helsingborg där jag hitta sjyssta golvmattor som är svarta och i rätt fint skick tillsammans med annat smått. Jag tror jag betalade 80 spänn totalt
Jag passade även på att byta ut de gamla registreringsplåtarna mot nya EU-skyltar tillsammans med hållarna. Det ser mycket fräschare ut faktiskt, jag gillar designen på dem.
Nu är det lite annat jag vill åtgärda med bilen och jag tänker fixa så mycket som möjligt själv, då jag tycker det är riktigt kul men det är även lite snällare mot plånboken.
Saker att åtgärda (ej i ordningsföljd!):
[X] Fixa AC:n. *Hög prioritet!*
[X] Måla om fälgarna.
[ ] Måla bromsok.
[ ] Spackla främre stötfångaren.
[/] Laga rost och måla, eller byta ut, framskärmarna. Hög prioritet!* (HAR KÖPT NYA SKÄRMAR!)
[ ] Laga rost på övriga bilen.
[X] Byta positionsljus.
[X] Hitta matchande glas till höger framlykta.
[X] Fixa "Black rim"-lyktor.
[X] Byta lampor i strålkastarna.
[X] Fixa “black rim” blinkers (det blev nya).
[X] Byta sprutmunstycken till vindrutan.
[X] Snygga till ändröret. (rengjord och polerad)
[ ] Måla om vingen.
[X] Byta tändstift.
[X] Byta luftfilter.
[X] Byta olja och oljefilter.
[ ] Byta bränslefilter.
[ ] Byta vindrutan (större spricka).
[/] Ta bort torkarna till framlyktorna.
[X] Måla grillen och fixa nytt emblem.
[X] Måla om sidolisterna.
[ ] Måla om listerna på stötfångarna.
[ ] Lacka om motorhuven.
Lite bilder på skavanker och annat som ska åtgärdas vartefter:
Jag funderar även på att reparera och måla om skinnklädseln i bilen då själva designen på mönstret ser för jävlig ut! Dom skulle ha hållit sig till en enda färg på sätena. Jag kommer att fortsätta småfixa och pricka av “att-göra-listan” samtidigt som jag uppdaterar här med bilder och text.
Kom gärna med bra tips och råd! // Ofie
Senast redigerat av Ofer (16 augusti 2017)