Vad för strömkablage och hur koppla Ground Zero prylar?

rudeez
10 juli 2016 · 2 Inlägg

Tjena!
Hämtade upp ett system i helgen för att uppgradera min skämslåda jag har just nu.
Det jag köpt är en låda med 2st Ground Zero 30SPL Radioactive, troligtvis 2 ohm per element men vet inte än hur dom är kopplade i lådan, om det är serie eller parallelt.
Steget är ett Ground Zero GZTA 1.1650 DX Extreme. Hur som så måste kablage dras nytt och vad jag förstått är steget avsäkrat på 80A men det sitter 4st säkringar i det, om varje är på 80 eller 80 titalt vet jag inte.
Impulsköpte kablage idag men kan ju såklart lämna tillbaks innan jag öppnar och börjar koppla.
Vad kan man tänka sig att man behöver ha för mm2 / AWG till dessa prylar för att dels inte flaskhalsa och dels minska eventuell brandrisk etc? Och lådan, ska den vara serie eller parallel och hur beräknar man isf på allt så att säga om man köra 2st 2 ohms element parallelt, vad orkar steget leverera då så att säga?

Detta är/ska vara steget: http://www.mds.se/gzta1-1650dx-extreme.html

Övrigt fråga till de som har dessa steg, sladden till fjärrkontrollern/basratten, är det vanlig telefonsladd tro?

Senast redigerat av rudeez (10 juli 2016)

Fjong
10 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Dom flesta frågor du har ställt blir ju besvarade i länken...... läs? Står hur många rekommenderad kabel dimension och i vilka ohm steget är stabilt. Bör även stå på steget vad det är för modell så att du är säker på att det är rätt länk.

Brandrisk uppsåt om du har för stor eller ingen säkring på kabeln eller möjligtvis placerat/installerat helt fel.  Fjärren som du fick med ska du inte använda, förmodligen en bass boost.

rudeez
10 juli 2016 · 2 Inlägg

Det står 50 ja men han som hade grejerna körde 35 och sa att det var max vad som går i uttaget på steget rent storleksmässigt.
Hur många ohm det är stabilt i ser jag också såklart men jag har ingen vidare kunskap i ämnet och frågar därför hellre de som kan så det blir rätt från början.
Kabeln jag köpt på impuls är 21mm2 OFC men frågan är om det räcker eller flaskhalsar.

Fjong
10 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Är det 35mm2 ingångar så bör det räcka men tycker att det var lite klent, 21mm2 räcker inte.

Var du inte säker på vilken impedans basarna har så kolla upp det innan du börjar koppla. Se om det står nått på basarna eller mät fram värdet med en multimeter som har den funktionen. Om det nu är 2ohm SVC så kan du parallellkoppla basarna till 1 ohm eller seriekoppla till 4 ohm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang