Audi A4 1.8TQ Banbygge

Banbygge
  • 48 Följare
  • 20 290 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 november 2019
Simon_Silwer German Engineering
20 juli 2016 · 32 Inlägg

Goddagens.

Lägger upp en projekttråd på nya bilen i brist på annan sysselsättning på garaget.

Har äntligen köpt mig en A4 med Quattro. Jag kommer att plocka alla delar som går att plocka ifrån den röda A4an jag har och slänga över det på den här, det som passar dvs. Resten får jag försöka sälja eller skrota.

Lite tråkigt beslut med den röda imed jag haft den i 7år nu med roliga minnen, men samtidigt så finns betydligt fler möjligheter med Quattron nu. Framförallt att jag äntligen kommer kunna göra ringar!!

Tanken är att det ska vara banbilsinspirerat, är varken intresserad av rakt-fram-körning eller drifting.

Saker som ska göras:

Sommar/Höst/Vinter:
x Flytta över motor och annat som passar från den röde
x Fräscha upp bakvagnen, måla och byta bussningar
x Nya coilovers BC Racing
x Omlackering, antingen ny fräsch Original-lack eller en mörkgrå metallic.

Jag har redan börjat fixa lite med den.
Har börjat plocka ner bakvagnen på den, ska fräschas upp, målas lite och byta bussningar. Sen är även inredning typ klar, är lite småfix kvar med stolar och mätare typ. Annars är den rensad och all onödig elektronik som inte används är borttagen. Där kommer dock vara dörrsidor på så man slipper allt för mycket vägbrus och att det läcker inte vatten varenda gång man ska tvätta bilen...

Lite bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-4e576486b692de66622c7ba3c9e72d9c.jpg
All skit som är onödigt att ha om man ska ha låg vikt på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7fdf66b83be05d6dfadfbb158545ff82.jpg
Elektronik som inte ska användas, C-lås m.m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-21d9ecd571b39a67691c5c865677aed2.jpg Svartsprayat

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fe862a7bf295d9e911a037a1454cc70b.jpg Förarsidan kvar bara, all el är klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-abd58a8f612223ceb8c995c20615eba9.jpg
Vänster sida påbörjad


Det är dom bilderna jag har nu.

Som sagt, bakvagnen ska fräschas upp och där ska bytas bussningar och m.m. Subframen och tanken åker också ner för uppfräschning och ska byta packboxar till den bakre diffen.

Bussningar till diff och subframe fram och bak är beställt samt nya BC coilovers. Väntar på det för tillfället.

Fler bilder kommer sen.

Senast redigerat av Muschi_ (27 augusti 2017)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
20 juli 2016 · 32 Inlägg

amazonsimme skrev:

Muschi_ skrev:
asd

Låter spännande ^^
Ska följas smile

haha får ju hinna och redigera klart ju..

Gott! wink

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
21 juli 2016 · 32 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Detta ska följas! big_smile

Gott! smile

-BMW-Motorsport- skrev:
Kommer bli intressant och se hur det blir! smile

Ja verkligen, äntligen fyra rykande hjul så småningom cool

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
25 juli 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Har grejat vidare med bilen, har plockat ner hela bakvagnen nu. Nu ska det bara fixas lite ytrost undertill och på med nytt rostskydd, sen åker allt på igen. Väntar bara på att mina bussningar ska komma till subframen och diffen så dom kan åka på igen. Sen är där en leverans från England med nya bussningar till länkarmarna bak som jag också väntar på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2c8a42a5dae6cf7989cb02bbb667cd9e.jpg
Diffen nere.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-015696eebfb3693f40dab8f778864ad0.jpg
Den töms på olja då jag ska byta alla packboxarna då alla läcker...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ddb23647e25088347d933fb01f268c6d.jpg
Lite halvdryg operation...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-96c03fba6d1252100974f003d85f9569.jpg
Man hade ju nästan kunnat skita i krängare bak på dessa ju? Denna ska bytas ut senare mot en grövre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-8add4ba45b7632add7e77346a653dd8b.jpg
Subframen nere, den ska bara fräschas till och få ny färg och få i dom nya bussningarna, sen åker den upp igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-698330f7ab9ffac07f4221a0ff814ce1.jpg
Tanken åkte ner för att kunna nå överallt och snygga till underredet. Jäkla klump..!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2784c9ec1b13a41c6656ffd1a5c90aba.jpg
En liten tvätt gjorde susen! Lite roligare att kasta upp den igen.

Som sagt, då är det bara underredet som ska fixas till lite. Så fort mina bussningar och delar kommer så ska det upp igen. Hjulhusen ska även snyggas till lite.

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
28 juli 2016 · 32 Inlägg

B5mannen skrev:
Nice! Bra jobbat! Rs4 krängare/eftermarknad vore på sin plats:) 034 har massa "förstärknings" grejer. Till fram o bakvagn kan va bra o ha om man vill sladda:) sakna de på min:p

Jieeee, tackar!

Blir antingen H&R eller Eibach krängare bak iaf, fram låter jag den vara. Jag såg att dom hade ett förstärkningskit till den bakre subframen om man sätter dit grövre krängare. Blir att köpa det då också innan jag byter krängare.
Den ska ju absolut inte byggas för att sladdas med, men grövre krängare sägs ju motverka understyrning och det vill jag bli av med lite imed Audis framtunga bilar big_smilelol

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
2 augusti 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Meckandet har rullat vidare. Fick äntligen mina bussningar från CP-Service, blev att tillbringa helgen hos en polares verkstad (Dieselsleeper) heter han på garaget, sen elda och pressade vi ut dom gamla bussningar från länkarmarna för att ha det klart tills när dom nya bussningarna kommer. Sen bytades dom två sista packboxarna till medbringarna bak på diffen.

Lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-aa780e73155d1766cb282caf0f8cb813.jpg
Bussningarna från CP-Service, stort tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-9d53e96ba1c58c4291824862b9e8024d.jpg
Apikol bakre diffbussningar

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-78f56b607264e2f07326577130cfeb35.jpg
Subframen med 034motorsport´s solida aluminium bussningar till bakre subframen. Var ett helvete att få upp subframen igen, väldigt tajt att få upp den. Tog ca 1timme innan den var på plats ordentligt med många svordomar inkluderat...! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b4b38ae36aec03e06b9dee43c9f6bad4.jpg
Byte av dom bakre packboxarna till medbringarna. Får bli att köra öppen diff bak.. Pallar inte svetsa den så länge och riskera strul. Ska försöka få tag i en Quaife-diff i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-22bf0685087d554edb52535f933db7dc.jpg
Bakaxeln har fått en lätt tvätt bara, nya packboxar då samt ny fräsch olja. Apikol främre fäste och bussningar på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e065dc25cb08ab274ddcc084ba463fff.jpg
Tanken, subframen och bakaxeln på plats igen! Skönt att det börjar komma ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fc215a2ed16608f9228c3cc3007914ff.jpg
Fick även mina nya bussningar idag till länkarmarna i bakvagnen från Larkspeed i England! Powerflex Black Series, detta ska väl vara deras värsta bussningar vad jag vet? Kan jämföra om med golfbollar typ.. haha. Men här ska det inte flexas! cool


Det är vad som har hänt än så länge.

Ska snygga till alla länkarma bak och trycka i dom nya bussningarna så det är klart iaf. Sen bör nog förhoppningsvis mina BC-coilovers komma nästa vecka. Så då är typ bakvagnen klar, bara lite småpill med bromsarna bak dock.

Senast redigerat av Muschi_ (2 augusti 2016)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
7 september 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett litet tag sedan senaste uppdateringen. Var för ca 1 vecka sen som jag började komma igång med skruvandet igen. Men nu har där hänt en del sen sist faktiskt. Så pass långt så att jag ska börja riva den röda nu. Har plockat stötdämparna från den röda än så länge och bromsarna bak. Jag körde med D2 Coilovers på min röda och dom ska plockas av och snyggas till lite, sen blir det att försöka sälja dom. Men dom nya BC Coiloversen samt 034motorsport länkarmarna är på plats fram iaf.

Nästa steg är att börja riva lite kring motorn, grenrör/turbo ska av först då det ska svetsas. Efter det är det att plocka av avgassystemet, elsystem, bränsleslangar m.m. Subframen ska tas från den röda också då den är mycket fräschare än den som satt på Quattron. Så ska pressa ur 034motorsport bussningarna på den och i med 034motorsport's solida aluminiumbussningar. Sen en liten uppfräschning vid behov på subframen. Fick med några länkarmar när jag köpte Quattron som jag ska byta när jag ändå håller dessutom.

Quaife differentialen ska plockas ur växellådan, sen får jag se om den går att sälja. Kan vara lite svårsåld med tanke på att många inte bygger på FWD Audis.. Men passar annars VW Passat samt Porsche Boxter (osäker på årsmodell).

Annars har jag fixat och fräschat till hjulhusen fram samt motorrummet, var en del ytrost som skulle bort.
Jäkla skit att hålla på med men kul i slutändan när det är fräschare.


Lite bilder på det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fc9f7713be829fb3cbef195af134c91c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-5fb3587819e3434174fbc7f3d0e12f04.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e1460cd404151b8a81a1770c0750ae6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-74be4e338676b96fc2e4947bdc5f3059.jpg
Före

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-075d9859ec79035e3162c5b2aadfdb6c.jpg
Efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-c084ada5fd9e4fb8b9277eefdfd383fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-74d23909eaf34ae6619244f9e1c36f37.jpg

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
2 november 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett tag sen senaste uppdateringen. Har inte varit särskilt inspirerad att mecka till och från, har ju inte heller någon brådska imed den ändå ska stå ca 5-6mån till.

Men har fått gjort lite sen senast.

Hjulupphänging, motor, drivlina, lite bromsrör samt el är typ klart på bilen nu.

Jag har lite kvar att göra med elen på bilen samt dra nya bromsrör från reduceringsventilen i bilen, bak till bakhjulen. Annars är den nästan klar i stort sätt.

Lite bilder




https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b934b9ba19024f3d5319346affbb41a6.jpg
Bytade subframebussningar hos en polare. Dom förra som ligger på däckmonteringsmaskinen är givetvis dom gamla från 034motorsport. Nu är det 034motorsports solida alubussningar. Stumt ska det vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-00b5a5f9d366d890b6f3ce48e7abaaa4.jpg
Lite andra småsaker som trillat på plats, subframen också på plats och lite uppfräschad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-5dd9c4a85afdbfc7d986e9aa0e2884d7.jpg
Motorn har fått sig en liten service med kamrem, packboxar till kamaxlarna samt ny ventilkåpspackning. Mycket mer är inte gjort med den. Grenröret plockade jag av för att kunna svetsa det då där var några sprickor.. Får bli ett nytt i rostfritt till nästa vinter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-1b6d023f89a551a6992e67997f30bf94.jpg
Motor samt växellåda på plats! Hjulupphängningen är på plats fram nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ac42d618bea7b6a7b9121ba736586822.jpg
Motor och växellåda.


Dessa bilderna är vad jag hade för tillfället, där är lite mer gjort sen dessa bilderna. Ska ta lite fler bilder på fredag eller i helgen när jag ska ut igen. Väntar även på stålomspunna bromsslangar till den, dock har jag väntat i snart nästan 1½ månad.. Tydligen skiljer sig bromsslangarna på A4 Quattro 95-96 och 96-01.. 96-01 var det ju som jag beställde då jag tänkte att där inte borde vara någon skillnad på subframen eller fästena på dom. Men tydligen så är det så. Påhitt från Audi, I guess...

När väl lite av elen är klar samt bromsrören -åtminstone dragna, så ska det byggas lite avgassystem. Förhoppningsvis kan jag använda downpipen utan att behöva modifiera den lite, annars är det bara från downpipe och bak. Där kommer åka på två stycken dämpare så att den blir tyst och fin jämfört med innan.

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
2 januari 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett tag sen senaste uppdateringen..

Bilen har blivit provkörd och har nog kört 10mil med den redan. Är en Grym skillnad jämfört med att köra FWD med den förra, greppar sjukt härligt! <3 big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-14dce856ae0d34d0238382f314a7071e.jpg En polare hjälpte mig att bygga nytt avgassystem, blev kanon! Sitter två dämpare nu dessutom så nu är den ganska tyst och fin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7ede02b46c2ff797755cf4f5d14ed7a6.jpg Bilen är redo för att provköras på denna bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-4faf1473e3d5d3f5eebfef52e0f7ceb6.jpg Min gamle Audi åkte till skroten, skönt med mer plats i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-1f5d4d0a4fbde54a86cd23e6efd1fd80.jpg Den ser inte alls rolig ut för tillfället.. Den ska lackeras snart. Hjulinställning görs här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-c4127a50f6f3e7e2b6954435e365d404.jpg Fick hem ett paket från andra sidan pölen!


Bilen har som sagt blivit provkörd och går riktigt bra.
Gjorde en hjulinställning hos en polare, kör med dessa hjulvinklarna:

Fram:
Camber: -1,55grader
Toe-out: -0,250grader

Bak:
Camber: -1,45grader
Toe: Neutral, 0 grader

Tyvärr kan jag inte köra med mer camber fram och bak. Fram är det justerbara stag, men är egentligen bara till för att justera till så där inte blir så mycket camber där blir om man kör med original länkarmarna och man sänker bilen.. Bak kan jag inte ha mer heller pga original stag. Ska köpa justerbara stag bak också med tiden så man kan justera vinklarna ordentligt. Toe-out kör jag med en del fram faktiskt pga att jag vill ha bra turn-in respons.

Jag fick även hem ett paket från 034motorsport i USA som visas på bilden ovan.
Den innehåller då lite accessoarer såklart och lite delar till bakvagnen.
Det är deras justerbara krängningshämmare och förstärkningskit till subframen.

(Kopierar rakt av)
•213% - 330% Increased Sway Bar Rate (Over Stock B5 Audi S4 Rear Sway Bar)
•142% - 220% Increased Sway Bar Rate (Over Neuspeed 19mm Rear Sway Bar on the Stiff Setting)
•25.4mm Diameter
•Solid Spring Steel Construction
•2-Way Adjustable
•Designed to be used in conjunction with the stock front sway bar.

Ville absolut byta den för att den ska göra stor skillnad på hur bilen beter sig i svängarna. Audisarna är ju kände för att ha helt värdelös placering av sina motorer och det gör dom då väldigt framtunga, vilket i sin tur innebär att dom är understyrda.. Nu ska den bli betydligt mindre understyrd eller kanske mer överstyrd? Är iaf sjukt sugen på att prova den igen.

Fick även beställa deras förstärkningskit till subframen då infästningarna gärna vill spricka med en rejälare krängare..

Får fixa fler bilder sen när det är monterat och provkört.

Annars så ska bilen bara iväg på lackering och där ska köpas nya däck. Sen är den redo för 2017 big_smile

Ett litet klipp på en provkörning

https://www.youtube.com/watch?v=g7epNbnycqo

Senast redigerat av Muschi_ (3 januari 2017)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
27 augusti 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett bra tag sedan jag uppdaterade tråden sist.. Men tänkte göra en uppdatering nu när det är dags att börja skruva igen.

Bilen blev lackad och klar i början av Maj. Efter det så kördes det lite, därefter körde jag isönder en växellåda då trean försvann. Beställde hem en bättre begagnad låda att köra med så länge. Under tiden så plockade jag hem en 01E växellåda, spakställ samt bakdiff. Det ska på i vinter så att det håller.

Den bättre begagnade 01a lådan har orkat med förvånansvärt länge trots att dom är värdelösa, lite ringar med x-antal kopplingsdump i 2an och ca 13st ordentliga starter, visserligen tar jag det lugnt med starterna och slirar lite på kopplingen den första metern typ så man slipper rycken i drivlinan. Växellådan funkar fortfarande kanon.

Men har tyvärr tröttnat rejält på att bara glida runder på gata. Känns helt värdelöst när man lagt en del pengar på chassi, däck osv som hade/funkar bra på bana istället. Så ställde av bilen för 2 helger sen ca, har ändå inte varit väder till att köra ändå i piss-sverige.. smile Har fått kört lite bana på bla Mantorp och Knutstorp i år med en annan bil och ska iväg någon gång till innan det är för sent, man blir duktigt sugen på att köra bana då man kan använda bilen ordentligt. Så vill ha Audin till det så man kan köra med egen bil.

Lite bilder:


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b8ba2170e2c9548921ac07445239534c.jpg Bilen ska till lackeraren, japp det var kallt. Som tur var det bara ca 5km dit?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-37df0af43173dab111297d778969306f.jpg Lackerad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-55b73105bd9ba70c0e4598dff966ce19.jpg Lackerad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-17403365d6342ce55ec70d7ae0af2e82.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-634a371fde3f1472671ac11af4c208b1.jpg Bilen tillbaka, allt monterat nästan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a2fcc33f748d8a21f2f702f16c3304b2.jpg Beställde hem nya kolvbultar, känner att det aldrig är fel att ha en så hållbar och pålitlig motor som möjligt. En billig "försäkring" om inget annat. Standard JE bultar orkar med ca 125hk/cyl enligt JE och dessa här orkar med ca 200-225hk/cyl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-346122f8f55038873edcefcf61bdd1bc.jpg 01E låda, spakställ samt S4 bakdiff

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-cb3ec320f77333cba3e0c3f8b16b1b97.jpg Fick raggat tag i en ny turbo eller bättre beg rättare sagt. Precision 6062 Gen2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-c8d7cab427d7a5a9978450c97b7339df.jpg Bilen står på pallbock nu inför kommande meck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a4dca63bf3803f7aec23943da383247e.jpg Kapade bort reservhjulsbaljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ede54f8d2245560cd731c4b4d6c37985.jpg Fräschade upp växellådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-956ecab79ce8046b5f45e8048c1233aa.jpg Avgassystemet ska bytas ut.

Så ser det ut än så länge!

Turbon fick jag tag i billigt via en polares kollega på sitt arbete. Precision 6062 Gen2, är specad enligt Precision till 750hk. Sitter det lilla (,63) avgashuset på då jag vill ha så snabb spool som möjligt, register är viktigare än höga siffror på papper! Turbon som jag kört med till nu är såld. Jag hoppas att den nya turbon är har likadan spool eller kanske snabbare imed den är Kullagrad, snabbare spool och mer effekt hade varit en fin combo isåfall. smile

Till drivlinan är det bara en kardan från en S4 som behövs samt 2st medbringare.

Motorn ska rivas ner i vinter och inspekteras samt uppgraderas lite, nya kolvbultar och nya vevstakar.
Nya vevstakar är beställda och är påväg från England, blev ZRP I-profil.
Sen ska lager kollas över samt slipa in ventiler osv.

Reservhjulsbaljan är borta och bagagen ska ha ett plant golv. Har eventuella planera om att ha batteri och fuelcell där bak sen.

Det som ska göras i vinter är följande:
Vevstakar
Kolla över motor
Dli-teknik svänghjul för att köra med RS4 koppling
Rostfritt grenrör
3,5" avgassystem med indragen wastegate
Extern oljekylare
Skvalpskydd i oljetråget, eventuellt bygga ut det samtidigt
Flytta bak batteri och snygga till elen lite

Det är planerna än så länge. Bilen kommer inte ut förrän det är klart! Satsar lite mer på bana istället för tråkig gata. Sen lär väl kopplingen jag har nu läggas ut på försäljning ifall någon är sugen wink

Ska försöka uppdatera mer nu smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
14 september 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Liten uppdatering..
Har grejat vidare så smått med bilen. Lyfte ur motorn för inspektion samt uppgradering.
Liten lustig och en dryg upptäckt gjorde jag när jag började demontera motorn.
En insexskruv (M6x20mm) hade ramlat ner i 1ans insugsport, MEN otroligt nog - lagt sig på tvären och satt sig där ganska bra. Så den har som tur inte åkt ner i cylindern big_smile
Misstänker att den suttit där sen förra våren när jag gjorde spridarbyte på den, var nämligen en skruv jag tappade ner vid insuget men som jag trodde ramlade ner under insuget och la sig bland all skit där är.
Men tydligen ramlade den ner i ett hål som en 10-krona.. Nåja, lite spänning i vardagen haha..

Andra dryga upptäckten var när jag hade plockat av topplocket för inspektion och demontering av delar. Mina Supertech Inconel avgasventiler ville inte komma igenom ventilstyrningen av någon anledning.. Fick ut en ventil med lite besvär och såg att knastret glappade i spåren på ventilen. På något sätt har dom nött upp spåren på alla avgasventilerna så dom glappar lite och därefter gjort en liten gradkant så dom inte går igenom styrningarna, fick dock ur dom med Scotch Brite duk.

Mina insugsventiler var däremot kanon! Tack och lov.

Skickade till återförsäljaren som sedan skickade till Supertech angående problemet och fick detta som svar:
__________________________________________________________________________________________________________
"We cannot say what the reason is without analyzing the valve.  There are two
reasons that come to my mind:

- The groove area is induction hardened. If the hardening is not enough this
can happen, but it is very rare as it is a very well controlled process.

- This can also happen if the valve is floating because of a weak spring for
the application, or being this problem on the Exhaust side only, this could
be happening due to back pressure / explosions on the exhaust or anti lag
systems.

So to understand better the problem, we would need to analyze the valve and
also know more about the operating conditions of the engine."
__________________________________________________________________________________________________________
Jag kommer ju inte skicka iväg dom för någon analys, köper nya istället bara. Men kan vara bra att vet vad det Kan vara fall i fall. Tvivlar på att det är Valve Float då jag bytat fjädrar. Däremot att jag använt Launch Control en del som kan ha påverkat detta. Fuck Launch Control isåfall, behövs ändå inte.

Har haft topplocket på jobb och tvättat det ordentlig för lättare tillsnyggning utav portar.
Vevstakar och kolvar är ur blocket. Lagerna såg helt ok ut för att ha kört 2 säsonger med dom. Har alltid annars bytat varje år.

Lite bilder på det!



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-00193091fe26ebdbd7fa7bb5a87cc500.jpgLille äckelskruven! Snacka om tur, den satt rätt bra också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-237eadfabbe18b4b237621150f4ffb38.jpg Motorn ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-9554c0f5f7b274cef6f6bd4acd7caee5.jpg Topplocket såg lite märkligt ut tyckte jag imed dom vita "fläckarna" i förbränningsrummen? Antingen gått lite varmt/snålt, eller kanske glykol. Snålt tycker jag verkar skumt, men man vet ju aldrig, men har varit Väldigt noga med Lambdan, och ligger stadigt på 0,78-0,80. Det ska vara rätt annars?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2e071f72546789c38c499ce3fbcc4646.jpg Lite rolig jämförelse! Lite biffigare grejer smile

Härnäst är det att börja porta och greja lite med topplocket så smått. Därefter fixa med bagagen och svetsa i golvet.

Ska även iväg i slutet av månaden, början på nästa månad och plana topplocket och toppdecka blocket.
Sen är det bara till att vänta på lön så man kan beställa lite grejer smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
29 oktober 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Har hänt lite saker sen senaste uppdateringen.
Fick lämnat iväg blocket och topplocket till MotorMekano i Halmstad för planing.
Behövdes verkligen plana blocket då det hade sjunkit runt cylindrarna pga värme. Men sen har det varit över en lång tid sedan motorn var ny. Planade aldrig av det när jag renoverade motorn innan.

Fick hem nya avgasventiler från dli-teknik, blev Inconel igen fast med enkel-spår istället för original 3-spårs knaster. Enkel-spårs ska tydligen vara bättre för "high rpm Engine". Så vi får väl se.
Så samtliga avgasventiler och insugsventiler är inslipade samt monterade.

Väntar fortfarande på vänster växellådsfäste för att kunna bygga nytt fäste på subframen för 01e-lådan.. Får se när det kommer, tur man inte har bråttom.

Fick även ett ryck med att lätta bilen ännu mer.. Så slet ut värmepaket och kupéfläkt från bilen och dämpmattor och lite el. Tanken är ju ändå att bilen ska vara en banbil, fast någon fin sommarkväll kan man ju såklart glida lite. Angående imma i bilen osv får jag kolla upp lite mer med, finns några andra lösningar att göra för att slippa det imed borttagen kupéfläkt wink

Sen hjälpte en polare mig att ragga tag i lite 3,5" böjar samt rakrör för nya avgassystemet som ska byggas sen för att få ner ljudnivån och samtidigt köra med intern wastegate utan att förlora för mycket effekt.

Tanken är sen att jag ska bygga någon form utav skvalpskydd i oljetråget så motorn inte riskerar att suga luft. Tänkte bygga ut det också men hoppar nog det pga gammalt gjutet aluminiumtråg, kan vara rätt jobbigt att svetsa i tydligen. Så får nöja mig med skvalpskydd iaf, får ändå ökad volym med extern oljekylare samt slangarna där, blir nog en 25 raders oljekylare så man får lite volym samt kylning.

Har kollat upp lite angående att plocka bort servopumpen också! I med att servopumpen driver vattenpumpen så blir det lite jobbigt, men man kan använda sig att vattenpumpens remskiva från en Golf 4 VR6, sen kappar man av halva "accessoarfästet" till generator, vattenpump samt servo etc för att få plats med skivan, sen en kortare drivrem på det så är man i hamn smile

Fick hem nya kopplingen som ska i, RS4 2,7TT 240mm som är förstärkt då och med en 4 puck sinter. Ska orka med 810~nm enligt Sachs, men Sachs specar sina kopplingar lågt så går säkert att köra mer, men räcker gott och väl till en 1,8T. Sen är det bara specialsvänghjulet från dli-teknik som ska dit samt 034motorsport urtrampningslager som ska på plats för att växellåda och motor kan åka i bilen igen.

Lite bilder på det:


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-1ad4f2e557bee831175d619d28854e9e.jpg
Lättning påbörjad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-eca7c87fdda19e5a4c4a78569bf8ea80.jpg
Bort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a8accf015fb8b39be80f9546a0e0f907.jpg
Snyggat till elen och plockat bort el som inte används, kablage etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-875c013d1ed521cad276ba55947bfd92.jpg
Den här miljön trivs jag i! Endast funktion, mittenpanelen ska användas till lite andra mätare, huvudströmbrytare etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fd30326171b046dad7c20932c3b1d1f9.jpg
3,5"


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-6c6bc0fa1e7819f42e236118ac39c17c.jpg
Lite stöddigare grejer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-35e3d0e40681a808b09b60195e207f2e.jpg
Kolvar och vevstakar på plats med fräscht block.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-f742e60a3742aa2155e73b4273e29fe6.jpg
Enkel-spår vs 3-spårs avgasventiler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b7fbb2d43e1a4ff50a4ad25426235601.jpg
Inslipat ventilsäte vs oslipat ventilsäte (avgas)

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e1362893a6d0d9f7e108568691fcbfdb.jpg
Alla ventilerna på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a019c9feb4af8847a8c0f619943f67e9.jpg
Topplocket ihopspänt med blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-3e848cb47870b2a0bcad81f9f8318dc6.jpg
Oljetråget som ska byggas om lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-692350018e9071e73a3ff5589080c4c5.jpg
RS4 tryckplattan och 240mm 4 puck lamell.

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
8 januari 2019 · 32 Inlägg

golf666 skrev:
Hur går de här då? smile

Lurar på o bygga lite värre maskin till isbilen min så va kul o läsa lite om motorbygget på en 1.8t.

Har byggt en bra turboladdad 1.8l 8v maskin till golfen min förut o nu senast en 2.5l 20v turbo maskin till s2an min. Nu är de väl isbilens tur tänkte ja wink

Ja det tar sig.. Har inte uppdaterat på länge. Haha. Får ta och uppdatera en dag.

Ja dom är väl relativt ”stryktåliga” bortsett från att du Måste byta vevstakar direkt typ om du ska över ca 400nm. Kolvarna sägs klara uppmot 500-600whp enligt Amerikanarna som bygger sina 1.8T. Topplocksbultar är 10mm på alla 1.8T förutom AEB som har 11mm. Ny fräsch original MLS-packning och nya fräscha original topplocksbultar ska palla med ca 450-500häst, sen är det ARP som gäller. Vevaxeln vet jag faktiskt inte. Ramöverfall är rekommenderat att byta till Billet över 600häst, men är nog mer vridet man ska se upp med där, stödgördel samtidigt skadar inte heller. Ventilfjädrar bör bytas över 7200rpm ca. Kamaxlarna ska nog också bytas till roligare durationer och lyft, tror dom dör rätt skapligt efter 7000rpm. Avgasventilerna är skräp också, dom är fyllda med natrium (om jag inte minns fel) har hänt att dom går av vid tallriken och trillar ner i cylindern pga värme och lite högre varv än original. Så har man pengar över så köp Inconel-ventiler, rostfria är bättre än original men många säger Inconel ändå smile

Detta är ju dock vad jag läst mig till på olika forum och bla grupper på fjäsbook, jag har inte provat ut dom olika gränserna själv, inte än iaf.

Men det beror på hur mycket hästar du ska ha osv, 400häst som isbil så räcker det med vevstakar och nya fräscha lager och packningar. Sen är det andra grejer som får köpas till för att få effekt smile

Senast redigerat av Muschi_ (8 januari 2019)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
8 januari 2019 · 32 Inlägg

Uppdatering.

Var ett bra tag sen jag uppdaterade.. Har hänt lite grejer sen sist.
Fick ihop bilen såklart, har varit lite småstrul med den och blev klar ganska sent in på sommarn. Har inte haft någon jättebrådska heller att få ihop den. Målet är fortfarande att köra bana med den så köra på gatan är inte prioriterat.

Hade lite småstrul i början att få igång den och gå hyffsat, kör med en annan knockvinkel-setup på kamaxlarna. Efter en del justeringar och loggningar så hamna jag på ca 1.8-2.0bar laddtryck som innan. Sen blev det dynokörning hos psimotor i Ängelholm. Blev 646häst och 644nm på ca 2.3bar laddtryck med 6062an, målet var 650häst och hade varit fräckt med 700häst eller mer. Men jag är nöjd med effekten där är nu, saker kommer börja gå i sönder motormässigt med mer effekt, om inget annat får man nog serva och byta slitagedelar i den istället.

Bänkningen gick rätt bra annars, från 2bar så hade vi 600häst ca och vid 2.3bar så blev det 646häst, så där blev ingen jätteökning på dom tre hektona. Förmodligen så är det intercoolern som är för liten och inte flödar tillräckligt, insugstempen låg på ca 60grader.. Dom menade mer på att där hände så lite när vi höjde dutyn på laddtrycksventilen så att turbon kanske övervarvade för att kunna pumpa mer luft igenom intercoolern. Så det blir större IC sen innan nästa körning och dyno, jag är som sagt nöjd med effekten men den ska kollas över med ny IC ifall där blir ändringar.

Sen började det strula, jag fick problem med bränslet och lambdan. I dynon så låg lambdan kanon på fullast, ca 0,78-0,81. Jag stod själv med och hade koll för intressets skull. När vi var klara så körde jag en sväng och bilen gick bra, jag hade koll på laddtrycket men inte lambdan.. När jag väl skulle ställa bilen så körde jag ett sista "pull" för att logga alla värden. Drog 3an och det kändes bra, väl i garaget när jag såg loggen så låg lambdan lite högre från 5600rpm vid 2,3bar, efter 7000varv så sticker lambdan upp till 0,98-1,01.. På 2,3bars ladd haha, spännande.

Bilen funkade bra och verkar inte konstig så är nog inga skador, tur man kör e85. Efter det så var jag ute och loggade och justerade VE från 1,3bar.. Jag vet inte riktigt varför det ändrat sig så mycket, men tror det är för att den andas bättre på gatan än i en varm lokal. Efter många justeringar och loggningar så blev det inte mycket bättre i lambda efter 2bar. Upptäckte vid ett senare tillfälle när jag slog på tändningen att reläet till pumpen surrade lite istället för klicka. Åkte till Mekonomen med den och bytade reläet, lät fortfarande lika..
Kollade sen säkringen till matarkablen till pumpen, det verkade som att gummi/plast höljet runt säkringen hade smällt typ på stiften..? Bytade säkringen och reläet lät bra igen, när jag sen gasade på såg jag att lambdan låg på 0,70 typ, riktigt fett alltså. Alltså har jag nog haft problem med säkringen ett tag och det blev bättre efter jag bytade det.

Men det var typ mitten av Augusti så pallade inte greja mer med bilen utan ställde av den, tanken är som sagt inte att köra gata i onödan då den ej är besiktigad och jag pallar inte slita ut den för att fisa runder.

Bränslesystemet blev beställt till den i höstas och har åkt på, iaf det mesta, är några fästen kvar till bränslefilterna kvar och slangar till FuelRailen och till BTR:en.

Kände sen att jag ville få ordning på min BMW e46 jag har som brukis. Har lagt mycket pengar på Audisarna många år i rad nu så tar en "paus" och spenderar lite pengar på e46an istället.. cool
Där ska nya hjul, coils, lackera bagagelucka och byta grenrör. Känner lite att jag vill ha ordning och puts på den som jag kör med dagligen, Audin kör jag ändå bara på sommarn med samt att jag inte tänkte köra bana med en i år ändå.
Egentligen är där accusump som ska på plats så jag inte tappar oljetryck i skarpa svängar, ny IC, montera tillbaka servon. Sen funkar den köra bana med men sen är bromsarna original förutom banbelägg.. Så jag kommer ändå få mesa runder och tramsa och jag har inte ekonomi till bromsar innan sommarn ändå så därför får den stå, jag kommer nog ändå kunna ta en sväng i sommar om man känner för det.

Så det som är kvar innan jag ger mig ut på bana är:

x ÅR 2020
x Accusump
x Servo tillbaka
x Större IC
x Större bromsar

Bränslesystemet är inte helt klart än så är lite småputsande kvar där. Min Sparco passagerarstol gav jag bort som en "sponsring" eller "julklapp" till en vän (heter -BMW-Motorsport- på garaget), då jag ska ha bilen som banbil och inte ska ha passagerare.

Där lär nog inte blir mer uppdateringar förrän i höst om inget annat händer.

Som tur är så har jag kunnat köra ihop med min styvfar och hans bilar på banan och det har vi gjort något år nu, så jag får ändå leka av mig mer än tillräckligt. Så jag är varken ledsen eller stressad att få ihop Audin i år, Men den ska ihop! Roligare att köra sin egen bil trots att den förmodligen aldrig kommer bli lika rolig som Porschen.. haha roll

Så ligger det till! big_smile

Bilder på det!



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-42307d54afac02bf94bea8c377e90d9d.jpg Bra placering av oljekylare, 28raders!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-dfe3d793b7f86ea4e6ba0321db9daf00.jpg Bra placering av oljekylare, 28raders!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-3f666224912477bf94055aacd9fe9b92.jpg Grenrörbygge på G

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-92816471455933ba232add2ed1b6b22a.jpg Grenrörbygge på G

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-d038cc1137eb34fdc529e6413ca65d2d.jpg Grenrörbygge på G med 3,5" downpipe och intern WG, är 3,5" hela vägen bak med två dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-699d86d23435d9c308acfa52626a0e21.jpg Provade en lite annan inställning på insugskammen, flyttade isär dom lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-453e660e1812e8a24b5d6ef120eecbbd.jpg Dynoköring hos psimotor

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-9771a5087a284eb0409e30bb6459bde0.jpg Bild på inredningen, dock är passagerarstolen borta nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-517c9d211bee9c8273fbc9036441b2bc.jpg Kapade upp lite i fronten för att få mer kylning, ska större ic på plats också

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-388681367863f4434b990232af08f329.jpg Dynopapper från bänkningen! 6062an Gen2  har snabbare spool än min gamla 5558, båda har ,63 A/R avgashus, dock är 6062an kullagrad och 5558 glidlagrad. Lite rolig jämförelse från gamla bänkningen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-756679b2c88cd99c7df478198ec7b660.jpg En del av bränslesystemet, Nuke catchtank, aluledningar och två till Walbro 450 i Catchen cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-dc4e2a137458019484bed51bd989c434.jpg Notera detta

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-5420703ef1d233155acd4712299eed36.jpg Subframen bak nere

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-d131e6d86566a19ab62ed8561219c40e.jpg Bakre chassidelar som blästrades och sen lackerades på nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-727e3a43107533cb766b84effe19d5cd.jpg Passagerarstolen borta, och aluledningar till bränslet dragna. Notera bilden längre upp och läs texten! Jag vill såklart ha ledningarna utanför bilen, men jag får inte plats att dra det och få igenom kopplingar och annat runt bakvagnen. Kollade därför upp på SBF om vad som gäller vid bankörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-865af43d2171f3675e341dd27905a641.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2e04e118d6f425a56e481e99356fb50c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a799938f772285c3402a936050b4674e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7573a2fb30060c5bbb306487c7064f2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e429918d528520d900d3beecf2c09905.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-0dad5a0a947a122d54b5c03264418bd5.jpg M3 Competition som blev såld i somras, Knutstorp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7bc97427fdbc96ac140127a207fc9e7c.jpg Nuvarande bilen han har, GT3RS uppe i Karlskoga med GRC.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e283e2adc994772ddf31e40dc073be70.jpg Knutstorp tillsammans med MS-R

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2f06462b1d51c307bb8d8641f688ce62.jpg Knutstorp tillsammans med MS-R

Senast redigerat av Muschi_ (8 januari 2019)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
15 januari 2019 · 32 Inlägg

Cassius skrev:
Quattros brukar svara bra på ökad caster, har du koll på hur mycke caster du har i dagsläget? Justerbara topplagringar tar dig en bit i alla fall. Borde hjälpa till med understyrnigen ;)

Jaså, kan vara bra och veta! Kommer inte ihåg vad castern var.. men jag hade följande:

Fram:
Camber ca -3.7 grader negativ
Toe-out 0.2 grader

Bak:
Camber ca -2.0 grader negativ
Toe-out ca 0.15 grader

Fram är det egentligen kanske i högsta laget med cambern. Toe-out bak läste jag att vissa rekommendera för att få baken att hänga med lite i svängarna och få bättre balans. Men jag har inte fått prova den själv på bana, jag kanske inte alls gillar att ha toe-out bak. Den får inte bli jobbigt överstyrd eller lömsk. :)

Men när den är klar så måste där göras hjulinställning igen ändå, bytade bussningar till toe-stagen bak till akmotorsports race-bussningar och har också haft nere hela bakvagnen och snyggat till :)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
17 januari 2019 · 32 Inlägg

Cassius skrev:
Jag hade nog hållit mig till Max 2 grader negativ camber fram och ökat castern tills de börjar kännas bra istället.. Jag vet att lite äldre Audis (t ex Audi 80 B3 karossen) har fjäderbenen så till att för att få den caster banåkarna vill ha får dom flytta hela infästningen bakåt.

Men en bra start är väl justerbara plattor och max caster för att se hur de funkar. Det hänger till viss det ihop med KPI'n också (vilket är lutningen från topplagringen till nedre spindelled). Jag ska försöka förklara lite enkelt och snabbt.

Anta att du har 8 graders vinkel på fjäderbenet, men 0 grader caster och 0 grader camber. När du då svänger kommer hjulen "tippa" lite, ytterhjulet kommer gå mot positiv camber (dåligt) och innerhjulet också mot positiv camber (bra). Man vill ju ha positiv camber på insidan, men negativ på utsidan.

Castern fungerar tvärtom. Har du 0 grader KPI så går ytterhjulet mot negativ camber vilket är bra för de yttre, samtidigt som det inre går mot positiv vilket också är bra!

Säg då att du har 8 grader KPI och 8 grader caster (fortfarande 0 grader camber) så jobbar KPI och Caster ihop, men på ytterhjulet tar dom ut varandra (hade vi vridit hjulen 90 grader hade ytterhjulet fått +8 från KPI och -8 från caster = 0), och på insidan hjälps dom åt (åter vid 90 grader blir det 8+8 = 16 grader positiv camber!)

Säg då att du svänger 15 grader vilket är mer normalt, 15/90 = 1/6. 1/6*16 = 2,67

Så. Nu till de roliga. smile 8 grader kpi, 8 grader caster, 15 graders styrvinkel:
ytterhjul: 0.00 grader
innerhjul: +2,67 grader

In kommer roll vinkeln. Anta att den är 1.5 grader som är vanligt på lite fastare chassin. Den adderas på utsidan, subtraheras på insidan.
Ytterhjul: +1,5 grader
Innerhjul: + 1,17 grader

Nästa är cambergain, den vet jag inte hur exakt man räknar på mcp, men låt säga att den är 1,5 grad i full "dive". I en kurva kan utsidan komprimeras maximalt, men insidan kanske bara komprimeras 1/3 av fjädringsvägen. *Är de så att det fjädrar ut kommer cambergain'en gå i motsatt riktning på insidan*
1/3 av 1.5 är 0,5. Här subtraeras båda ytter och innerhjul (om inte inner fjädrar ut, varpå det adderas istället)
Ytterhjul: 0,00 grader
Innerhjul: 0,67 grader

Nästa är den statiska cambern. Den kommer subtraeras på båda sidor. Det är Nu du kommer se vad -3,7 grader camber gör för innerhjulet smile
Lägger vi på -1 grad camber får v:
Ytterhjul: -1.00
Innerhjul: -0,33

Nu har vi alltså en vettig vinkel på utsidan, men inte på insidan.. Lägger vi på 1 grad caster till får vi:
Ytterhjul: -1.00 - 1 = -2.00
Innerhjul: -0,33 + 1 = + 0,67

Mycket bättre. Sen är de bara att labba fram vad som passar en själv smile -2 till -2.5 dynamsik på ytterhjulet är rätt vettigt, och + 0,4 till +0.8 på innern. Det är inte alltid man kan få till det men ju närmare man kan komma desto bättre smile

Ok, tack för information! Väldigt intressant läsning måste jag säga.
Vet du någon sida eller bok typ där man kan läsa om hjulupphängning, gärna inom motorsport? Hade varit kul att läsa på lite mer angående uträkningar och grejer. smile

Jag har ju dock Double-Wishbone framvagn på min.. Vad jag vet så är Castern fast (4grader om jag inte minns fel ca) om man kör med original övre länkarmar.. Tror inte man kan justera Castern så mycket med justerbara länkarmar, men jag ska kolla mer nog angående det. När jag bottna mina länkarmar så fick jag ”bara” -1.7grader camber. Jag slipade av ca 10mm på länkarmarna för att få mer camber men det blev för mycket och nu kan jag inte får mindre än -3.6 grader.. suck. Men ska se om man kan göra något med fjäderskålen där stötdämpare samt länkarmar sitter monterade. Man kanske borra nya hål och flytta ut dom igen.

Men Castern ska jag undersöka mer om. smile

Tack för tipsen smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
17 januari 2019 · 32 Inlägg

Cassius skrev:
Kanske går göra egna bärarmar annars? Med en justerbar plåt vid övre spindelled som gör att du kan justera castern lite?

Kom bara ihåg att om du flyttar övre spindelleden bakåt t ex 5mm så kommer hjulet åka bakåt med. Flyttar du nedre frammåt lika mycket stannar det på originalposition i hjulhuset smile

Värt att undersöka i alla fall, egna bärarmar är inte så överjävligt att göra själv faktiskt. Ang litteratur så finns det en som heter Ron Sutton som skrivit en del på protouring.com och lateral-g's forum. Handlar mest om jänkebilar dock (dubbla a armar fram, stel axel bak). Sen finns det en bok som heter Väghålningsboken som många tycker är bra, skriven av Göran Malmberg som har varit ganska involverad i Speedlab Corvetten som var med i Bilsport för ett tag sen. Han har också en rätt imponerande Pantera wink

Japp får undersöka vidare! Alla tips är guld värda så det tackar jag så mycket för!

Känner igen namnet och hans Pantera! Får kolla upp detta smile

Tack!

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
26 november 2019 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett bra tag sen senaste uppdatering. Har inte hänt så mycket sen senaste uppdatering direkt utan har blivit lite småfix med brukisen som planerat. Men nu har delar beställts in och lite småpill har blivit fixat under sommarn, men inget mega-jobb.
Kan börja med att jag blev klar med bränslesystemet helt och fick även byggt en skiljevägg - av säkerhetsskäl.
Jag kapade upp ett hål i huven, ovanför turbon för att få någon form utav kylning eller ventilation under huven och få bort värme. Sen monterade jag tillbaka servon och kändes riktigt skönt med servo igen, kände att det blev lite väl tungt utan och att man tappade lite av "känslan" i ratten så den fick åka tillbaka.

Sen fick jag beställt 034motorsport bromsadapterkit och en Fluidampr från Apikol.com. Bromskitet är till att konvertera om till 300mm bromsar.
Det som behövs är:
034motorsport brake bracket kit
S4 B5 OK
S4 B5 okhållare
S4 B6/B7 skivor bak
Dessa skivorna är 300mm x 22mm och ventilerade istället för 240mm x 10mm Solida.
Dock köpte jag skivorna från BSR och blev EBC Ultimax som är slitsade.
Fluidampr (svängningsdämpare/Harmonic dampener)  köpte jag för att få bort hemska motorvibrationer som käkar på lager, vevaxel m.m, och har en mängd fördelar.

Efter det fick jag ett impulsivt ryck och tog tag i elen i bilen. Slängde ut nästan allt vad gäller el förutom till baklamporna, bromsljus, blinkers, vänster halvljus, och till mätarna. Då åkte även reglagen till blinkers och vindrutetorkarna också. Tändningslåset används endast till rattlås. Allt blev flyttat till relä/säkringspanelen och blir styrt med vippbrytare. Ville ha det äldre "racecar"-stuket så fick bli såhär och blev riktigt nöjd. Hållaren till mätarna och knapparna blev bytta till aluminium istället för vanliga plåt. Elen till elhissarna togs också bort, så tanken är att ha lexan-rutor i framtiden med en liten "glidruta"?. Därför fick jag ytterligare ett ryck och fick inspiration på nätet att bygga fönsterventilation till bakrutorna. Man får ju inte ha rutorna ner på bana men har läst och sett att en del gör denna "fulingen".

Asfaltsmattorna åkte också bort i samband med detta.

Sen har där inte hänt mycket mer. Utan har lagt några beställningar:
(Ska dock tillägga först - då där kommer en bild på beläggen fram, längre ner.)
Tanken var att köra med Carbotech XP12 belägg fram och Carbotech XP10 bak, vill ha ett belägg med mer bett i fram då det är dom som jobbar mest och även för att ha lite mer bromsverkan fram. Men efter att ha kontaktat Pean Sweden så blev jag starkt rekommenderad att köpa PFC - 11 beläggen istället som väldigt lika XP12 men håller längre och har mycket bättre kvalitet (Carbotech är absolut inte dåliga, inte det jag menar). Men har bara hört positivt om PFC-beläggen så tänkte jag kunde provat dom istället.

Men följande är beställt och på ingång:
x D2 bromskitt fram - 356mm
- Flytande och slitsade skivor
- Gula (Därför jag målade oken bak gula, annars hade jag aldrig gjort det)
- Utan dammskydd då den bara ska gå på bana
- PFC - 11 beläggen ska vara till detta kittet då

x Accusump samt slangar/kopplingar är beställt från l-m-r.se och kommer om ca 1-1½ vecka

x Rieger STW Cup replika - läpp.

Detta är vad som är på G. Bromsarna får jag dock inte förrän i slutet av Mars eller början på April då jag beställde hos Street Performance och deras D2 kampanj.

Accusumpen är till oljesystemet för att inte jag ska förlora eller tappa oljetryck i svängar. Kan enkelt beskrivas att det är en behållare med en kolv i som rör sig fram och tillbaka beroende på oljetrycket i motorn. Ena sidan av kolven trycker man i en "pre-charge" av luft på ca 10-15psi. Ju högre psi desto snabbare skjuter den i oljan i motorn (på andra sidan kolven) dock får man något mindre volym i tanken pga det högre trycket på luftsidan, tvärtemot om man har lägre "pre-charge". Tanken är att när man kör på banan och har t.ex. 4.5bar oljetryck så är där lika högt tryck i accusumpen med olja som motorn har, skulle motorn gå ner till 3bar under en kort tid så kommer det högre trycket i accusumpen att tryckas in i motorn för att bibehålla 4,5bar i motorn, sen när motorn får tillbaka trycket igen så fylls accusumpen på igen. Dock får man aktivera den när man kör ut ur depån på lite högre varv (iaf över 3000rpm) och sen tänka på att stänga ventilen innan man kör in i depån. Jag köpte en manuell ventil för enkelhetens skull och tanken ska placeras så jag lätt kommer åt den i bilen vid färd. Accusumpen är även väldigt bra att ha då den behåller trycket när du stängt av motorn, när du ska starta motorn igen efter en viss tid eller bara dagen efter så öppnar du ventilen innan du startar så har du oljetryck under crankning, man slipper alltså kallstartsslitage innan pumpen fått upp ett tryck. Googla om ni vill ha mer info om dom, är dålig på att förklara.

Trodde aldrig jag skulle beställa stylingdelar.. men fick bli så. Det är en Rieger STW Cup replika - läpp. Den är rätt lik samma läpp som satt på dom gamla A4 BTCC/STCC - bilarna. Stora skillnaden är att dom äkta är gjorde i kolfiber och är väldigt svåra att få tag på, och även dyra då folk vet att dom kan ta betalt för dom. Har ingen bild på den utan ni får googla hur den ser ut, Sökord: A4 B5 STW eller A4 B5 BTCC/STCC. Ska hämta den hos Dalhems om ca 1-1,½ vecka.

Jag vill ha lite aerodynamik på bilen också så därför beställde jag den läppen. Jag vet inte hur mycket den gör men tanken är också ha någon form av splitter i framtiden också samt canards, sen blir det någon form utan APR-vinge. Är också väldigt sugen på att bygga ett plant golv under bilen för aerodynamikens skull men får se när och hur.

Annars ligger jag väldigt bra till för det jag har kvar att beställa till sommarn som är "måsten" är excentriska powerflex-bussningar till dom övre länkarmarna fram för att kunna ställa cambern alt bygga egna med delar från speeding/l-m-r, får se hur jag ska göra där.

En ny bredbandslambda ska inhandlas också då LC-1an jag har nu har suttit där länge med samma lambdasond, så får bli en ny Innovate MTX-L. Är sugen på denna då den har rätt stora och tydliga siffror så man ser lite lättare.

Sen får jag se vad mer som ska inhandlas.

Lite oljor och vätskor på det så är den redo, givetvis en hjulinställning före samt loggning av VE-tabell.
Vad gäller loggning och mappning så är den körd i dyno med 2,3 bar och 646häst. Därefter hände där inte mer, dock så gick den väldigt snålt ute på landsväg. Antingen är det som jag skrev tidigare - att intercoolern inte orkar med eller så är avgashuset för litet (minsta avgashuset, 0,63 a/r). Jag tänkte lägga den 2bar i laddtryck istället, borde ge lite mer än 600häst på gatan istället för en varm dynolokal + att jag eventuellt blir av med mottryck pga avgashus och livslängden blir något längre på motorn också. 600häst räcker lääänge för mig på bana, speciellt Sveriges små banor. Har till och med funderat och kollat lite på att gå ner i turbostorlek och har kollat en del på Borg Warner EFR samt Garrett G25-550 turbo, 500-550 hade varit mer lagom med mer register samt att motorn kommer må bättre av lite lägre effekt. Då kan jag även byta tillbaka till original 01A växellådan och få betydligt bättre utväxling. Märkte att S4ans låda var ingen höjdare.. 195-200kmh i trean är Inte optimalt, där var original 01A bättre och gjorde bara 170-175 i trean och hade då lite tajtare växlar. Så får se hur jag ska göra... Finns mycket "jag vill ha" sad

Detta är vad jag kan komma på just nu, ska försöka uppdatera oftare.


Cockpiten klar
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e2efafbf39e5abb2c1627140bc770531.jpg

Fönsterventilation
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-0c7053162939f2e896c4dd44cbf3929d.jpg

Beläggen fram, PFC - 11
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a9b7053cae8f8235a236433e02a21988.jpg

Mall för fönsterventilationen
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-51a101f952b08c630af1c5a7e0a9612a.jpg

Relä/säkringspanel
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fd5b373dd99ccfcf3a33599ed070e993.jpg

Säkringsdosan
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-34283082ee2f281eab30993d5932580c.jpg

Nästan all el borta
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7eb2cc13bb043b26b21d1a5baf9ac654.jpg

Plockat bort asfaltsmattorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-4e404af9b283b564623e0caa0004cee9.jpg

Nya bakbromsarna färdiga
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-087fd841b56169ac1a5c63a46e0629ac.jpg

Carbotech XP10 beläggen bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-d9c1124f607b937b4c356ced6452d573.jpg

Nya bakbromsarna färdiga
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a9799ecf18b35f982f0e67014b2a1c00.jpg

034motorsport brake bracket kit och S4 ok samt hållare
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-94f717ac6080f6a2adb6f20dd51a7776.jpg

Skivorna, A4 240mm x 10mm Solid vs Audi S4 B6/B7 300mm x 22mm Ventilerade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ef9eea1a8da7279be70580005ad1b236.jpg

Skivorna, A4 240mm x 10mm Solid vs Audi S4 B6/B7 300mm x 22mm Ventilerade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-96bc9a04d0e56c9153b41d71761df765.jpg

Fluidampr vs Original remhjul
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-32d270a174ed7e8120d81d3ba127eb4b.jpg

Bränsleledningarna, ska nog göras om dock
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-207da6bcd293e27c3b0ea62597651dc9.jpg

Catchtanken och lite annat klart sen början på 2019
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-425a8819c8389489a18f6eecf5939533.jpg

Skiljevägg klar sen början på 2019
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-f258087600ac3bf622c1145fa90ed835.jpg

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
27 november 2019 · 32 Inlägg

Pexi92 skrev:
Kul att se att det går framåt! big_smile Synd med 01E lådan , tänker du göra något åt 01A lådan för att den ska hålla för din effekt? smile

Jadå det tar sig! Du får också uppdatera lite smile Mjoo, lådan ska ju palla en del men utväxlingen suger.. Har sökt lite om man kan byta slutdrevet till framdiffen och bakdiffen, till en högre utväxling.. Men hittar inget. Har kollat lite på drevsatser hos dli-teknik men då snackar vi ca 80-90k inkl spakställ. Haha sad

01a lådan funkade bra för mig, första lådan paja rätt snabbt när jag typ karateväxla tvåan till trean, då försvann trean. Lådan efter funkade riktigt bra, 10-tal rivstarter (dock med lite kopplingsslir i starten för att skona lådan), ett par kopplingsdump i tvåan när man skulle lekt och lite smått och gott. Det ända var att den tjöt lite lite i slutet. Men jag vet inte vad det är som ger sig, om det är lagerna som avlider. Annars får man köra tjockare olja bara kanske wink

Men jag tror den kan klara sig ett tag ändå, är ju inga rivstarter på banan och tar det rätt lugnt med växlingarna ändå, vinner inte så mycket på bana med att växla som en idiot. Kör man med huvudet så håller den nog rätt länge smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang