Tillverka egen ''osthyvelvigne'' i glasfiber!

andlin103
4 augusti 2016 · 125 Inlägg

Halloj! fick för mig att jag vill sätta en osthyvel på Skylinen! Och då slog tanken mig att aluminium vingar är inte lagligt i trafik och kolfiber är på tok för dyrt för min smak!
Då slog tanken mig att man kanske kan gjuta egen vinge i glasfiber och kapa till egna fästen i aluminium? Är det någon som har gjort liknande och hur kan man gå tillväga?

Tänkte mig något i stil till denna..
[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-5d49ae8d2e287952f89f74dcc38bcffc.jpg[/img]


Tillverka en form i frigolit sen kapa ur egna fästen i aluminium och gjuta in? Sen skruva fast i bagaget? sedan klä själva vingen i kolfiber vinyl?

Anledningen är att det är coolare att ha tillverkat vingen själv och för att kolfiber är på tok för dyrt! wink

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
it_mutt Avstängd
4 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

TSFS 2013:63


Förbjudna anordningar

7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2 och 4 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG (se 2 kap. 20 §) eller ECE-reglemente 26 (se 3 kap. 1
§) och vid godkännandet var försedd med sådan anordning.

1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.
Förbudet omfattar heller inte originalmonterat ornament på personbil av 1972 eller tidigare års modell.

2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A. Förbudet omfattar heller inte originalmonterad spoiler på personbil av 1972 eller tidigare års modell.

3. Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5. Taklastbärare, t.ex. skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.





Så nej, det handlar inte bara om vilket material.

Senast redigerat av it_mutt (4 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zleepy Trucker
4 augusti 2016 · 1 392 Inlägg

Måste bara inflika att det är så sjukt gräsligt fult med en såndär bak på en bil...
ser ut som en förstorad kundvagn tongue

Vingen du har på bilen om det är den gröna skylinen du tänker på så är den redan fin, och
en såndär vinge som du tänker på kommer förfula bilen ordentligt.. keep it like it is! smile

Senast redigerat av zleepy (4 augusti 2016)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
andlin103
4 augusti 2016 · 125 Inlägg

zleepy skrev:
Måste bara inflika att det är så sjukt gräsligt fult med en såndär bak på en bil...
ser ut som en förstorad kundvagn tongue

Vingen du har på bilen om det är den gröna skylinen du tänker på så är den redan fin, och
en såndär vinge som du tänker på kommer förfula bilen ordentligt.. keep it like it is! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-46917bc32985adf5283ef8c9654c7ec5.jpg

ser ingenting som ser fult ut med en sådan vinge? wink

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
Evildan
4 augusti 2016 ·

Shore 60A är ungefär hårdheten på gummit hos ett vanligt sommardäck. Det blir en ganska sladdrig vinge liknande i mjukhet som en Volvo 240 Grp.a vinge.

zleepy Trucker
4 augusti 2016 · 1 392 Inlägg

andlin103 skrev:

zleepy skrev:
Måste bara inflika att det är så sjukt gräsligt fult med en såndär bak på en bil...
ser ut som en förstorad kundvagn tongue

Vingen du har på bilen om det är den gröna skylinen du tänker på så är den redan fin, och
en såndär vinge som du tänker på kommer förfula bilen ordentligt.. keep it like it is! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-46917bc32985adf5283ef8c9654c7ec5.jpg

ser ingenting som ser fult ut med en sådan vinge? wink

Men det gör jag.. passar inte alls.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Muttley
4 augusti 2016 ·

andlin103 skrev:

zleepy skrev:
Måste bara inflika att det är så sjukt gräsligt fult med en såndär bak på en bil...
ser ut som en förstorad kundvagn tongue

Vingen du har på bilen om det är den gröna skylinen du tänker på så är den redan fin, och
en såndär vinge som du tänker på kommer förfula bilen ordentligt.. keep it like it is! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-46917bc32985adf5283ef8c9654c7ec5.jpg

ser ingenting som ser fult ut med en sådan vinge? wink

De där är så 2001.

Hemskt att de blev så. 
Hoppas du tänker om och inte förstör bilen.

Annars har du perfekt picknickbord om de är fullt på rastplatserna.

Putteliten
5 augusti 2016 · 9 078 Inlägg

Har själv haft en hög vinge, ca år 2001-2002.

Ska vingen vara lite tjockare som den du har typ, ska den byggas i 2 delar och delarna ska vara max 3mm tjocka. Fästena till vingen får inte vara i alu eller annat hårt material, utan måste också vara i glasfiber så att dom går sönder om någon du kör på skulle landa på den. Dessutom får det inte vara några vassa kanter på den i typ plåt eller alu. Gör du en osthyvel som bilden så kan du göra den i ett stycke och böja ner framkanten lite. Vet inte hur det är med sidostyckena, en del fick plocka bort dom och andra fick behålla dom. Dom bör också vara byggda på så sätt att dom går sönder om någon skulle landa på dom eller gå emot på sidan när du kör.

Så var det 2001-2002 när jag och ett par polare hade höga vingar på våra bilar.

Sen måste du även konstruera utformingen rätt med. En felkonstruerad vinge kan göra bilen riktigt läskig redan i 80-90 km/tim. Så det är inte bara att klabba ihop något och sen köra.

JFfoto
5 augusti 2016 ·

Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Evildan
5 augusti 2016 ·

JFfoto skrev:
Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Nu tror jag att du missade sista bussen ut ur Köping för det är just tvärtom att TS eller vi andra är inte fria att göra vad vi vill med våra bilar gällande exempelvis vingar vilket påvisades omgående i inlägg #2

JFfoto
5 augusti 2016 ·

Evildan skrev:

JFfoto skrev:
Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Nu tror jag att du missade sista bussen ut ur Köping för det är just tvärtom att TS eller vi andra är inte fria att göra vad vi vill med våra bilar gällande exempelvis vingar vilket påvisades omgående i inlägg #2

Du förstår mycket väl vad jag menade och till vilka inlägg jag svarade på. Man ska inte komma och säga vad andra ska göra i smaksak, det var poängen jag ville ha sagt.

Nästa hållplats är nog utanför dig.

Evildan
5 augusti 2016 ·

JFfoto skrev:

Evildan skrev:

JFfoto skrev:
Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Nu tror jag att du missade sista bussen ut ur Köping för det är just tvärtom att TS eller vi andra är inte fria att göra vad vi vill med våra bilar gällande exempelvis vingar vilket påvisades omgående i inlägg #2

Du förstår mycket väl vad jag menade och till vilka inlägg jag svarade på. Man ska inte komma och säga vad andra ska göra i smaksak, det var poängen jag ville ha sagt.

Nästa hållplats är nog utanför dig.

Nej jag är inte tankeläsare eller läste någon som helst text från dig gällande smaksak.
Där håller jag givetvis med dig, vill någon rolla sin Datsun blå med rosa bananer ska denne givetvis göra det att vissa tycker det ser ut som skit eller förmodligen majoriteten är oviktigt så länge ägaren är nöjd med utseendet. Givetvis inom lagens råmärken.

Jag sätter på kaffe, du är välkommen.

andlin103
5 augusti 2016 · 125 Inlägg

Putteliten skrev:
Har själv haft en hög vinge, ca år 2001-2002.

Ska vingen vara lite tjockare som den du har typ, ska den byggas i 2 delar och delarna ska vara max 3mm tjocka. Fästena till vingen får inte vara i alu eller annat hårt material, utan måste också vara i glasfiber så att dom går sönder om någon du kör på skulle landa på den. Dessutom får det inte vara några vassa kanter på den i typ plåt eller alu. Gör du en osthyvel som bilden så kan du göra den i ett stycke och böja ner framkanten lite. Vet inte hur det är med sidostyckena, en del fick plocka bort dom och andra fick behålla dom. Dom bör också vara byggda på så sätt att dom går sönder om någon skulle landa på dom eller gå emot på sidan när du kör.

Så var det 2001-2002 när jag och ett par polare hade höga vingar på våra bilar.

Sen måste du även konstruera utformingen rätt med. En felkonstruerad vinge kan göra bilen riktigt läskig redan i 80-90 km/tim. Så det är inte bara att klabba ihop något och sen köra.

om det ser ut såhär? Byggd i glasfiber på GTR Vingens originalutförande?
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4ee508b602715e812145e6d3d10b966e.jpg

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
Evildan
5 augusti 2016 ·

andlin103 skrev:

Putteliten skrev:
Har själv haft en hög vinge, ca år 2001-2002.

Ska vingen vara lite tjockare som den du har typ, ska den byggas i 2 delar och delarna ska vara max 3mm tjocka. Fästena till vingen får inte vara i alu eller annat hårt material, utan måste också vara i glasfiber så att dom går sönder om någon du kör på skulle landa på den. Dessutom får det inte vara några vassa kanter på den i typ plåt eller alu. Gör du en osthyvel som bilden så kan du göra den i ett stycke och böja ner framkanten lite. Vet inte hur det är med sidostyckena, en del fick plocka bort dom och andra fick behålla dom. Dom bör också vara byggda på så sätt att dom går sönder om någon skulle landa på dom eller gå emot på sidan när du kör.

Så var det 2001-2002 när jag och ett par polare hade höga vingar på våra bilar.

Sen måste du även konstruera utformingen rätt med. En felkonstruerad vinge kan göra bilen riktigt läskig redan i 80-90 km/tim. Så det är inte bara att klabba ihop något och sen köra.

om det ser ut såhär? Byggd i glasfiber på GTR Vingens originalutförande?
http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4ee508b602715e812145e6d3d10b966e.jpg

Hur hårt är glasfiber?

Muttley
5 augusti 2016 ·

JFfoto skrev:
Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Jag kan förtydliga lite för din skull.

Förstöra bilen = göra bilen olaglig. 

Reglementet bestämmer vad du gör med din bil.

Muttley
5 augusti 2016 ·

Evildan skrev:

andlin103 skrev:

Putteliten skrev:
Har själv haft en hög vinge, ca år 2001-2002.

Ska vingen vara lite tjockare som den du har typ, ska den byggas i 2 delar och delarna ska vara max 3mm tjocka. Fästena till vingen får inte vara i alu eller annat hårt material, utan måste också vara i glasfiber så att dom går sönder om någon du kör på skulle landa på den. Dessutom får det inte vara några vassa kanter på den i typ plåt eller alu. Gör du en osthyvel som bilden så kan du göra den i ett stycke och böja ner framkanten lite. Vet inte hur det är med sidostyckena, en del fick plocka bort dom och andra fick behålla dom. Dom bör också vara byggda på så sätt att dom går sönder om någon skulle landa på dom eller gå emot på sidan när du kör.

Så var det 2001-2002 när jag och ett par polare hade höga vingar på våra bilar.

Sen måste du även konstruera utformingen rätt med. En felkonstruerad vinge kan göra bilen riktigt läskig redan i 80-90 km/tim. Så det är inte bara att klabba ihop något och sen köra.

om det ser ut såhär? Byggd i glasfiber på GTR Vingens originalutförande?
http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4ee508b602715e812145e6d3d10b966e.jpg

Hur hårt är glasfiber?

86 med dessa egenskaperna.  http://www.npgroup.se/wp-content/upload … -01-28.pdf

Evildan
5 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

andlin103 skrev:

om det ser ut såhär? Byggd i glasfiber på GTR Vingens originalutförande?
http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4ee508b602715e812145e6d3d10b966e.jpg

Hur hårt är glasfiber?

86 med dessa egenskaperna.  http://www.npgroup.se/wp-content/upload … -01-28.pdf

Är det hårdare än Shore 60A?

Muttley
5 augusti 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Hur hårt är glasfiber?

86 med dessa egenskaperna.  http://www.npgroup.se/wp-content/upload … -01-28.pdf

Är det hårdare än Shore 60A?

Gissningsvis ja. Nya sommardäck till har oftast en hårdhetet omkring  60 – 64 shore-grader, och nya vinterdäck har en hårdhet mellan 45-62 shore-grader.  http://www.forsakra.net/blogg/valj-dack … av-korning
Nu vet jag inte hur exakt rätt källan är.

Man kan alltså tillverka en vinge i gummi till vinterdäck.   Men den lär ju bli sladdrig.

Evildan
5 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

86 med dessa egenskaperna.  http://www.npgroup.se/wp-content/upload … -01-28.pdf

Är det hårdare än Shore 60A?

Gissningsvis ja. Nya sommardäck till har oftast en hårdhetet omkring  60 – 64 shore-grader, och nya vinterdäck har en hårdhet mellan 45-62 shore-grader.  http://www.forsakra.net/blogg/valj-dack … av-korning
Nu vet jag inte hur exakt rätt källan är.

Man kan alltså tillverka en vinge i gummi till vinterdäck.   Men den lär ju bli sladdrig.

Du gissar rätt.

Shore 60A är mjukt och ger med sig för lätt åverkan.

granadadr
5 augusti 2016 · 7 289 Inlägg

haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang