Trög 1 och 2 växel på Opel Vectra 2001

Chewgum
11 augusti 2016 · 79 Inlägg

Hej, jag har en opel vectra från 2001 som är väldigt trög att växla till 1:an och 2:an. Det är bara trögt om bilen rullar, det känns nästan som det är något tryck och man får ta i ganska så mycket för att få växlarna. Är det någon som vet vad det kan vara eller har erfarenhet av trög växelspak?

• Bilmodell
Modell: Opel Vectra 4D 1.8 Elegance
Motor: Z18XE

• Årsmodell
2001

• Miltal
17700+

• Modifikationer på bilen 
-

• Hur yttrar sig felet? 
Trög växel mellan 1:an och 2:an när bilen är i rörelse.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är permanent.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
-

Richtenb
16 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Låter som att det kan vara synkringen mellan 1 och 2 som strular i växellådan. du hör inga skrapljud?

Det brukar inte vara något annat om resterande växlar funkar bra

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Chewgum
16 augusti 2016 · 79 Inlägg

Inlägget kanske är lite dåligt skrivet, men när bilen rullar och man lägger i neutral och sedan vill ha i ettan så är det nästintill omöljigt utan våld. Tvåan är något lättare att få i. Jag har lyckats att få den att skrapa till rejält ett par gånger när jag ska till ettans växel. Det är väl synkringen då....får tömma sparbössan.

Richtenb
17 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Ja det är garanterat synkringen om den dessutom skrapar.
Kan du inte stå ut med problemet så är det troligtvis billigare att köpa en begagnad låda på skroten. Alternativt köpa en ny bil tyvärr.


Chewgum skrev:
Inlägget kanske är lite dåligt skrivet, men när bilen rullar och man lägger i neutral och sedan vill ha i ettan så är det nästintill omöljigt utan våld. Tvåan är något lättare att få i. Jag har lyckats att få den att skrapa till rejält ett par gånger när jag ska till ettans växel. Det är väl synkringen då....får tömma sparbössan.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang