Lysande emblem?

totte1015
14 augusti 2016 · 463 Inlägg

Jag har kollat runt lite på Wish (typ som Ebay men TOK billigare)

https://www.wish.com/search/vw%20emblem … 59cfd9d31f

Den här är jag nyfiken på, om jag sätter den på bakluckans emblem (alltså ersätter) så om jag kopplar in den som vanligt så förmodar jag att det är ett föbjudet lyse då man bara får ha bromsljus och sånt?

Vore det lagligt att koppla den till bromsljussladden så den bara tänder sig när man bromsar?

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Spontant; nej. Som vanligt ska belysning vara E-märkt och därigenom klassad för den "typ" av belysning det är (dvs ;parkeringsljus har en E-märkning, blinkers en annan och så vidare).

Däremot kan man kanske fundera på om någon bryr sig om den är kopplad ex.vis till bromsljuset och har rätt färg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
totte1015
14 augusti 2016 · 463 Inlägg

it_mutt skrev:
Spontant; nej. Som vanligt ska belysning vara E-märkt och därigenom klassad för den "typ" av belysning det är (dvs ;parkeringsljus har en E-märkning, blinkers en annan och så vidare).

Däremot kan man kanske fundera på om någon bryr sig om den är kopplad ex.vis till bromsljuset och har rätt färg

Ja det är ju frågan, om besiktningen bryr sig= får man byta ut den en dag varje år kan man säga

Bryr sig polisen, då är det väl betydligt jobbigare då dom lär stoppa en och "eventuellt" ge böter och sånt?

Men jag tänkte det skulle vara näst intill obefintligt "fel" att ha den kopplad till bromsljuset, men det är ju det med "E-märkning" hmm

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Jag tror att ytterst handlar det om den enskilde individens humör för dagen. "Fel polis" (sett till att slippa böter) kommer garanterat hugga på det, precis som "fel" besiktningsperson, och givetvis tvärt om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Dentar
14 augusti 2016 · 131 Inlägg

Jag har lysande emblem på min BMW bak, den lyser rött & ständigt på med bilen igång, haft måååånga poliser bakom mig under dom 2 åren den suttit på, ingen som brytt sig. Självfallet kan det handla om tur men får nog va en riktigt sur polis som skulle stoppa mig isåfall.

Har kopplat den så jag enkelt kan bryta strömmen på den vid besiktning, så då är enda tillfället den inte vart inkopplad smile

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Dentar skrev:
Jag har lysande emblem på min BMW bak, den lyser rött & ständigt på med bilen igång, haft måååånga poliser bakom mig under dom 2 åren den suttit på, ingen som brytt sig. Självfallet kan det handla om tur men får nog va en riktigt sur polis som skulle stoppa mig isåfall.

Har kopplat den så jag enkelt kan bryta strömmen på den vid besiktning, så då är enda tillfället den inte vart inkopplad smile

Hänger nog också på hur starkt det lyser, där är väl också då¨en sak som spelar in.

Som sagt, det är säkert ingen fara. Men då det inte -egentligen- är lagligt är det lika bra att skriva det, så har ju folk vetskapen iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
totte1015
14 augusti 2016 · 463 Inlägg

Jag tackar för svaren!

Det är ju ingen dyr pryl så jag tar nog och införskaffar den så får vi se vad som händer!

Dock lär inte manual följa med så vetetusan hur man skall installera en sådan...

Dentar
14 augusti 2016 · 131 Inlägg

antagligen finns det bara två utgående kablar plus samt minus. då min är i LED behöver den inte mycket ström så jag kopplade in mig på regskyltsbelysningen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang