Volvo V90 1998 D5252T Motorbyte

JBill
15 augusti 2016 · 2 Inlägg

Har funderat på att byta ut motorn i min V90 från 3L rak6 på 180hk till en rakställd D52t. jag har sett att de säljs färdiga kitt med motor och låda men de flesta är byggda för 2/7/940 dessutom vill jag helst ha kvar den lådan som sitter i nu  (AW30-43LE) och det borde inte vara ngt problem?? skulle vara tacksam för svar på hur jag ska gå tillväga. mvh

Zzoink
15 augusti 2016 · 1 229 Inlägg

vad är det egentligen du behöver hjälp med? hur du får ihop din växellåda med nya D5an eller hur du får ner nya motorn i bilen? eller vill du ha en detaljerad version precis på hur man ska göra för att få allt att fungera?

sen ska jag vara lite mer tråkig och skriva att det inte går att regga om din v90 med D5 eftersom den är för ny.. enda chansen är att sfro regga den som ombyggt fordon eftersom den är nyare än 93

Seth
15 augusti 2016 · 3 354 Inlägg

Zzoink skrev:
vad är det egentligen du behöver hjälp med? hur du får ihop din växellåda med nya D5an eller hur du får ner nya motorn i bilen? eller vill du ha en detaljerad version precis på hur man ska göra för att få allt att fungera?

sen ska jag vara lite mer tråkig och skriva att det inte går att regga om din v90 med D5 eftersom den är för ny.. enda chansen är att sfro regga den som ombyggt fordon eftersom den är nyare än 93

bara liten rättelse, är inte en D5a som ska i utan audimotorn från 850/V70

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
JBill
15 augusti 2016 · 2 Inlägg

ja de jag tänkte på var hur jag ska få växellådan och motorn att passa, men det är ju inte den nya D5an utan D5252t och de är ju den som sitter i v70tid och 850tdi.
jag har hört att men hjälp av sprängkåpa från en D24 så kan jag få växellådan att passa stämmer detta?

reggning är inte det viktigaste för mig just nu för hade tänkt att besiktiga bilen före jag slänger i motorn så sparar jag reggning till nästa år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang