Vilken bil har det skönast förarsätet? (Bilstol, bilsäte, sätet)

granadadr
21 augusti 2016 · 7 289 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
fords recaro stolar från 80 talet

jo dem är ok,  smile å även från 90 talet,, dem är helt godkända,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Muttley
21 augusti 2016 ·

Volvo544special65 skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo544special65 skrev:
740 har faktiskt komfortabla stolar, tycker man de är som PARKBÄNKAR så kan man inte ha provat friska sådana....
Visst finns det bättre bilar, men jämför man med samtida bilar i samma prisklass så är de ganska bra....

Om man provat ickefriska 740 stolar så är de ju mer likt en nersutten sunken fåtölj smile   Jävla skitstolar blir de när de är helt nersuttna.

Jo, fast det gäller ju alla bilsäten....
Nedsuttna 740-stolar brukar dock innebära gott om metallprofiler upp i röven... wink

Självklart, men 740 och 940 är riktigt illa som nersuttna :p    Nog de värsta jag suttit i samtidigt som en ok stol i 740 är okej att köra med.   En nersutten i tex pontiac eller för den delen buick är ju likt en nersutten fåtölj hemma, man kommer knappt ur dem.

Såg någon skrev parkbänk innan,  parkbänk så är vi inne på en del skoda och vw big_smile   Även om de är gott om utrymme i bilarna så är stolarna väldigt hårda.

Evildan
21 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

Volvo544special65 skrev:

tkd_rille skrev:

Om man provat ickefriska 740 stolar så är de ju mer likt en nersutten sunken fåtölj smile   Jävla skitstolar blir de när de är helt nersuttna.

Jo, fast det gäller ju alla bilsäten....
Nedsuttna 740-stolar brukar dock innebära gott om metallprofiler upp i röven... wink

Självklart, men 740 och 940 är riktigt illa som nersuttna :p    Nog de värsta jag suttit i samtidigt som en ok stol i 740 är okej att köra med.   En nersutten i tex pontiac eller för den delen buick är ju likt en nersutten fåtölj hemma, man kommer knappt ur dem.

Såg någon skrev parkbänk innan,  parkbänk så är vi inne på en del skoda och vw big_smile   Även om de är gott om utrymme i bilarna så är stolarna väldigt hårda.

Sportstolarna i passat gaswagen är stenjävlahårda med för smalt mellan sidorna, jag får benen för tight och det är ju inte jätteskönt att åka runt och massera kulorna med insidan av låren i var ojämnhet.
Dom halvskinnstolar som någon kryssade i till min Octavia för 10år sedan är otroligt nog drägliga att sitta på, men dom är inte särskilt skålade tursamt nog.

Muttley
21 augusti 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo544special65 skrev:

Jo, fast det gäller ju alla bilsäten....
Nedsuttna 740-stolar brukar dock innebära gott om metallprofiler upp i röven... wink

Självklart, men 740 och 940 är riktigt illa som nersuttna :p    Nog de värsta jag suttit i samtidigt som en ok stol i 740 är okej att köra med.   En nersutten i tex pontiac eller för den delen buick är ju likt en nersutten fåtölj hemma, man kommer knappt ur dem.

Såg någon skrev parkbänk innan,  parkbänk så är vi inne på en del skoda och vw big_smile   Även om de är gott om utrymme i bilarna så är stolarna väldigt hårda.

Sportstolarna i passat gaswagen är stenjävlahårda med för smalt mellan sidorna, jag får benen för tight och det är ju inte jätteskönt att åka runt och massera kulorna med insidan av låren i var ojämnhet.
Dom halvskinnstolar som någon kryssade i till min Octavia för 10år sedan är otroligt nog drägliga att sitta på, men dom är inte särskilt skålade tursamt nog.

De är ju inte ens bra att sitta så i många timmar, blodflödet lär ju minska enormt. Kan man stämma en billtillverkare för barnlöshet?
Jag fick ju köra en gasmobil passat med vanliga säten,  de var tyvärr lite för kort sits tyckte ju jag big_smile

Evildan
21 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Självklart, men 740 och 940 är riktigt illa som nersuttna :p    Nog de värsta jag suttit i samtidigt som en ok stol i 740 är okej att köra med.   En nersutten i tex pontiac eller för den delen buick är ju likt en nersutten fåtölj hemma, man kommer knappt ur dem.

Såg någon skrev parkbänk innan,  parkbänk så är vi inne på en del skoda och vw big_smile   Även om de är gott om utrymme i bilarna så är stolarna väldigt hårda.

Sportstolarna i passat gaswagen är stenjävlahårda med för smalt mellan sidorna, jag får benen för tight och det är ju inte jätteskönt att åka runt och massera kulorna med insidan av låren i var ojämnhet.
Dom halvskinnstolar som någon kryssade i till min Octavia för 10år sedan är otroligt nog drägliga att sitta på, men dom är inte särskilt skålade tursamt nog.

De är ju inte ens bra att sitta så i många timmar, blodflödet lär ju minska enormt. Kan man stämma en billtillverkare för barnlöshet?
Jag fick ju köra en gasmobil passat med vanliga säten,  de var tyvärr lite för kort sits tyckte ju jag big_smile

Prova att stämma VAG, du är inte först i kön där att göra det även om det förmodligen är andra ansökningar som lämnats in genom åren. Eller så kramar du vatten ur en gråsten vilket gissningsvis är en lättare uppgift.
Kasst benstöd längsvis, instämmer! Bilen byggd för förare med blå kropp och vit toppluva.
En stol jag kör 60mil nonstop utan att känna mig sliten i är hör och häpna dom som är monterade i 1a generationen av Kangoo, att dom är lite högre monterade med bättre ergonomisk sittställning bidrar såklart.

rcy
22 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

Hunted skrev:
Jag hade fan önskat mig säten med ventilation mer än värme, värmen i den är brutal, kan inte säga detsamma om kylningen då den saknar AC.

Kolla på stolarna som fanns i 9-5, dom med ventilation och fläktar i.
Jag skulle inte kalla dom världens bästa stolar någonsin, men dom är helt ok och relativt lätta att få tag i för en billig penning.

Fiesta_Racing Ford fantast
22 augusti 2016 · 1 607 Inlägg

rcy skrev:

Hunted skrev:
Jag hade fan önskat mig säten med ventilation mer än värme, värmen i den är brutal, kan inte säga detsamma om kylningen då den saknar AC.

Kolla på stolarna som fanns i 9-5, dom med ventilation och fläktar i.
Jag skulle inte kalla dom världens bästa stolar någonsin, men dom är helt ok och relativt lätta att få tag i för en billig penning.

mondeo ghia från 05 har också fläktar i sitsen

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
IceEyes Varningar: För många..
22 augusti 2016 · 2 552 Inlägg

granadadr skrev:

IceEyes skrev:

it_mutt skrev:
Hur långt är ett snöre i cm?

Detta är ju en typfråga som kommer få 50-11 olika svar. "Alla" har ju olika preferenser. Sen kommer nästa grej; jag kan tycka en stol är galet skön i "ett par mil" men ha helt andra preferenser om jag ska långköra. Så utifrån det; ska bilen gå långt? kort? Stå på garageinfarten?

Det var väl gissningsvis det som var meningen med trådstarten? wink

Pilotstolarna i 9000 får min röst i alla fall, tätt följd av stolarna i og900 och Volvo 740 som även dessa är riktigt komfortabla.

eeee VOLVO 740?? de är ju faan som parkbänkar ju wink blää

Nja, min förra 740 var faktiskt alldeles lagom mjuk att sitta. Parkbänkar hittar man däremot i äldre Mercor enligt mitt tycke tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Sarge
22 augusti 2016 · 2 337 Inlägg

Personligen har jag aldrig suttit bättre än i min Saab 9-3 Aero från 2001. Bild för referens:

http://ipocars.com/imgs/a/d/v/g/a/saab__9_3_2_0_turbo_aero_sport_coupe_2001_4_lgw.jpg

Evildan
22 augusti 2016 ·

Sarge skrev:
Personligen har jag aldrig suttit bättre än i min Saab 9-3 Aero från 2001. Bild för referens:

http://ipocars.com/imgs/a/d/v/g/a/saab_ … _4_lgw.jpg

Verkar vara något fel på inställningen av ryggstödet?

Sarge
22 augusti 2016 · 2 337 Inlägg

Evildan skrev:

Sarge skrev:
Personligen har jag aldrig suttit bättre än i min Saab 9-3 Aero från 2001. Bild för referens:

http://ipocars.com/imgs/a/d/v/g/a/saab_ … _4_lgw.jpg

Verkar vara något fel på inställningen av ryggstödet?

Bilden är lånad från en slumpvis vald hemsida, så det låter jag vara osagt. Men jag hade inte velat köra med vinkeln som är på bilden wink

Evildan
22 augusti 2016 ·

Sarge skrev:

Evildan skrev:

Sarge skrev:
Personligen har jag aldrig suttit bättre än i min Saab 9-3 Aero från 2001. Bild för referens:

http://ipocars.com/imgs/a/d/v/g/a/saab_ … _4_lgw.jpg

Verkar vara något fel på inställningen av ryggstödet?

Bilden är lånad från en slumpvis vald hemsida, så det låter jag vara osagt. Men jag hade inte velat köra med vinkeln som är på bilden wink

Det fungerar nog om man är 220cm lång med proportioner som Clyde i "Any Which Way You Can" wink

Hunted Jackass
23 augusti 2016 · 795 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

rcy skrev:

Hunted skrev:
Jag hade fan önskat mig säten med ventilation mer än värme, värmen i den är brutal, kan inte säga detsamma om kylningen då den saknar AC.

Kolla på stolarna som fanns i 9-5, dom med ventilation och fläktar i.
Jag skulle inte kalla dom världens bästa stolar någonsin, men dom är helt ok och relativt lätta att få tag i för en billig penning.

mondeo ghia från 05 har också fläktar i sitsen

2 riktigt riktigt bra tips, tack grappar!

Men hur är komforten i Mondeo stolarna då Fiesta_Racing?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Constantine
23 augusti 2016 · 679 Inlägg

Mina favoriter är BMW E6x komfortstolarna, helst med fläktar och nappaläder. BMW F1x komfortstolarna är i samma liga. Tycker även S-klass w221s komfortstolar är bland de bästa jag suttit i.

Absolut inget fel med 9-5 stolarna heller, men de är inte alls i samma liga som ovannämnda enligt mig.

Fiesta_Racing Ford fantast
23 augusti 2016 · 1 607 Inlägg

Hunted skrev:

Fiesta_Racing skrev:

rcy skrev:

Kolla på stolarna som fanns i 9-5, dom med ventilation och fläktar i.
Jag skulle inte kalla dom världens bästa stolar någonsin, men dom är helt ok och relativt lätta att få tag i för en billig penning.

mondeo ghia från 05 har också fläktar i sitsen

2 riktigt riktigt bra tips, tack grappar!

Men hur är komforten i Mondeo stolarna då Fiesta_Racing?

do är väll okej i mitt tycke lite hårda. då det är mammas bil så har det inte varit någon hård körning

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Bierstube
23 augusti 2016 · 616 Inlägg

Förvisso inte bilar jag suttit i, utan listan är sammanställd utifrån komfortbetyg från diverse recensioner jag läst mm. Hoppas ändå den kan vara till hjälp.

1. Maybach 62
2. Rolls-Royce Phantom
3. Bentley Mulsanne
4. Mercedes S-klass
5. BMW 7-serie
6. Audi A8
7. Porsche Panamera

Hunted Jackass
23 augusti 2016 · 795 Inlägg

Bierstube skrev:
Förvisso inte bilar jag suttit i, utan listan är sammanställd utifrån komfortbetyg från diverse recensioner jag läst mm. Hoppas ändå den kan vara till hjälp.

1. Maybach 62
2. Rolls-Royce Phantom
3. Bentley Mulsanne
4. Mercedes S-klass
5. BMW 7-serie
6. Audi A8
7. Porsche Panamera

Kommer absolut väl till pass här, får försöka ta mig i kragen sen och sammanställa en lista över alla tipsen jag fått in här också!

Av dom på din lista är det nog s-klass, 7-serie & A8n som är lättast att komma över.

Undrar hur sätena i Phaeton'en är?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Bierstube
23 augusti 2016 · 616 Inlägg

Hunted skrev:
Kommer absolut väl till pass här, får försöka ta mig i kragen sen och sammanställa en lista över alla tipsen jag fått in här också!

Av dom på din lista är det nog s-klass, 7-serie & A8n som är lättast att komma över.

Undrar hur sätena i Phaeton'en är?

Phaeton glömde jag nämna. Den borde förstås varit med i min lista.

Man får vad man betalar för.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 augusti 2016 · 3 730 Inlägg

Jag har en tendens att inte "sitta ordentligt" dvs lätt nerhasad så det blir mellanrum mellan ryggslut/arsle och ryggstödet. Därav hamnar svankstödet fel och jag upplever sisten som för kort. Allt detta beror ju givetvis på att jag s.a.s inte sitter som man ska.

Men det finns ändå några säten som jag trivs riktigt bra i.

Volvo 850 av enklaste modell tyg/halvskinn.
Cheva Van(perfekt anpassad efter en hösäck som undertecknad)
Volvo V70N, förmodligen någon form av komfortsäten jag syftar på nu. Extra mjuk stoppning. Känns som att komma hem när man slår sig ner.
BMW F11. Bara kört några kilometer i stan men det räckte!
MB w210. Simplaste tygsätena är helt gudomliga.
Vw Passat generationen kring år 2000.

Det är dom bilarna jag på rak arm kan komma på som jag sitter bra i.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang