Ja, hoppas du hittar felet. Irriterande om man inte hittar det.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Fortsatte idag med att plocka isär blocket och toppen!
Veven såg väldigt bra ut, kommer inte bli att slipa om den.
Sedan över till toppen.
Ska åka imorgon och köpa ett annat verktyg för att ta ur ventilerna, hade fel på hyllan Se hur ventilerna ser ut på 6ans cylinder. Sen kommer det nog bli att lägga undan motordelarna på hyllan tills jag fått hem alla delar. Börja på att plocka bort lite mer på bilen så jag får upp den i vaggan och börja med underredet.
Nu är jobbet med motorn klar på ett tag, toppen isärtagen så nu får allt ligga på hyllan ett tag Köpte en ventiltång från biltema , dock tog den i toppen så fick modifiera den lite.
Köpte lite lådor så man håller koll på grejerna.
Såja, tätningarna kvar bara.
6ans cylinder
De va allt på ett tag, ska ta det lungt nu 2 veckor innan man gör något annat, ska börja med underredet på bilen härnäst!
Väntar med spänning på vad det ska bli av denna Opel!!! /Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
T0MMY skrev: Jo ser fram imot våren när man får ta ut sen
Det kommer att vara en känsla det!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Du har väl kvar plåtbiten i överkant bakom kylaren? Där sitter chassinumret och det är ju bra om det finns kvar, nu när besiktningarna blivit petigare på detta.
302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Ser lovande ut! Följer detta. Är ju grymt fina bilar! Angående kompet, hur ser loppen ut? Kanske lyckas smita förbi ringarna? Annars känns ju otäta ventiler som en anledning eller packning ?
Husse skrev: Du har väl kvar plåtbiten i överkant bakom kylaren? Där sitter chassinumret och det är ju bra om det finns kvar, nu när besiktningarna blivit petigare på detta.
Inte jag som kapade ur den så finns ej kvar, om du menar den man brukar ta bort när man lyfter motor uppåt. Har besiktat utan på 3 andra bilar utan problem men man vet ju aldrig om dom börjar bli petigare. Men sitter inte chassinummret även på den fastnitade alu skylten?
SjoholmsCustom skrev: Ser lovande ut! Följer detta. Är ju grymt fina bilar! Angående kompet, hur ser loppen ut? Kanske lyckas smita förbi ringarna? Annars känns ju otäta ventiler som en anledning eller packning ?
Tackar! Loppen ser fina ut,minimala vändakanter bara, skall tillägga att motorn va dock kall när jag gjorde testet. Min chansning är otäta ventiler, packningen va de inge fel på heller
Inte hänt så mycket ännu, fått hem alla lager och nya ringar till motorn, även köpt en servopump Får se om jag ska fortsätta plocka isär bilen i helgen kanske.
Trevligt projekt, gillar denna karossen Commodore/Rekord starkt. Var hittar man C30se cih-motorer idag, är det från Tyskland eller? Lite sugen på att konvertera min Omega B MV6 med motor och låda från en Omega A 3000 24v någon gång i framtiden och har kollat lite emellanåt men dessvärre verkar motorerna vara lite av en bristvara.
EPG skrev: Trevligt projekt, gillar denna karossen Commodore/Rekord starkt. Var hittar man C30se cih-motorer idag, är det från Tyskland eller? Lite sugen på att konvertera min Omega B MV6 med motor och låda från en Omega A 3000 24v någon gång i framtiden och har kollat lite emellanåt men dessvärre verkar motorerna vara lite av en bristvara.
Tackar!
Jadu bra fråga dom växer verkligen inte på träd längre, tror de är bra mycket dyrare för dessa motorer i Tyskland. Såg en motor på eBay för 3200 euro, vilket du får en hel bil för i Sverige. Bästa sättet är nog att hålla utkik på blocket och va snabb på annons!
Står stilla med bilen för tillfälle medans jag hittar dom sista delarna till motorn, men nu så ligger förhoppningsvis sista ordern med delar så snart kan jag börja sätta ihop motorn igen
Länge sen en uppdatering men det har då iaf inte stått still, bara jag som är lat och inte orkat göra ett inlägg.
Har nu alla bultar till motorn jag behöver.
Körde av förbränningsrummen och avgassidan med sodablästern innan jag skickade iväg toppen på planing.
Slipade av blocket också med trissa och insåg att glykolen har misshandlat blocket lite väl också så blir till att skicka iväg det så får han dassa av det också.
4 tiondelar planade han av toppen.
Passade på när verktygsboden hade lite rea på blästerskåp, funka utmärkt till mindre grejer
Blästrade ventilerna. Sparade in mycket tid med skåpet.
Sen va de bara att börja med de roliga! Både för och nackdelar med 24 ventiler :p
Ventilerna är nu inslipade och toppen får vila lite nu igen innan jag monterar tillbaka fjädrar.
Forsatte sedan med bilen, tagit bort lite mer skit i motorrummet och även markerat vad jag ska lägga igen för hål.
Rutorna urplockade, tänkte använda listerna igen men efter nogrannare inspektion så får det bli nya redan nu ist för att vänta till lackering om något år.
Bakaxeln åkte ner lika fort den också, den ska jag måla upp och byta alla bussningar och fjädrar och allt i bromsväg som ligger på hyllan och väntar Blir att skuta upp bakaxelbyte till nästa år, åker med opelaxeln en säsong så får vi se hur det håller.
Lossat på framvagnen, så nu ska den bara bort sen är karossen i stort sett klar att monteras i vaggan.
Kanske att jag tillochmed hinner med att sätta upp den i vagga imorgon, de får vi se.
HG_ skrev: Men jösses vad fiiint det blir, liten fråga bara, var beställer du motor delarna? (Du kanske har skrivit det tidigare .)
Tackar! Beställt från lite olika ställen i tyskland, Risses motor, autopartsmarket och edelschmiede. Har fortfarande lite småsaker som ska beställa när jag får pengar över.