Nissan Navara 2008 går trögt vid inkoppling av 4WD, varför????

MasterCar
27 augusti 2016 · 390 Inlägg

Hej, min kusin äger en Nissan navara 2008, när han kopplar in 4WD läget på bilen och skall köra i väg från stillastående så har bilen ett enormt motstånd, typ som att man bromsar lite och gasar samtidigt, detsamma gäller när man ska backa. Dessutom så blir det hur tungt som helt att göra en u-sväng i låga hastigheter. Nu snackar jag om hastigheter mellan 0-15 km/h. Så fort man passerar 15km/h så finns det inget motstånd mer.

Vet någon varför det blir så i 4wd läget??? Alla svar uppskattas

MasterCar
28 augusti 2016 · 390 Inlägg

Någon?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2016 · 17 483 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, min kusin äger en Nissan navara 2008, när han kopplar in 4WD läget på bilen och skall köra i väg från stillastående så har bilen ett enormt motstånd, typ som att man bromsar lite och gasar samtidigt, detsamma gäller när man ska backa. Dessutom så blir det hur tungt som helt att göra en u-sväng i låga hastigheter. Nu snackar jag om hastigheter mellan 0-15 km/h. Så fort man passerar 15km/h så finns det inget motstånd mer.

Vet någon varför det blir så i 4wd läget??? Alla svar uppskattas

Heter din kusin Automan på forum? Göra en u-sväng med låsta diffar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MasterCar
28 augusti 2016 · 390 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MasterCar skrev:
Hej, min kusin äger en Nissan navara 2008, när han kopplar in 4WD läget på bilen och skall köra i väg från stillastående så har bilen ett enormt motstånd, typ som att man bromsar lite och gasar samtidigt, detsamma gäller när man ska backa. Dessutom så blir det hur tungt som helt att göra en u-sväng i låga hastigheter. Nu snackar jag om hastigheter mellan 0-15 km/h. Så fort man passerar 15km/h så finns det inget motstånd mer.

Vet någon varför det blir så i 4wd läget??? Alla svar uppskattas

Heter din kusin Automan på forum? Göra en u-sväng med låsta diffar...

Nej, va menar du?

mb_pucken
28 augusti 2016 · 5 087 Inlägg

Diffarna går i och båda axlarna driver så då går det tungt. 4wd ska användas på hala underlag annars finns det risk för skadade diffar/axlar m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MasterCar
28 augusti 2016 · 390 Inlägg

mb_pucken skrev:
Diffarna går i och båda axlarna driver så då går det tungt. 4wd ska användas på hala underlag annars finns det risk för skadade diffar/axlar m.m.

Jo, det vet jag. Men när jah körde en annan nissan navara innan jag köpte min så upplevde jag inte detta på den bilen.  Men den kanske va trasigt då haha

torsen
28 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, min kusin äger en Nissan navara 2008, när han kopplar in 4WD läget på bilen och skall köra i väg från stillastående så har bilen ett enormt motstånd, typ som att man bromsar lite och gasar samtidigt, detsamma gäller när man ska backa. Dessutom så blir det hur tungt som helt att göra en u-sväng i låga hastigheter. Nu snackar jag om hastigheter mellan 0-15 km/h. Så fort man passerar 15km/h så finns det inget motstånd mer.

Vet någon varför det blir så i 4wd läget??? Alla svar uppskattas

Beror på att Navara´n har en primitiv fördelningslåda som t ex Jeep Wrangler.
Modernare/mer påkostade fördelningslådor som t ex i Land Rover Defender, Lada Niva och Suzuki Grand Vitara av senaste generation, för att nämna några exempel, har mittdifferential.
På samma sätt som man har en differential mellan hjulen på en drivande axel bör det finnas det även finnas en differential mellan drivande axlar.
På sofistikerade bilars fördelningslådor, åter Defender, Niva och Suzuki som exempel, går differentialen i fördelningslådan att låsa/blockera.

Svänger man med en bil med "primitiv" fördelningslåda på strävt underlag, t ex bar asfalt, och har 4x4-läget inkopplat så "knyter sig" bilen och drivlinan utsätts för mycket stora och olämpliga påfrestningar.

På "amerikanska" bilar skiljer man på växellådor med "Part Time" och "Full Time", d v s att kunna köra "ibland/tillfälligt" med 4x4 och köra "alltid" (med 4x4-läget inlagt).

4x4-läget på en bil med "primitiv" fördelningslåda bör endast användas vid körning "rakt fram".

Stora undantaget är de som "leker i terränglådan" där underlaget är halt och slipprigt.

Att på halt underlag svänga fullt rattutslag med 4x4 inlagd, och "primitiv" fördelningslåda resulterar i att bilen "plogar" och strävar efter att köra rakt fram.

Ett annat, "prisbilligare system" är att ha en torsen(-diffrential) mellan axlarna. Fungerar.
Haldex är ett ickefungerande sätt för reklamavdelningarna att marknadsföra bilarna som 4x4.
Visco är ett halvlyckat mellanting.

Kortfattat men ändå omständligt.sadcoollol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang