Lufta kylsystemet audi a4 b5

Celeron
27 augusti 2016 · 1 322 Inlägg

hallåj har bytt termostat på audin idag.

så nu vill skiten koka (med locket på den e ca 90-95grader då) . Så jag misstänker att jag har gött med luft i systemet som inte försvinner. Klämt på slangarna och fått bort endel luft. 

kört svetten i med ca 4000-5000varv en stund.

dragit ut slangen vid värmepaketet , men de vill luft kvar.

så nu funderar jag på om jag ska ha locket på inatt, eller ha det avtaget för att se om luften kanske vill leta sig ut själv? va tror ni om den iden?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
jaka54
27 augusti 2016 · 5 656 Inlägg

Hej!
Kan inte tänka mig (jag har i alla fall aldrig behövt göra det på min Audi 100 Avant 2,0E -89 eller på brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a) att man ska behöva "lufta systemet" bara för att man tömt ur kylarvattnet och fyllt på.

De gånger jag tömt ur och bytt kylarvätska så har jag sedan bara kört motorn så jag sett att vätskenivån i expansionskärlet legat konstant. -Inget mer har behövts!

it_mutt
28 augusti 2016 · 10 379 Inlägg

Detta är ett typexempel på när man inte kan ta "gammal erfarenhet av något liknande" och applicera.

B5:orna är rent hopplösa att "lufta".


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Alternativen som brukar fungerar på b5:orna är;

Leta upp en brant uppförsbacke, av med locket till expansionskärlet och sen stå där en stund o hålla motorn runt 2000rpm

Lufta via lufthålet vid värmepaketet. Alltså bara dra fram slangen så att hålet i den kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Det sitter där av en anledning. Fortsätter det komma luft, ja då är där helt enkelt mer luft i systemet.

Båda alternativen med värmen i bilen på max och så vidare. Det brukar ta "ett tag"/"några försök". Men det går givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
simlar
28 augusti 2016 · 5 508 Inlägg

Enklaste metoden om man har problem att få ut luften är att trycka ner en avkapad pet-flaska i expansionskärlet och fylla upp den.
På detta sätt blir högsta punkten i kylsystemet ännu högre än expansionskärlet och luften har då lättare att leta sig ut.

Hade aldrig problem att lufta min B5a genom att bara ha locket på kärlet av och varmköra motorn, men det var en 1,9tdi så dom kanske är lättare att lufta än den motorn TS har?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Celeron
28 augusti 2016 · 1 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig (jag har i alla fall aldrig behövt göra det på min Audi 100 Avant 2,0E -89 eller på brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a) att man ska behöva "lufta systemet" bara för att man tömt ur kylarvattnet och fyllt på.

De gånger jag tömt ur och bytt kylarvätska så har jag sedan bara kört motorn så jag sett att vätskenivån i expansionskärlet legat konstant. -Inget mer har behövts!

mjo det funkar nog på vissa bilar. Men enligt några som jobbar med audi säger att dom är b5an är svår att lufta. Sanningen i det låter jag va osagt..

it_mutt skrev:
Detta är ett typexempel på när man inte kan ta "gammal erfarenhet av något liknande" och applicera.

B5:orna är rent hopplösa att "lufta".


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Alternativen som brukar fungerar på b5:orna är;

Leta upp en brant uppförsbacke, av med locket till expansionskärlet och sen stå där en stund o hålla motorn runt 2000rpm

Lufta via lufthålet vid värmepaketet. Alltså bara dra fram slangen så att hålet i den kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Det sitter där av en anledning. Fortsätter det komma luft, ja då är där helt enkelt mer luft i systemet.

Båda alternativen med värmen i bilen på max och så vidare. Det brukar ta "ett tag"/"några försök". Men det går givetvis.

nu verkar luften vara borta! jag tog av locket igår kväll och det har sjunkit lite i kälet. Tog en sväng å tempmätarn gick inte över 90+ att de koka inte. Om jag nu har luft kvar får jag ställa skiten på tryck imorgon på jobbet och dra bak slangen vid värmepaketet. vad tror du om det?

simlar skrev:
Enklaste metoden om man har problem att få ut luften är att trycka ner en avkapad pet-flaska i expansionskärlet och fylla upp den.
På detta sätt blir högsta punkten i kylsystemet ännu högre än expansionskärlet och luften har då lättare att leta sig ut.

Hade aldrig problem att lufta min B5a genom att bara ha locket på kärlet av och varmköra motorn, men det var en 1,9tdi så dom kanske är lättare att lufta än den motorn TS har?

Det med petflaskan var smart! ska testa detta också om de inte bleve bättre (vilket jag tror det har nu) jag har 1.6 den säger audimekanikerna är svåra att lufta.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
11 september 2016 · 1 322 Inlägg

ni vet den smala slangen på ovansidan av expansionkälet som går te toppen. ska de komma kylvätska där hela tiden till kälet ? såg de bara kom där när bilen varvas:)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
it_mutt
11 september 2016 · 10 379 Inlägg

Celeron skrev:
ni vet den smala slangen på ovansidan av expansionkälet som går te toppen. ska de komma kylvätska där hela tiden till kälet ? såg de bara kom där när bilen varvas:)

Att det inte kommer "hela tiden" är inget du behöver oroa dig för nej

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang