Celeron
28 augusti 2016
· 1 322 Inlägg
jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig (jag har i alla fall aldrig behövt göra det på min Audi 100 Avant 2,0E -89 eller på brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a) att man ska behöva "lufta systemet" bara för att man tömt ur kylarvattnet och fyllt på.
De gånger jag tömt ur och bytt kylarvätska så har jag sedan bara kört motorn så jag sett att vätskenivån i expansionskärlet legat konstant. -Inget mer har behövts!
mjo det funkar nog på vissa bilar. Men enligt några som jobbar med audi säger att dom är b5an är svår att lufta. Sanningen i det låter jag va osagt..
it_mutt skrev:
Detta är ett typexempel på när man inte kan ta "gammal erfarenhet av något liknande" och applicera.
B5:orna är rent hopplösa att "lufta".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alternativen som brukar fungerar på b5:orna är;
Leta upp en brant uppförsbacke, av med locket till expansionskärlet och sen stå där en stund o hålla motorn runt 2000rpm
Lufta via lufthålet vid värmepaketet. Alltså bara dra fram slangen så att hålet i den kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Det sitter där av en anledning. Fortsätter det komma luft, ja då är där helt enkelt mer luft i systemet.
Båda alternativen med värmen i bilen på max och så vidare. Det brukar ta "ett tag"/"några försök". Men det går givetvis.
nu verkar luften vara borta! jag tog av locket igår kväll och det har sjunkit lite i kälet. Tog en sväng å tempmätarn gick inte över 90+ att de koka inte. Om jag nu har luft kvar får jag ställa skiten på tryck imorgon på jobbet och dra bak slangen vid värmepaketet. vad tror du om det?
simlar skrev:
Enklaste metoden om man har problem att få ut luften är att trycka ner en avkapad pet-flaska i expansionskärlet och fylla upp den.
På detta sätt blir högsta punkten i kylsystemet ännu högre än expansionskärlet och luften har då lättare att leta sig ut.
Hade aldrig problem att lufta min B5a genom att bara ha locket på kärlet av och varmköra motorn, men det var en 1,9tdi så dom kanske är lättare att lufta än den motorn TS har?
Det med petflaskan var smart! ska testa detta också om de inte bleve bättre (vilket jag tror det har nu) jag har 1.6 den säger audimekanikerna är svåra att lufta.