Effektökning A3 8p 2.0t fsi tankar och råd sökes.

vagis
28 augusti 2016 · 17 Inlägg

mitt första inlägg här big_smile (dock läst i många år)

nu känns A3 seg och trött så under vinter/vår skall troligen den få lite mer hästar.
har sökt en massa men hittar inte mycket med A3 8p 2.0 tfsi 300hp +

min tanke är följande
Milltek 3 tum hela vägen med race cat
Revo intake
Revo hpfp
Revo throttle pipe
Forge intercooler
k04
Rs4 spridare
Rs4 bränsletrycksregulator
koppling 600 nm
målet är minst 300 hp på hjulen.

vad tror ni jag kommer få ut?   
hur mycket tål lådan och motorn?
någon som gjort liknande?


Mvh vagis

Cupra_
28 augusti 2016 ·

Om du kollar på stertman.se så har de en map med liknande uppsättning delar som du beskriver.  http://www.stertman.se/mjukvara/1455-au … iv-steg_25

Du får dock enligt dem 280Hk och 411nm men då är inte turbon bytt till K04, så drygt 300Hk borde vara möjligt så länge det inte är några ytterligare delar som måste bytas.

Ska du köpa alla delarna nya så hade jag personligen hellre bytt till en S3..

Hur mycket motor och låda tål beror väldigt mycket på hur du kör och servar såklart. Ett tips är iaf att du tar någon seriös, känd firma till mappningen.

Senast redigerat av Deception (28 augusti 2016)

vagis
28 augusti 2016 · 17 Inlägg

ok vet att de finns flera som trimmat upp till ca 275 men efter de så finns de inte mkt info. jag kommer i första vändan att använda mig av en k04 för att sen byta upp mig när den blir en flask hals. de som skiljer min bil från en s3 är att den har annan intercooler, k04, dsg låda och högre försäkring.
turbon har jag hemma från en s3:a. intercoolern kostar inte mkt och dsg och dyrare försäkring klarar jag mig utan.
+ att jag har en massa gjort på min bil redan. inom 5 år vill jag ha en sellholm låda i den så dsg är där av ointressant.
alla delar kommer inhandlas i england där priset är en bråkdel. jag kommer nog vända mig till Dahlbäck racing för mappning. enligt Mtm och Dahlbäck ger avgassystem+ k04 310 whp

Cupra_
28 augusti 2016 ·

Det kan säkert stämma.. Enligt BSR och Stertman ska det gå att få dryga 300Hk i motorn på min bil med bara ett chip. Min motor är ju samma som S3:ans.. Mer än så behövs hpfp och gärna annan dp+kat då det är det största hindret för min motor just nu..  Om jag inte minns fel var det även lite andra kolvar m.m. I CDLA-motorerna jämfört med 200Hk-modellen?

vagis
29 augusti 2016 · 17 Inlägg

de som skiljer bortset från de jag nämde är
*Förstärkta vevstakar,
* Kraftigare kolvbultar,
* Förstärkt block

är de ingen här som har en a3 med 300+ hp?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang