Saab 93 -04, bromspedal sjunker, handbroms tar inte

marcuso92
9 september 2016 · 5 Inlägg

Hej,

Var på och bytte broms skivor med belägg bak samt bromsoket VB igår. Nu är jag inte den bästa på bilar och så och därför vänder jag mig hit.

I med det var VB ok jag bytte så behöver jag bara lufta detta oket? Vad jag har fått fram så ska ordningen vara VF, HF, HB, VB på dessa modeller.

Luftade VB med denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031634/

Nu när jag har bilen avstängd och pumpar på pedalen blir den hård och håller sig. Men när motorn är igång och gör samma sak så sjunker den till botten. Vad beror detta på? Kan inte se någon läcka på något av oken.

Som jag förstår det är detta självjusterande handbromsar. Men när jag drar åt handbromsen går den ända upp utan att ta något. Tar det tid för den att justera in?

Tack på förhand!

Jesper328
10 september 2016 · 2 372 Inlägg

Bromskretsarna lär hänga ihop diagonalt, dvs VB & HF samt HB & VF.
Jag tycker att du slänger bromsluftaren i soptunnan (just den är ren skit, eller så är jag för dum för att använda den) och tar hjälp av en kamrat och luftar på det gamla hederliga viset.
Kör på vänster bak och höger fram, är det fortfarande dåligt tryck så kör du resterande hörn också.

Mvh

Up the RA
Utmarks-Loke
10 september 2016 · 5 841 Inlägg

Det går att lufta ensam också, om man har en pinne eller något att spärra bromspedalen i nedtryckt läge med. Jag skulle börja med att göra det igen på det bytta oket, om det fortfarande inte blir bra kanske på HF också.

Vad är det för handbroms på en sådan, integrerat i skivbromsoket eller eget med en lite trumma? Om det hänger ihop med skivbromsoket kanske du måste grundinställa handbromsen genom att justera kolven på något vis, jag vet inte hur det fungerar på saab.

marcuso92
11 september 2016 · 5 Inlägg

Tack för svaren. Jag har testat lufta på alla 4 oken. men ser absolut ingen luft som kommer ut.

Testade även lufta på det gammla sättet med en som trycker på pedalen när man öppnar nipplen.

Handbromsen sitter intergrerad på oken. Men det känns inget motstånd när man drar samt att det klickar till något ljud när man drar i den. Kablen går in under bilen ovanför plåten och det var väldigt svårt åtkommligt frammeifrån.

Tror jag sattsar på att lämna in den och få detta fixat. Jag fick gjort grov jobbet iallafall. En firma kan ju inte ta en förmögenhet för att fixa dessa 2 problemen?

Utmarks-Loke
11 september 2016 · 5 841 Inlägg

De måste förmodligen ta isär allting igen för att grundinställa oket, så dit grovjobb gör nog varken till eller från tyvärr.

citrouz
11 september 2016 · 168 Inlägg

tycker det låter som luft + vatten i bromsvätskan. Så byt ut all bromsvätska, börja höger bak och arbeta dig framåt

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
marcuso92
15 september 2016 · 5 Inlägg

Verkar ha fått rätt på luftningen nu.

Men nästa problem är att bromsen ligger på. Har ju bytat oket, skiva, belägg. Så förstår inte vad det ska vara för fel. Var och köpte en ny bromsslang idag också som jag ska byta så får vi se. Annars vad kan det vara? Dåligt Ok jag fick tag i? Märkte att kolven var ganska trög att trycka in med verktyg till för detta. Det gick men den ska väll vara ganska lätt att skruva in ända in?

citrouz
15 september 2016 · 168 Inlägg

slipa ner beläggen på ''klackarna'' med en fil och smörj rikligt med kopparpasta så ska du se att dom inte kommer ligga på

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
marcuso92
15 september 2016 · 5 Inlägg

Men det är inte så att beläggen sätter sig. drog på rikligt med kopparpasta.

citrouz
15 september 2016 · 168 Inlägg

och oket glider lätt fram och tillbaka?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Jesper328
15 september 2016 · 2 372 Inlägg

Som Citrouz är inne på : Gör rent glidbultarna och kleta in dom i fett.
Eftersom att kolven gick trögt för dig så kan det ju ha kommit in skit i oket.
Har för mig att renoveringskit till 93, dvs dammskydd och tätningar, kostar 100-200kr för en axel.

Men prova på att smörja upp grejerna först. smile

Up the RA
citrouz
15 september 2016 · 168 Inlägg

Jesper328 skrev:
Som Citrouz är inne på : Gör rent glidbultarna och kleta in dom i fett.
Eftersom att kolven gick trögt för dig så kan det ju ha kommit in skit i oket.
Har för mig att renoveringskit till 93, dvs dammskydd och tätningar, kostar 100-200kr för en axel.

Men prova på att smörja upp grejerna först. smile

glidbultar var ordet! roll

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
marcuso92
16 september 2016 · 5 Inlägg

Köpte ny glidbultsatts samtidigt och drog på ordentligt med fett. Dom glider lite trögt men kan ju inte känna när allt sitter på då man tryckt på bromsen sitter ju i princip oket fast i skivan o klossar. Men som i det gammla oket gled dom inte alls på.

Men köpte oket på biltema. Hörde att dessa var renoverader ok? Kan det vara så att man fått ett dåligt ok då. Känns som det kan vara det då kolven var trögare än det var på HB det gammla oket men det känns så jävla lång sökt..

Jesper328
16 september 2016 · 2 372 Inlägg

Det är inte så att handbromsvajern ligger och spänner?
För det sitter väl integrerad p-broms i oket på 93 har jag för mig?

Vet att jag gick bananas p.g.a det när jag bytte ok på en Audi för ett par år sen. smile

Up the RA
tobbeman12
16 september 2016 · 20 Inlägg

håller nog med ovanstående. men lite konstigt att inte handbromsen tar nånting isånafall? jag skulle försöka få oket att glida lättare iaf för de brukar göra lite skillnad:p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang