SPL Ice 150.4 eller Alpine BBX-1200 för att driva framsystem

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Hejsan!

Vilket steg är bäst för att driva ett DLS RMC6.2 framsystem? Kan köpa ett begagnat SPL Ice 150.4 för 1000kr eller så köper jag ett nytt Alpine BBX-1200 för 1000kr. Behöver egentligen inte extra kraften från SPL-steget. Är ute efter SQ, inte maximal ljudnivå.

Om det spelar någon roll så har jag en Toyota corolla 2005 med original elsystem (än så länge) och en Alpine CDA-137bti huvudenhet.

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

Om du är ute efter sq ska du inte köpa nåt av dessa, men Alpine har lite bättre data. En huvudenhet i den prisklassen behöver ett steg i minst samma prisklass, om inte bättre. Du frågade, du får ett svar. http://www.ullareddigital.se/ground-zer … c-752.aspx Det här är ett av de billigaste sq slutsteg som finns, men den har Burr Brown IC, bra kondensatorer m m. Det behöver inte kosta mer. Så kallad high end kostar minst 2-3 ggr så mycket och är enligt mig inte värt pengarna.

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Är det verkligen så stor skillnad på olika steg?

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

De billigaste slutstegen är inte byggda för välljud och just desa är förmodligen sämre specade än din Alpine huvudenhet när det gäller signal/brusförhållande och kanalseparation så du får ett sämre ljud än om du driver dina DLS direkt med Alpinen med HPF - på måttlig volym. ICE kan du använda till en bas, inte till fullregister.

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Okej, söker ett slutsteg till basar också. Har ett par Eminence Lab 12 som ska drivas.

Har du någon rekommendation på ett steg till mitt framsystem? Behöver inte kunna spela mycket högre än vad jag kan nu med huvudenheten. Bygger inget monstersystem direkt och vill inte lägga allt för mycket pengar på det. Köper gärna begagnat om det är ett bra alternativ.

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

Du får gärna ange prisklass. En, två eller fyra kanaler?

Senast redigerat av Bassiehof (13 september 2016)

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Två kanaler. Helst under 2000kr.

Förresten, såg ett spl ice 1500.1 till salu för 1500kr. Är det ett bra köp till att driva basarna (två parallellkopplade Eminence Lab 12 tänkte jag)

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

Han här har försökt sälja tvåkanals-varianten (Ground Zero Uranium GZUA 2225SQ)  av det slutsteg jag länkade till för halva priset "inte hugget i sten". Bjud 2000-3000 för han har ju inte fått det sålt sen februari 2015. Nypris 7000. http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35261

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:
Han här har försökt sälja tvåkanals-varianten (Ground Zero Uranium GZUA 2225SQ)  av det slutsteg jag länkade till för halva priset "inte hugget i sten". Bjud 2000-3000 för han har ju inte fått det sålt sen februari 2015. Nypris 7000. http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35261

Såg ju vettigt ut. Vad tror du om ett sådant till framsystemet och sedan ett till bryggkopplat till mina två basar parallellkopplade? Antar att jag kommer måsta parallellkoppla dom hur jag än gör eftersom dom är på 6ohm (inte renodlade bilbasar). Hur våldsamma batterier skulle jag behöva om jag skaffar ett till sådant steg till basarna istället för ett klass D steg?

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

Här samma annons på Blocket men annat pris. https://www.blocket.se/vasternorrland/M … 176505.htm

Ja, det var därför jag inte köpte de utan en fyrkanals i stället. Det steget har en säkring på 80A men tvåkanals ligger på 120A styck så då hade jag tvingats göra the big three och värre. Jag la mina slantar på ljud- och vibrationsdämpning i stället.

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Jag googlade lite och jag verkar ha missförstått det här med extrabatteri. Tydligen så är det bara aktuellt om man spelar mycket med motorn avstängd, eftersom det dras från generatorn när motorn är igång men från batteriet när motorn inte är igång. Jag lär nog nästan bara spela medan jag kör, åtminstone nu i början. Kommer inte heller spela tokhögt speciellt ofta så jag antar att jag kommer klara mig rätt ok ändå? Kommer ju inte spela mycket högre än vad jag gör just nu på framsystemet, och nu klarar jag mig med 2x18W. Säg att jag spelar på lite högre och använder 2x50W då, då blir det ändå en hel del kvar till basarna som jag troligen inte kommer pusha så svinhårt heller.

Men det är ju bra att killen finns i Sundsvall, skönt att kunna hämta stegen. Ska fundera lite till innan jag skriver till honom. Har han inte lyckats sälja dom sen förra året så lär han inte sälja dom nu de närmsta dagarna heller.

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

The big three är inte bara ett extrabatteri. Du kan börja med det mest kostnadseffektiva; att se över kablar, anslutningar och jordpunkter. Det kan vara bra att göra i vilket fall på en mer än 10 år gammal bil.

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:
The big three är inte bara ett extrabatteri. Du kan börja med det mest kostnadseffektiva; att se över kablar, anslutningar och jordpunkter. Det kan vara bra att göra i vilket fall på en mer än 10 år gammal bil.

Big three är väl bara uppgradera kablar fram i motorutrymmet?
Men visst, kommer se över anslutningar och jordpunkter. Tänkte nog göra big three i samband med att jag installerar mitt första slutsteg.

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

Kalium skrev:

Bassiehof skrev:
The big three är inte bara ett extrabatteri. Du kan börja med det mest kostnadseffektiva; att se över kablar, anslutningar och jordpunkter. Det kan vara bra att göra i vilket fall på en mer än 10 år gammal bil.

Big three är väl bara uppgradera kablar fram i motorutrymmet?
Men visst, kommer se över anslutningar och jordpunkter. Tänkte nog göra big three i samband med att jag installerar mitt första slutsteg.

Big three är batteri, kabel och kondensator. Man brukar börja med att se över kablar och anslutningar, det mest kostnadseffektiva för 1-2 meter grov kabel och bra anslutningar kostar ju inga stora pengar.

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:

Kalium skrev:

Bassiehof skrev:
The big three är inte bara ett extrabatteri. Du kan börja med det mest kostnadseffektiva; att se över kablar, anslutningar och jordpunkter. Det kan vara bra att göra i vilket fall på en mer än 10 år gammal bil.

Big three är väl bara uppgradera kablar fram i motorutrymmet?
Men visst, kommer se över anslutningar och jordpunkter. Tänkte nog göra big three i samband med att jag installerar mitt första slutsteg.

Big three är batteri, kabel och kondensator. Man brukar börja med att se över kablar och anslutningar, det mest kostnadseffektiva för 1-2 meter grov kabel och bra anslutningar kostar ju inga stora pengar.

Då pratar vi om olika big three. Det enda jag får upp när jag googlar big three är just kablar i motorutrymme.

Bassiehof
13 september 2016 · 1 777 Inlägg

Kalium skrev:

Bassiehof skrev:

Kalium skrev:
Big three är väl bara uppgradera kablar fram i motorutrymmet?
Men visst, kommer se över anslutningar och jordpunkter. Tänkte nog göra big three i samband med att jag installerar mitt första slutsteg.

Big three är batteri, kabel och kondensator. Man brukar börja med att se över kablar och anslutningar, det mest kostnadseffektiva för 1-2 meter grov kabel och bra anslutningar kostar ju inga stora pengar.

Då pratar vi om olika big three. Det enda jag får upp när jag googlar big three är just kablar i motorutrymme.

Googla big three car audio. Byte till större generator kan också bli aktuellt. Den levererar ström till hela bilen och är alltså dimensionerad för det ändamålet, men ska den dessutom driva ett gäng stora slutsteg räcker en generator på 100A som du förmodlgien har i din bil inte till.

Edit: såg att generatorn bara ger 80A i en Corolla med 1,6 liter bensinare. You do the math.

Senast redigerat av Bassiehof (13 september 2016)

Kalium
13 september 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:

Kalium skrev:

Bassiehof skrev:

Big three är batteri, kabel och kondensator. Man brukar börja med att se över kablar och anslutningar, det mest kostnadseffektiva för 1-2 meter grov kabel och bra anslutningar kostar ju inga stora pengar.

Då pratar vi om olika big three. Det enda jag får upp när jag googlar big three är just kablar i motorutrymme.

Googla big three car audio. Byte till större generator kan också bli aktuellt. Den levererar ström till hela bilen och är alltså dimensionerad för det ändamålet, men ska den dessutom driva ett gäng stora slutsteg räcker en generator på 100A som du förmodlgien har i din bil inte till.

Edit: såg att generatorn bara ger 80A i en Corolla med 1,6 liter bensinare. You do the math.

Att googla big three är precis vad jag gjorde för någon vecka sedan för att ta reda på det var. Längst upp får jag två videoförslag, båda handlar om att byta kablarna i motorrummet. Dom nästa sex länkarna på första sidan handlar alla om kablar i motorrummet. Resultaten på sida 2 handlar också bara om att byta kablar, ingenting om att byta generator, batteri, samt skaffa kondensator.

Citerar en sida:

One of the most overlooked components of the vehicle's electrical system is the factory ground strap. This is the wire that connects the negative terminal of the battery to the chassis of the vehicle. All of the power in the vehicle will flow through this wire so it is a very important connection. Check the connection for corrosion and breakage near the factory ground bolt. You should even consider replacing this wire with an aftermarket wire (at least 4 gauge). Ask your installer or mechanic about making this change. You should also consider replacing/upgrading your engine ground strap and the power wire that runs from your alternator to your battery. The combination of these upgrades is often called the "Big Three".

Jag får nog be dig googla "big three car audio".

80A generator låter rimligt. Har inte kollat under huven vad det står men det tycks rimligt som sagt.

Bassiehof
14 september 2016 · 1 777 Inlägg

http://www.crutchfield.com/S-fqxZ5LpGw1 … r_ups.html

Och detta har jag känt till i ett antal år.

Kalium
14 september 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:
http://www.crutchfield.com/S-fqxZ5LpGw1H/learn/learningcenter/car/stereo_power_ups.html

Och detta har jag känt till i ett antal år.

Ja, det står ju där "This upgrade replaces or augments three key cables in the electrical system with 1/0 or 4 gauge wires: the battery ground to chassis wire, the chassis to engine block wire, and the alternator plus to battery plus wire." om the big three... Inte om batterier och kondensatorer.

Bassiehof
14 september 2016 · 1 777 Inlägg

Skit samma vad de kallar det. Jag har lärt mig att det kallas big three och då var det kablar, kondensator och batteri. Det var innan jag skaffade internet för ett tiotal år sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang