Strömförbrukning LED-ramp.

torsen
14 september 2016 · 7 238 Inlägg

Kan 2 LED-ramper om vardera 12 ljuspunkter dra så lite som 3 Amp?roll
   
För att göra en kort historia lång så fick jag en idé att medelst ett s k fönsterfäste, se SVEDOL EL-25175 -a 525:-, driva 2 LED-ramper om vardera 12 ljuspunkter monterade på biltakets rails.
När LED-ramperna testades, efter anslutning medelelst DIN-propp, i fönsterfästet så brändes den i fönsterfästets DIN-propp inbyggda 8 Amp säkring av.
Bytte säkring, men den nya 8 Amp säkringen brann av den också.
Provade då att ansluta de båda sammankopplade LED-ramperna direkt på batteriet med en 8 Amp säkring mellan.
Säkringen smälte inte.
Konfunderad!roll
Kollade då med ampéremeter att de båda LED-ramperna tillsammans drog 3 Amp.
Konfunderad!roll
Gjorde om mätningen.
Men ampéremetern går till max 10 Amp så 30 Amp kan det inte vara, och det sa mig mitt förstånd också.
Drar mina LED-ramper verkligen så lite ström som 3 Amp?
Eller har jag gjort en tankevurpa?roll

Varför 8 Amp säkringen brann när LED-ramperna strömförsörjdes via fönsterfästet?
Jo - skadade elkablar kortslöt på ett ställe på fönsterfästet.sadtongue

Brådhis * Voff voff *
15 september 2016 · 10 280 Inlägg

1,5A är ju ungefär 18W, så det skulle innebära 1,5W per lysdiod. Omöjligt är det väl inte om du köpt billiga ramper på Ebay... Men ja, i underkant är det ju helt klart.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
15 september 2016 · 5 526 Inlägg

Låter helt klart rimligt, ledrampernas effekt brukar överdrivas kraftigt speciellt om det är från kina.

T.ex ledrampen jag har på min A6a ska vara på hela 400W enligt kineserna, den drar just över 8A vid 12V dvs ca 100W.
Har också haft en ledramp som kineserna specade till 390W, även den var egentligen bara på 100W så då hörde jag av mig till dom och ville ha pengarna tillbaka.
Fick svaret att den effekten dom angett är bara en teoretiskt uträknad effekt och kan skilja i verkligheten, dvs dom har bara höftat till en effekt så det ska låta som att det är bra skit roll

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
15 september 2016 · 7 238 Inlägg

Jo ramperna köpte jag för ungefär 3 -4 år sedan via annons på nätet av person som sade sig ha köpt dem till en bil han sedan sålt, så hur gamla de egentligen är har jag ingen aning om.
Nu har samma sak hänt mig - d v s jag sålde bilen jag skulle ha dem till.
Men nu har jag för avsikt att montera dem på en av mina nuvarande bilars tak.
Men jag vill inte borra några hål, därför ström passage via "fönsterfäste"(för rotationsljus).
Var de är tillverkade har jag inte en aning om, men de levererades nya i neutral kartong.
De typiska fästena har jag sett på flera andra LED-bars.

Så 3 ampére är inte osannoligt låg strömförbrukning?roll
Ibland tror man inte på vad man mäter upp.sad

B t w, någon annan som strömförsörjt x-ljus via fönsterfäste, och har erfarenheter.

Liiiite problem vid dörröppning.
Men det har jag löst med spiralsladd även mellan fönsterfäste och LED-bars.

Tack för svar.smile

simlar
15 september 2016 · 5 526 Inlägg

Brun omärkt kartong betyder oftast kinaskit tongue

Vet tyvärr inte riktigt hur du monterat led-ramperna, ladda gärna upp en bild på hur det ser ut.

Men när jag monterar lysen på taket så brukar jag bara dra en tvåledarkabel från under motorhuven efter sidan av vindrutan så kloss mot listen det går och sen bara en tejpremsa så kabeln sitter fast mellan ruta och list.
Och dimensionerar så klart kabeln efter effektuttag och kabellängd.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
16 september 2016 · 7 238 Inlägg

Jo så har jag redan gjort med två olika "ramper" med 2 stora runda respektive 4 stora rektangulära X-ljus.
Alltså 2 "spottar" för landsväg alternativt 4 "flod" för skogen.
Snabbkopplingar på railsen.
Ledramperna vill jag ha som extra arbetsljus/backlampor, lätta att montera/demontera med snabbfäste på takräcket.

Vad som förbryllade mig var den låga strömförbrukningen 3 ampére för 24 st, visserligen små, men dock LED.

tongue

simlar
16 september 2016 · 5 526 Inlägg

Aha ok, kör själv mina backljus-ledramper monterade på dragkroken med ett hemmabyggt fäste gjort av en fyrkantsprofil och ett avgasklammer.
Blir ju inte det bästa ljuset så lågt monterat men personligen tycker jag det ser snyggare ut än att ha dom på taket så man kan då ha dom permanent monterade.


Jo kan tro det, blir ju bara 1,5W per lysdiod hmm
Men vill man ha ramper som är rimligare i effekt kostar det bra mycket mer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang