jaka54
25 september 2016
· 5 733 Inlägg
Hej!
Närå! Jag hörde att det spraka till lite när jag kopplade in en av testsladdarna när jag försökte blinka ut felkoder för några dagar sedan så jag misstänkte att att en säkring gått men jag visste inte var eftersom allt i bilen funkade.
Det var tack vare en medlem på "Nordic audi" som tipsade mig om att kolla säkring 21 och mycket riktigt var det den som sönder. (21 är bl.a Diagnos)
Jag hittade antagligen feltet till koden 2,3,2,1 "trasig tempgivare/kabelbrott" och det var att flera sladdar hade lossat till "stora tempgivaren" som sitter under den lilla tempgivaren på RT-motorerna . Hittade en "ny" kontakt med sladdar till tempgivaren på Enköpingsskroten i går och lödde in alla fyra sladdarna och efter att ha tagit bort ena polen på batteriet (längre än en minut så alla kondensatorer fått laddas ur) så blinkade jag felkoder igen och 2,2,2,1 blinkades fram som betyder "vakumläcka till ECU"! Efter en snabb koll i motorrummet hittades felet: En lös plastslang som går till insuget. Efter det kollades koder igen och det blinkade 4,4,4,4 vilket på gammalt Audi 100 språk betyder att inga felkoder finns.
Det var alltså lösa sladdar till nedre stora tempgivaren som var boven i dramat. Frågan är bara: Kan det ha orsakat höga HC och CO värden? Ska lämna in bilen i morgon till "Kurre och Brollan " i Upplands Väsby så får de kolla. -Han kollade min bil gratis i Torsdags. Heders åt en sån firma!