Köpråd/Felsökning: Saab 9-5 2.0t under 20k

sunyata
23 september 2016 · 7 Inlägg

Hej vänner,

Jag söker en billig vinterbil, helst under 20k, som förhoppningsvis kan ta sig igenom den här vintern och våren utan för mycket besvär. Flera har rekommenderat Saab 9-5 2.0t. Det är helt oväsentligt hur det visuella skicket på den är, jag vill bara ha ett transportmedel de närmsta 7-8 månaderna eller så och gärna kunna sälja den vidare efter det. Det är inga långa sträckor som ska köras heller.

Ser ni en annons på blocket ni tycker verkar rimlig? Länka gärna och förklara varför smile

Jag är helt okunnig när det kommer till felsökning, så det känns som rena lotteriet för mig när det kommer till att välja en bil. Alla tips är välkomna för vad jag bör undersöka/fråga (med min väldigt begränsade kunskap) när jag går och tittar på bilen.

Varma hälsningar, Andreas

alexbenhard Hemlig Agent
23 september 2016 · 1 115 Inlägg

sunyata skrev:
Hej vänner,

Jag söker en billig vinterbil, helst under 20k, som förhoppningsvis kan ta sig igenom den här vintern och våren utan för mycket besvär. Flera har rekommenderat Saab 9-5 2.0t. Det är helt oväsentligt hur det visuella skicket på den är, jag vill bara ha ett transportmedel de närmsta 7-8 månaderna eller så och gärna kunna sälja den vidare efter det. Det är inga långa sträckor som ska köras heller.

Ser ni en annons på blocket ni tycker verkar rimlig? Länka gärna och förklara varför smile

Jag är helt okunnig när det kommer till felsökning, så det känns som rena lotteriet för mig när det kommer till att välja en bil. Alla tips är välkomna för vad jag bör undersöka/fråga (med min väldigt begränsade kunskap) när jag går och tittar på bilen.

Varma hälsningar, Andreas

Det låter som om du skojar...
Tillförlitlig Saab 9-5 som ska köras korta sträckor vintertid och ska kunna säljas vidare, lycka till!

Felsökning av en Saab 9-5 gör man på bakluckan, det står klart och tydligt på de flesta...
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/765bc6/path/mnt/newftp/34/bil/lgnr/305473_1.jpg/saab_9-5_2000_baklucka_kombi/van.jpg

sunyata
23 september 2016 · 7 Inlägg

Hehe tyvärr skojar jag inte, är väl okunnigheten som skiner igenom roll

Om du har andra alternativ att rekommendera är det välkommet big_smile

alexbenhard skrev:

sunyata skrev:
Hej vänner,

Jag söker en billig vinterbil, helst under 20k, som förhoppningsvis kan ta sig igenom den här vintern och våren utan för mycket besvär. Flera har rekommenderat Saab 9-5 2.0t. Det är helt oväsentligt hur det visuella skicket på den är, jag vill bara ha ett transportmedel de närmsta 7-8 månaderna eller så och gärna kunna sälja den vidare efter det. Det är inga långa sträckor som ska köras heller.

Ser ni en annons på blocket ni tycker verkar rimlig? Länka gärna och förklara varför smile

Jag är helt okunnig när det kommer till felsökning, så det känns som rena lotteriet för mig när det kommer till att välja en bil. Alla tips är välkomna för vad jag bör undersöka/fråga (med min väldigt begränsade kunskap) när jag går och tittar på bilen.

Varma hälsningar, Andreas

Det låter som om du skojar...
Tillförlitlig Saab 9-5 som ska köras korta sträckor vintertid och ska kunna säljas vidare, lycka till!

Felsökning av en Saab 9-5 gör man på bakluckan, det står klart och tydligt på de flesta...
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … bi/van.jpg

alexbenhard Hemlig Agent
23 september 2016 · 1 115 Inlägg

Vad ska du använda bilen till?
Manuell eller automat?
Om du mest ska köra korta sträckor kanske du inte behöver så stor bil?

sunyata
23 september 2016 · 7 Inlägg

Tack för ditt tålamod alexbenhard smile

Jag ska bo en liten bit ut på landet i södra Sverige (1-2 mil från stan eller så) från november i år till juni nästa år. Jag behöver egentligen bara kunna ta mig in till stan några gånger i veckan och kunna ta mig omkring i närområdet.

En liten bil skulle fungera. Automat eller manuell spelar ingen roll egentligen. Främst vill jag ha något billigt som förhoppningsvis inte blir en stor förlust om jag försöker sälja den till våren nästa år och som är relativt driftsäker för priset. Jag vet att jag inte kan räkna med säkerhet att något ska hålla en över vintern med det priset, men vissa alternativ är säkert bättre än andra.

Evildan
23 september 2016 ·

https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Ay … 15&w=1

Pålitlig och driftsäker med samma försäljningsvärde som inköpspris.

sunyata
30 september 2016 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Aygo_1_0_3D_NYBES_69229362.htm?ca=15&w=1

Pålitlig och driftsäker med samma försäljningsvärde som inköpspris.

Tack Evildan, jag försöker hitta en Aygo nu. Skapade precis en tråd med frågor angående ett specifikt exemplar på blocket smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang