Röktona framlysena..lagligt?

jonaskarlsson
29 september 2016 · 40 Inlägg

Tjena gott folk:) tänkte lätt röktona mina blinkers och lyktglasen fram på min t4... Är det lagligt för besiktning o polis? Om jag slänger i lite starkare lampor oxå?
Tacksam för svar:)

Volvo S70 T5 "Mansholo Cruiser" (1998)
TomBjorklund VAGIS Car Club
29 september 2016 · 1 093 Inlägg

Nej, ingen modifiering av strålkastare är tillåten enligt lag

(men ja har du tur kommer du klara dig utan anmärkningar)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2016 · 17 478 Inlägg

Som skrivet ovan: Nej.
En flygande besiktning kan dock vara svårare. De gillar att ta in stylade tonårsbilar som är toksänkta och har Xenon... Ta det nu på rätt sätt! :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jonaskarlsson
29 september 2016 · 40 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Som skrivet ovan: Nej.
En flygande besiktning kan dock vara svårare. De gillar att ta in stylade tonårsbilar som är toksänkta och har Xenon... Ta det nu på rätt sätt! :-)

Tack för bra svar!smile men vad säger dom om gula med spray? Inte sån film..?smile

Volvo S70 T5 "Mansholo Cruiser" (1998)
gotboost
29 september 2016 · 18 Inlägg

Min egna personliga upplevelse är att polisen inte bryr sig. Körde med ganska mycket toning i några månader (va tvungen att byta ett lyktglas så tog bort toningen) utan att någon polis sa något om det. Blev till och med stoppad av en polis och då frågade han om jag hade målade lyktorna mattsvarta men då sa jag bara att det var toning sen var det inget mer med det! smile

it_mutt Avstängd
29 september 2016 · 10 388 Inlägg

jonaskarlsson skrev:
Tack för bra svar!smile men vad säger dom om gula med spray? Inte sån film..?smile

Det fick du ju svar på redan i första inlägget;

TomBjorklund skrev:
Nej, ingen modifiering av strålkastare är tillåten enligt lag

(men ja har du tur kommer du klara dig utan anmärkningar)

Du får inte modifiera strålkastarna alls. inte med spray och inte med film. De får, som jag vill minnas lagen uttrycker det, inte "förses med skikt".

Du får inte, ur lagligt perspektiv, ens montera helt genomskinlig film som "stenskottsskydd" (sen huruvida någon kommer märka det är en annan femma, lagligt är det inte iaf).

gotboost skrev:
Min egna personliga upplevelse är att polisen inte bryr sig. Körde med ganska mycket toning i några månader (va tvungen att byta ett lyktglas så tog bort toningen) utan att någon polis sa något om det. Blev till och med stoppad av en polis och då frågade han om jag hade målade lyktorna mattsvarta men då sa jag bara att det var toning sen var det inget mer med det! smile

Ja, fast frågan var inte om man torskar på det, utan om det var lagligt, och det är det inte. Finns ju folk som kör runt med xenonkonverteringar och har rullat igenom både besiktningen och poliskontroller utan problem, det blir dock inte mer lagligt för det.

TS' har ju fått reda på lagligheten, sen vad TS gör efter det är ju givetvis en annan femma.

Senast redigerat av it_mutt (29 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2016 · 17 478 Inlägg

Jag och min pappa pratade om det häromdagen. När såg ni en poliskontroll senast? Mitt på dagen? Han sa att på 80-talet var det mycket vanligt. I dagens läge har de nog fasen inte tid med "bagateller". Har kört några hundra mil på mycket kort tid nu. Inte en polis jag sett...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TomBjorklund VAGIS Car Club
29 september 2016 · 1 093 Inlägg

DÅ slår jag av notiserna på det här, oavsett hur få kontroller som dyker upp är svaret att det är olagligt smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Evildan
29 september 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Jag och min pappa pratade om det häromdagen. När såg ni en poliskontroll senast? Mitt på dagen? Han sa att på 80-talet var det mycket vanligt. I dagens läge har de nog fasen inte tid med "bagateller". Har kört några hundra mil på mycket kort tid nu. Inte en polis jag sett...

Jag ser kontroller säkert en gång i veckan men så har vi mkt inflyttat folk från tokstan här så det kanske är mer befogat.
Stoppad senast? Någon gång i våras.

Smajly
30 september 2016 · 3 059 Inlägg

Han frågade inte bara om strålkastare utan även om blinkers..

Enligt bilprovning så sa dom att så länge dom är godkända med E märkning och blinkar med tillräcklig orange färg så godkänner dom det på besiktning. Alltså inte egenmålade utan när man köpt dom tonade från början.

Senast redigerat av Smajly (30 september 2016)

Evildan
30 september 2016 ·

Smajly skrev:
Han frågade inte bara om strålkastare utan även om blinkers..

Enligt bilprovning så sa dom att så länge dom är godkända med E märkning och blinkar med tillräcklig orange färg så godkänner dom det på besiktning. Alltså inte egenmålade utan när man köpt dom tonade från början.

TS frågade om det var lagligt att göra vad?

Maxen Teknisk
30 september 2016 · 328 Inlägg

Evildan skrev:

Smajly skrev:
Han frågade inte bara om strålkastare utan även om blinkers..

Enligt bilprovning så sa dom att så länge dom är godkända med E märkning och blinkar med tillräcklig orange färg så godkänner dom det på besiktning. Alltså inte egenmålade utan när man köpt dom tonade från början.

TS frågade om det var lagligt att göra vad?

Har inte läst så noga, men tydligen frågade TS om det var lagligt att köpa nya blinkers. [/ironi] :-)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Evildan
30 september 2016 ·

Maxen skrev:

Evildan skrev:

Smajly skrev:
Han frågade inte bara om strålkastare utan även om blinkers..

Enligt bilprovning så sa dom att så länge dom är godkända med E märkning och blinkar med tillräcklig orange färg så godkänner dom det på besiktning. Alltså inte egenmålade utan när man köpt dom tonade från början.

TS frågade om det var lagligt att göra vad?

Har inte läst så noga, men tydligen frågade TS om det var lagligt att köpa nya blinkers. [/ironi] :-)

Näe TS skrev något helt annat.
Att inte läsa en text och sedan ge råd förefaller ytterst olämpligt.
//Treflig hälg.

Smajly
30 september 2016 · 3 059 Inlägg

Böla

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang