Testa/mäta slutsteg, högtalarutgångar?

Dwa
29 september 2016 · 37 Inlägg

Jag har köpt på mig lite gamla begagnade prylar - ett "bra köp" som visade sig vara inte så bra ändå...

På ett av slutstegen upptäckte jag att högtalarutgångarna krävde en specialkontakt som givetvis saknades. Det är ett 4-kanaligt steg och ur specialkontakten kommer det 9 stift. Jag planerar att löda fast kablar direkt på stiften. Utöver denna kontakt så kommer det ut fasta kablar för ström och jord, men ingen för remote. Så jag gissar att kontakten innehåller 8 stift +/- för fyra kanaler och sedan ett stift för remote.

Nu till frågorna, ifall nån har koll på elektronik. Jag tänkte koppla + och jord till batteriet och sedan prova med 12v på respektive stift tills powerlampan (förhoppningsvis) tänds. Kan det vara farligt att koppla ström till högtalarstiften (innan jag hittar rätt stift)? Ska ju bara testa ett stift i taget, och en kort stund.

Sen tänkte jag koppla in en lågnivåingång i taget med musik och med hjälp av en högtalare lokalisera vilka två stift som går till varje kanal. Men det luriga blir att sedan ta reda på vilket stift som är plus och minus? Högtalare kan man ju testa med ett vanligt 1,5v batteri för att se vilket håll konen rör sig. Vågar man koppla 1,5v batteri direkt till lågnivåingången och sen mäta på utgången för att se detta, eller är det risk att något går sönder på vägen? Om ja: vilken är + på RCA:n? Stiftet eller "manteln"?

Som om inte alla dessa frågor räcker så avslutar jag med en till:) steget är bryggkopplingsbart, går det att mäta sig till mellan vilka kanaler detta ska ske? Eller finns det nån "oskriven regel" att det alltid är + på 1:an och - på 2:an eller liknande?

Mycket tacksam för hjälp!smile

dbakuten TEAM dBAkuten
30 september 2016 · 865 Inlägg

Hej

12v är väldigt känsligt så kopplar du fel så till 95% så säger det poff så du kan inte testa dig fram.

Att testa med ett 1.5v batteri på signalingången kommer det med största sanolighet också säga poff

Du måste hitta en instruktionsbok innan du testar

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Dwa
30 september 2016 · 37 Inlägg

Ajdå! Tack så mycket för varningen innan jag testade! smile instruktionsbok kommer jag nog dessvärre aldrig att hitta. Steget är en riktig relik, lanzar lz-240, jag skulle tippa på nittiotal? Har sökt länge och väl på nätet utan att hitta.

Vad tror du om att koppla endast ett 1,5v batteri till stegets + och jord och sedan testa med 1,5v + på stiften i kontakten för att hitta remoten? Är 1,5v tillräckligt för att få powerlampan att tändas? Och i så fall, tror du det är tillräckligt för att också bränna något i steget när jag lägger plus kabeln på en högtalarutgång? Blir som sagt endast ett stift i taget

MammDiin
30 september 2016 · 2 019 Inlägg

Kan du inte skruva itu steget?
Tänkte att det kanske är märkt på kretskortet vilken som är remote, alternativt att du ser hur banorna går från de olika stiften...

Dwa
30 september 2016 · 37 Inlägg

MammDiin skrev:
Kan du inte skruva itu steget?
Tänkte att det kanske är märkt på kretskortet vilken som är remote, alternativt att du ser hur banorna går från de olika stiften...

Det var en bra idé, ska jag definitivt prova!

Dwa
2 oktober 2016 · 37 Inlägg

Ny lyckades jag faktiskt efter några timmars googlande hitta ett amerikanskt forum där någon vänlig själ hade scannat in en gammal manual till mitt steg. Där står vilka färger som är vad och mellan vilka kanaler det skall bryggas. Givetvis står det bara färgerna och ingen bild som visar vilken färg som kommer från vilket stift, gah! Men lyckades även hitta en bild där jag tror att jag kan lokalisera vilken färg som går vart.

Men då uppkom ytterligare en fråga. Steget är som sagt 4 kanaler. Det är okej att köra både 1&2 och 3&4 bryggade i 2ohm. Men det som förvillar mig är i manualen ett avsnitt som heter "simultaneous stereo and mono (sub bass) operation". Det står att "The woofer is connectec as per mono bridged operation, and the satelites are connected as per stereo operation. The woofer impedance must not be less than 8 ohms and the midrange tweeter not less than 4 ohm".

Någon som har koll på dessa gamla steg och vet hur de funkar? Om jag tolkar texten rätt så går det inte att göra bryggat i lägre än 4ohm när man samtidigt kör stereo i 4 ohm. Låter konstigt när man kan köra två bryggade samtidigt i 2ohm? Jag har ju tänkt att köra en 4 ohms bas bryggad....

MammDiin
2 oktober 2016 · 2 019 Inlägg

Är väl så att det går att köra som ett ''6 kanalers slutsteg'' genom att ha 4 högtalare kopplat som vanligt på varje kanal, men även två basar bryggade. Alltså en bas bryggat över kanal 1 och 2, och den andra på kanal 3 och 4.

Men då måste impedansen vara 4 ohm på kanal 1,2,3 och 4 och bryggat måste vara 8 ohm (uppfattas som 4 ohm av slutsteget när det är bryggat, vilket ger en total belastning av 2 ohm på varje kanal).

Kör du endast bryggat så funkar det med 4 ohm eller högre.
Kör du endast stereo så kan du gå ner till 2 ohm.

Dwa
2 oktober 2016 · 37 Inlägg

Ahh! Det låter rimligt, då förstår jag! Perfekt, jag kommer köra två st 4 ohms högtalare i stereo på 1&2 och sedan en 4 ohms bas bryggat över 3&4.

Jag har nu även lyckats lokalisera alla högtalarutgångar samt + och - på dessa. Kan nog få det här att fungera i alla fall!smile

Tack så mycket för hjälpen!

Bassiehof
2 oktober 2016 · 1 777 Inlägg

På 90-talet hade jag ett Phoenix Gold MS275 som kunde driva ett framsystem och en bas samtidigt. Googla tri-mode.

Dwa
3 oktober 2016 · 37 Inlägg

Ja jag kom på nu i efterhand att jag nog faktiskt hört tidigare att det går att koppla så. Men det var helt bortblåst när jag läste det där i manualen, var helt inställd på att det menades separerade kanaler. så det var skönt att det verkar funka att köra som jag tänkt!

Dwa
8 oktober 2016 · 37 Inlägg

Never ending story med mina gamla skräpprylar, nu har jag nya problem;) fortsätter den här tråden och hoppas att någon orkar läsa.

Steget ovan i tråden har jag nog koll på nu och då skulle jag bara testa nästa steg som jag tänkt använda. Också ett gammalt steg, pioneer gm-3400, 4 kanaler. Där är vanliga skruvkontakter på högtalarutgångarna, ström och jord. Men det är en specialkontakt här också, för remote. Den består av 3 stift och efter lite googlande verkar det som att det bara är att köra 12v + på all tre stiften. Det har jag gjort, och man hör att steget slår på (litet knäpp) och lampan tänds. Men jag får inget ljud på högtalarutgångarna. Om man håller örat tätt mot högtalaren hörs ett svagt brus som startar så fort steget slås på, så någon form av signal går ju i alla fall ut. När jag testat så har jag inte kört från någon bilstereo utan bara kopplat en kabel direkt till telefonens hörlursutgång (3,5mm till 2x RCA) till lågnivåingången. Det var så jag testade det andra steget och det funkade bra. Har provat alla ingångar och alla utgångar och skruvar på gain - inte ett ljud ut. Kan tilläggas att det finns ingång via RCA eller ingång via DIN-kontakt, men inte hittat nån knapp som skall ställas efter detta utan har gissat att det bara är att koppla in det man vill använda.

Skulle jag kunna testa på annat sätt? Kan det bli skillnad med att testa lågnivå direkt från stereon?

Dwa
8 oktober 2016 · 37 Inlägg

Det var tydligen lågnivåns fel, funkade med "riktig" lågnivå från stereon smile

Senast redigerat av Dwa (8 oktober 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang