SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T -1999 startar inte alls

JennieF
5 oktober 2016 · 87 Inlägg

Min lilla rumpskjutsare var otroligt segstartad igår morse när frosten slog till, på typ 6:e försöket rosslade den igång.

I morse fick det bli cykel till jobbet.

Bilen beter sig precis som att batteriet är urladdat, så ikväll har jag bytt till ett sprillans nytt batteri och jag har bytt alla tändstift men felet återstår. Har inte glömt att tanka den heller wink

Vad kan jag göra? Hilfe....

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

När du gjorde många startförsök med det dåliga batteriet så surades nog motorn ner.
Prova med gasen i botten och se om det hjälper.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kajc
6 oktober 2016 · 311 Inlägg

Kanske dags för en ny tändkassett...  Vad satte du i för tändstift?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Är det bara saab som är berömda för dina tändkasetter?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
JennieF
6 oktober 2016 · 87 Inlägg

tommen1 skrev:
När du gjorde många startförsök med det dåliga batteriet så surades nog motorn ner.
Prova med gasen i botten och se om det hjälper.

Det var precis så jag gjorde wink

JennieF
6 oktober 2016 · 87 Inlägg

kajc skrev:
Kanske dags för en ny tändkassett...  Vad satte du i för tändstift?

Jadu, bra fråga, vanliga tändstift som skulle passa bilen smile

Sketstopp24v STREETRACER
6 oktober 2016 · 892 Inlägg

Vevaxelgivaren eller soppapump kanske? Är väl hyfsat vanligt på de där wink

Bmc Crew
Hool
6 oktober 2016 · 1 067 Inlägg

Rör sig varvräknarnålen när du gnuggar på starten?  Inte?  Då är det nog vevaxellägesgivaren..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
JennieF
7 oktober 2016 · 87 Inlägg

Hool skrev:
Rör sig varvräknarnålen när du gnuggar på starten?  Inte?  Då är det nog vevaxellägesgivaren..

Nej den är stendöd och vi har sedan igår kväll försökt byta ut den där mojengen.

MEN HUR SJUTTON GÖR MAN???

Vi har köpt en sjujäkla massa mer verktyg men det går inte? Och den som säger att hen fixade det på en halvtimme åker på en rak höger big_smile

Vilket verktyg behövs för att komma åt skruven? Vi har spärrskaft med och utan led i div storlekar, men får jag ner handen kan jag inte vrida runt. Och jag når ju knappt ner och ryggen är numer pajjad.

Hur får man bort skruven??

kajc
12 oktober 2016 · 311 Inlägg

Sitter skittrångt, kan underlätta genom att skruva bort Downpipen. Här är i alla fall en instruktion:

Demontering av Vevaxelgivare:

    Ta bort värmeskölden från grenröret.
    Skruva bort skruven som håller sensorns värmesköld och sensorn på plats
    Ta ur sensorn och dess O-ring.
    Följ sensorkabeln till anslutningsdelen i andra änden och lossa på clipset med en skruvmejsel
    Avlägsna anslutningen från hållaren
    Plugga ur kabeln
    Byt till den nya sensorn enligt stegen nedan.

Montering

    Provmontera sensorn så att kabeln följer kylarslangen. Byt O-ringen om nödvändigt och smörj den före med vanlig motorolja.
    I den engelska guiden tipsas det om att spraya med ”Kontakt 61 (part no. 30 04 520)” och montera sedan sensorn. Osäker på vad svensk motsvarighet är, men jag gjorde inte detta när jag bytte min enligt samma metod.
    Säkra kabeln med clipet på bilden. Var noga med att inte skada kablarna
    Tryck in sensorn och sensorns värmesköld och skruva på den tillsammans med O-ringen. Var noga med att O-ringen sitter ordentligt, annars riskerar du att få ett oljeläckage. Sensorn ska sitta jämnt och fint i motorblocket.
    Fetta in skruven för värmeskölden med värmetåligt fett och montera tillbaka den.
    Starta motorn och kontrollera att den inte läcker olja.
Ang tändstift: Bara NGK som gäller,  BCPR6ES-11 eller BCPR7ES-11 fär Aero eller trimmat.

kajc
12 oktober 2016 · 311 Inlägg

Sitter med Torx

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang