Motorn vibrerar/skakar 9-3SS

mwiechert
8 oktober 2016 · 172 Inlägg

Hej,

Motorn på min 9-3SS skakar rätt kraftigt. Den ligger och pendlar mellan 800-1000 varv på tomgång, och när jag gasar försiktigt skakar motorn kraftigt, det är mildare när jag gasar kraftigt. Har inte vågat köra bilen ordentligt ännu. På tomgång skakar motorn rätt rejält, så pass mycket att det inte är normalt.
Jag tycker mig höra något konstigt ljud från vattenpump/servo eller liknande, och när det ljudet upphör avtar motorns skakningar (inbillar jag mig åtminstone). Skakningarna minskar inte under färd.

Motorn har gått ca 10000 mil, vet inte riktigt när stift och liknande är bytt. Ska koppla in felkodsläsare och se om jag ser nåt. Inga varningslampor. Möjligen att avgassystemet drar lite luft.

Vet inte om jag har missat nåt. Shoot! Några tips?

mwiechert
8 oktober 2016 · 172 Inlägg

Har nu läst av felkoderna P0300: Random/Multiple cylinder misfire och P0340: Camshaft position sensor "A" circuit (Bank 1 or single sensor).

Någon som blir klokare? Ska söka runt på detta lite mer.

mwiechert
16 oktober 2016 · 172 Inlägg

Jag bytte stiften som var kolsvarta och då fungerade den som vanligt igen. (Rätt NGK-stift)
Nu skulle jag för säkerhetsskull dubbelkolla stiften och dom ser ut som på bilden nedan alla 4.
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/I4qO2f.jpg

Jag får upp felkod P0300, att den misständer. Jag har ingen motorlampa och bilen går precis som den ska. Däremot ryker det väldigt mycket, vit rök även då bilen är varm, och stiften är som sagt rätt svarta efter bara en vecka. Jag tycker även jag har problem med bränsleförbrukningen, fast jag kör dock mycket stadskörning och korta sträckor.

Det känns inte som att det är tändspolarna i sig som är fel (ska mäta dom för säkerhetsskull) eftersom samma fel uppenbarligen finns på alla cylindrar. Men något gör ju att den går för fett, vad ska jag börja med att kolla?

torsen
18 oktober 2016 · 7 238 Inlägg

Jag skulle i första hand misstänka spolarna, eller rättare sagt den som sitter på det sotiga tändstiftet.
Motorn har förmodligen inte tänt, eller i alla fall fått dålig gnista på just den cylinderns tändstift.

mwiechert
18 oktober 2016 · 172 Inlägg

torsen skrev:
Jag skulle i första hand misstänka spolarna, eller rättare sagt den som sitter på det sotiga tändstiftet.
Motorn har förmodligen inte tänt, eller i alla fall fått dålig gnista på just den cylinderns tändstift.

Tack för ditt svar! Men alla tändstift är lika sotiga.. (?)

Highway_Outlaw
18 oktober 2016 · 198 Inlägg

Nu är jag inte hundra men är det tändkasset på denna motorn?

Kan ju även vara någon givare som lurar motorn så den går fett.

Original programvara?

mwiechert
20 oktober 2016 · 172 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Nu är jag inte hundra men är det tändkasset på denna motorn?

Kan ju även vara någon givare som lurar motorn så den går fett.

Original programvara?

Nej det sitter fyra individuella tändspolar på denna. Dessa är kopplade till en CDM, kan det vara den som strular?

Skulle inte en eventuell givare ge mig en felkod?
Japp, helt orginal.

mwiechert
27 oktober 2016 · 172 Inlägg

Jag har fortfarande inga felkoder, men när jag kör och släpper gasen på 2an så börjar bilen att hacka sig framåt, precis som att den misstände. Den misständer också på tomgång då den är kall.

Hjälper detta något?

IK
30 oktober 2016 · 54 Inlägg

Konstigt.. Saab trionic använder ingen kamaxellägesgivare, de använder tändstiften istället. Däremot använder dom en vevaxelgivare.
Saab är väldigt kräsna med tändstiften och det måste vara rätt typ av ngk stift.

Om alla dina stift är lika sotiga så käns det inte som att alla dina 4 spridare skulle börja läcka samtidigt,  du kanske ska kolla bränsletrycksregulatorn fungerar som den skall.
Har du nått instrument som du kan kolla live data med? Isf hur ser dina fuel trims ut? Lång och kort tids bränsle justering?

Skakningar och konstigt ljud som du beskriver kan i värsta fall vara nått fel med kamkedje drivningen.
En plast skena till balansaxel kedjan kan lossna på dom här motorerna och då skakar det.
Du borde definitivt låta en mekaniker lyssna på motorn. Och helts inte köra med bilen under tiden.

Senast redigerat av IK (30 oktober 2016)

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang