Dimljus eller DRL v70

nordstrm
11 oktober 2016 · 14 Inlägg

Tjenare har nyss köpt en v70 av årgång 2008 där det varken finns xenon eller dimljus. Jag vill ha bägge delarna.
Har kollat runt och tror jag köper led lampor till hel och halvlyset, då den tekniken börjar bli rätt bra nu. Men om jag ska sätta in dimljus i den så säger många att dimljuset dessa modeller är helt kasst så och att man bör köpa day running light istället. Menhur funkar drl? Kan jag använda drl som dimljus på kvällar om jag vill det eller är det bara ersättning för halvljus på dagen?  Vad är det för skillnad egentligen på drl och dimljus? smile

Christian S
11 oktober 2016 · 4 816 Inlägg

drl=day running light och ersätter halvljus dag tid när det är ljust ute.
dimljus är som det låter dimljus och ska användas vid dimma eller kraftig nederbör då sikten är försämrad och man vill ha ett brett ljus nära bilen.

vad jag kan se finns inte drl till just 08 utan enbart dimljus http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 80682/2008

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ehedman
11 oktober 2016 · 1 966 Inlägg

Vparts saluför LED-lampor till dimljus för din bil om det kan tänkas vara ett alternativ.

Här finner du matnyttig läsning om ämnet.

DRL får, som namnet antyder, användas under dagtid. Dimljus får (i mörker) endast användas vid kraftigt regn eller dimma.

Förbjudna kombinationer:
* Halvljus + dimljus
* Halvljus + varselljus
* Halvljus + extraljus
* Dimljus + varselljus

Senast redigerat av ehedman (11 oktober 2016)

nordstrm
12 oktober 2016 · 14 Inlägg

Tror att jag kör på dimljus då och sätter dit led istället tack för alla svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang