Räkna ut vilket effektmotstånd som behövs, något elgeni här?

berisen
19 oktober 2016 · 85 Inlägg

Köpte ett par leds till DRL-ljusen på Audin och dom fungerar jättebra förutom att dom varnar för fel.  big_smile

Ett litet problem är att jag inte vet exakt vad för motstånd jag behöver skaffa. Originallampan är ursprungligen på 21W och nu sitter där en led-lampa på någonstans mellan 10-15W. Vet tyvärr inte exakta siffror på ledsen så därför tänkte jag skaffa några olika motstånd och testa mig fram.

Idag sitter där ett effektmotstånd som heter "5W51RJ", vilket jag antar är 51 ohm. Tydligen är det inte tillräckligt utan jag behöver ett motstånd som tar bort ännu lite mer effekt för att bilens varningssystem inte ska gnälla. Tror inte det är mycket som skiljer utan det är lite på gränsen.

Tänker jag rätt om jag säger att motståndet jag har idag förbrukar ungefär 4W vid en spänning på 14V? ((14/51)*14).

För att komma upp till 21W skulle jag behöva ha något som förbrukar lite mer, typ 9-10W eller sådär så då kanske jag behöver ett motstånd på 20-25 ohm? Ett motstånd på 25 ohm skulle förbruka ((14/25)*14) = 7.84W om jag räknar rätt.

Då borde ledlampan plus motståndet förbruka någonstans runt 21W och det borde fungera.

Tankar om det? Är jag fel ute? smile

Senast redigerat av berisen (19 oktober 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

berisen skrev:
Köpte ett par leds till DRL-ljusen på Audin och dom fungerar jättebra fast dom varnar för fel.  :p

Ett litet problem är att jag inte vet exakt vad för motstånd jag behöver skaffa. Originallampan är ursprungligen på 21W och nu sitter där en led-lampa på någonstans mellan 10-15W. Vet tyvärr inte exakta siffror på ledsen så därför tänkte jag skaffa några olika motstånd och testa mig fram.

Idag sitter där ett effektmotstånd som heter "5W51RJ", vilket jag antar är 51 ohm. Tydligen är det inte tillräckligt utan jag behöver ett motstånd som tar bort ännu lite mer effekt för att bilens varningssystem inte ska gnälla. Tror inte det är mycket som skiljer utan det är lite på gränsen.

Tänker jag rätt om jag säger att motståndet jag har idag förbrukar ungefär 4W vid en spänning på 14V? ((14/51)*14).

För att komma upp till 21W skulle jag behöva ha något som förbrukar lite mer, typ 9-10W eller sådär så då kanske jag behöver ett motstånd på 20-25 ohm? Ett motstånd på 25 ohm skulle förbruka ((14/25)*14) = 7.84W om jag räknar rätt.

Då borde ledlampan plus motståndet förbruka någonstans runt 21W och det borde fungera.

Tankar om det? Är jag fel ute? smile

P=U x I alltså:  Watt = Volt gånger Amp. (Beräkning av effekt)
_______________________

U=IxR (ohms lag)

14/25= 0,56 Ampere.

7.84 watt.

Ser ut som du räknat rätt, ja. Trots elektriker till yrket så fick jag tänka till lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 oktober 2016 · 4 025 Inlägg

Ett alternativ är att använda PTC-motstånd, men dom bör monteras så att värmeutvecklingen från dessa inte vållar någon skada

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Det ska bli intressant att se om TS tänker sätta dom parallellt eller i serie..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
berisen
19 oktober 2016 · 85 Inlägg

Tack, då är jag kanske rätt ute smile

Tanken var att köra dom parallellt då det befintliga motståndet sitter så nu på vardera lampa. Har jag tänkt rätt även där?

Senast redigerat av berisen (19 oktober 2016)

rawsezx
19 oktober 2016 · 116 Inlägg

spillolja skrev:
Ett alternativ är att använda PTC-motstånd, men dom bör monteras så att värmeutvecklingen från dessa inte vållar någon skada

Varför i hela världen skulle TS använda ett PTC motstånd?!

berisen skrev:
Tack, då är jag kanske rätt ute smile

Tanken var att köra dom parallellt då det befintliga motståndet sitter så nu på vardera lampa. Har jag tänkt rätt även där?

Parallellt skall dom kopplas! Bara en notering, lampor är specade vid nominell spänning vilket är 12V för fordon så räkna på 12V istället för 14V.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

rawsezx skrev:

spillolja skrev:
Ett alternativ är att använda PTC-motstånd, men dom bör monteras så att värmeutvecklingen från dessa inte vållar någon skada

Varför i hela världen skulle TS använda ett PTC motstånd?!

berisen skrev:
Tack, då är jag kanske rätt ute smile

Tanken var att köra dom parallellt då det befintliga motståndet sitter så nu på vardera lampa. Har jag tänkt rätt även där?

Parallellt skall dom kopplas! Bara en notering, lampor är specade vid nominell spänning vilket är 12V för fordon så räkna på 12V istället för 14V.

Poäng där. Nu lämnar ju förvisso en frisk bil 14v när den går. Men jag förstår hur du menar. Kanske TS skulle justera sin uträkning? Dioder tar ju "vad som helst" i många fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rawsezx
20 oktober 2016 · 116 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

rawsezx skrev:

spillolja skrev:
Ett alternativ är att använda PTC-motstånd, men dom bör monteras så att värmeutvecklingen från dessa inte vållar någon skada

Varför i hela världen skulle TS använda ett PTC motstånd?!

berisen skrev:
Tack, då är jag kanske rätt ute smile

Tanken var att köra dom parallellt då det befintliga motståndet sitter så nu på vardera lampa. Har jag tänkt rätt även där?

Parallellt skall dom kopplas! Bara en notering, lampor är specade vid nominell spänning vilket är 12V för fordon så räkna på 12V istället för 14V.

Poäng där. Nu lämnar ju förvisso en frisk bil 14v när den går. Men jag förstår hur du menar. Kanske TS skulle justera sin uträkning? Dioder tar ju "vad som helst" i många fall.

Generatorn kan leverera en spänning till fordonets elsystem med upp till 16V utan att klassas som fel beroende på omständigheter så som batterikondition, temperatur och så vidare.

Dock så levererar styrdonet till belysningen en mycket lägre spänning till halogenlampor, eller rättare sagt, triggerpunkten för att börja med PWM regleringen för att bibehålla en lägre spänning ut till lampan triggas vid 13,2 volt och klipper utgående spänning till lampan med en lågfrekvent PWM signal där medelvärdet landar på ganska exakt 12 volt.

Detta är för att förlänga livslängden på filamentet i lampan. Styrdonet mäter kontinuerligt batterispänningen och även strömförbrukningen på lampan, genom att mäta strömförbrukningen så kan styrdonet detektera kortslutning och avbrott. Ytterligare så mäter styrdonet strömmen och denna ligger relativt nära den designerade lampans effektuttag.

Freescale har en väldigt bra application note som behandlar ämnet: (http://www.nxp.com/files/analog/doc/app_note/AN4049.pdf)

På sidan 6, figur 5 så finns ett förklarande diagram som visar hur en 55W halogenlampa ser ut vid tillslag, extremt hög strömförbrukning när filamentet är kallt till att efter 25 ms kommit till drifttemperatur, lila strecket visar triggerpunkten för styrdonet att detektera defekt lampa/kortslutning.

PWM frekvensen ligger väldigt lågt, ibland så lågt som 100 Hz. På halogenlampor så märks dock inte denna frekvens då lampan fortsätter att glöda även om spänningen bryts, men på ledljus/dioder så är det vanligt att man ser flimret på exempelvis youtube när man filmar.

Anledningen till att man använder så låg frekvens är EMC relaterat. Man vill helt enkelt inte ha övertoner från frekvensen som kan störa andra komponenter i fordonet.

Som sagt det är alltså för att lura styrdonets mjukvara a.k.a glödtrådsvaktsövervakningen man sätter dit dessa effektmotstånd, TS har nu för låg effekt och triggar alltså igång det undre tröskelvärdet. Att sätta dit en konstlast är nog bara bra för att få rätt karaktär på utgången hos styrdonet. Systemen är ju allt som oftast proprietära så som utomstående så kan man ju bara egentligen gissa/testa sig fram vad ingenjörerna har gjort för hård- och mjuvarumässiga lösningar.

Gjorde en rejäl djupdykning inom fordonsbelysning för några år sedan, och är innehavare av ett patent (som är i kraft) inom just detta område som förklarar lite hur regleringen går till: (http://was.prv.se/spd/pdf/tpgUNubnsJPWS … 122.C2.pdf)

Och som förtydligande till alla läsare så har det alltså inget med "canbus" att göra. Just CAN protokollet skulle behövas lyftas fram i en FAQ tråd för att reda ut alla missförstånd som finns men det är en helt annan historia! :-)

Nu gick jag nog lite offtopic.

spillolja
20 oktober 2016 · 4 025 Inlägg

rawsezx skrev:

spillolja skrev:
Ett alternativ är att använda PTC-motstånd, men dom bör monteras så att värmeutvecklingen från dessa inte vållar någon skada

Varför i hela världen skulle TS använda ett PTC motstånd?!

PTC-motstånd ökar i resistans när det blir varmt och den totala värmeeffekten blir mindre, mindre än >1W
motståndet behövs endast när fordonet startas upp

Ett typiskt PTC-motstånd på 15 ohm ökar till ca 80-100 ohm efter någon minut  vilket innebär ca  2 watt  istället för  9 watt till kråkorna  och material runt omkring

Senast redigerat av spillolja (20 oktober 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
berisen
20 oktober 2016 · 85 Inlägg

Tack alla för svaren, det var bra med en liten uppfräschning av sånt här smile

Efter en del testande så verkar det som att snubben jag köpt ledlampan felbedömt effekten på lampan rätt mycket.

Jag var tvungen att gå ner på 8 ohm innan lampvarningen slocknade. Köpte ett gäng effektmotstånd igår på 22, 29 och 33 ohm men samtliga gav varning var för sig så det var först när jag satt ihop tre stycken parallellt och fått ner resistansen till 8.3 ohm som det blev bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang