BMW 320d oljud från motorrummet (video)

badhero
26 oktober 2016 · 92 Inlägg

Tjänare!

För några dagar sen började det låta lite konstigt från motorrummet, ljudet försvann dock efter några km av körning och jag har fullt upp med jobb just nu så jag låt detta va än så länge.
Men nu ljudet blivit MYCKET högre (hörs även vid motorväg körning) och försvinner inte.

Någon som känner igen felet?
Hur akut är det?

https://www.youtube.com/watch?v=UshJc2a … e=youtu.be


BMW e90 320d Efficient Dynamic 2011 manuell

Senast redigerat av badhero (26 oktober 2016)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Mew
26 oktober 2016 · 2 151 Inlägg

Sträckta kedjor är ju tyvärr inte helt ovanligt på de där modellerna. I värsta fall kan det vara problemet. (Antar att du har N47-motorn)
Om så skulle vara fallet, hör med din lokala BMW-handlare om det är något de tar på goodwill. Vet att flera som haft det problemet lyckats få det på goodwill, trots att nybilsgarantin gått ut. Sen finns det också de som vägrat befatta sig med bilen... beror väl på vilken approach man har och vilken handlare man går till.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
26 oktober 2016 · 999 Inlägg

Vad jag kan höra på videon är det ett visslande ljud?
Kamkedjan brukar har ett släpande marackasljud.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Kan det vara lagerljud?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M123
26 oktober 2016 · 962 Inlägg

Låter det lika även om du slår av ac?
Svårt att höra på en mobiltelefon som jag är på nu men tycker det låter som spännrulle till multirem eller i närheten.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
simlar
27 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

Det låter som dåliga lager i någon spännrulle eller löprulle, om det nu inte tystnar om du stänger av ACn.

Häng av multiremmen och känn och lyssna när du snurrar på alla hjul ett i taget.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
badhero
27 oktober 2016 · 92 Inlägg

Kamkedja rassel det är nog inte, låter helt annorlunda.

Idag när jag startade bilen så lät det betydligt mindre än på videon, efter bilen blivit varm samt jag kom fram till jobbet, slutade det låta nästan helt, kunde höra bara lite med små intervaller.
På vägen från jobbet och på parkeringen hemma lät det som vanligt (minst dubbelt så lägre än på videon).

Ska kolla på rullar i helg om jag får tid, återkommer med resultat.

Senast redigerat av badhero (27 oktober 2016)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Krist
27 oktober 2016 · 716 Inlägg

Bilen har rullat under 10 000 mil enl videon. Ring ditt försäkringsbolag om du har helförsäkring för din försäkring täcker motorskador. Motorn med motorkod N47 som finns i 320d lider av kamkedjeras/sträckningar som Mew ovan skriver.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
badhero
27 oktober 2016 · 92 Inlägg

Krist skrev:
Bilen har rullat under 10 000 mil enl videon. Ring ditt försäkringsbolag om du har helförsäkring för din försäkring täcker motorskador. Motorn med motorkod N47 som finns i 320d lider av kamkedjeras/sträckningar som Mew ovan skriver.

Yes jag är medveten, dock måste kedjan börja rassla innan jag ringer försäkringen eller besöker BMW)))

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang