Basar luktar elbrand vid låg frekvens

betongbil
3 november 2016 · 50 Inlägg

ja som rubriken lyder så börjar det lukta elbrand när ja kör mina basar på låg frekvens typ 30 hz och lägre , och det är på samma volym som jag kan spela 38hz på max (har ställt in basarna på nästan max) varför händer de? är det farligt för dom ? kan jag fixa det eller så? dom är på 800rms styck (2)

mb_pucken
3 november 2016 · 5 087 Inlägg

För klent slutsteg som börjar dista och skicka oren signal eller för högt avstämd låda är två vanliga orsaker.
Kan även vara för dåligt med ström till steget.
Maxad bassboost kan elda basar det med.

Exakt vilka saker har du?
Stereo,
Slutsteg,
Basar,
Låda,
Batteri,
Kablar?

Ja! Lukten av elbrand betyder att basarna blir heta och då bränner man snart spolar och sen blir det tyst.

Senast redigerat av mb_pucken (3 november 2016)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
betongbil
3 november 2016 · 50 Inlägg

mb_pucken skrev:
För klent slutsteg som börjar dista och skicka oren signal eller för högt avstämd låda är två vanliga orsaker.
Kan även vara för dåligt med ström till steget.
Maxad bassboost kan elda basar det med.

Exakt vilka saker har du?
Stereo,
Slutsteg,
Basar,
Låda,
Batteri,
Kablar?

Ja! Lukten av elbrand betyder att basarna blir heta och då bränner man snart spolar och sen blir det tyst.

okej, stereo alpine ide178bt, slutsteg mds xtr t5, basar mds xtr 800 kopplat i 1ohm, låda 47L per bas, dubbla batterier hyfsat nya, 21mm2 kablar, skulle nog isåfall vara att det är för lite ström för får en del spänningsfall på så låga hz, hur skulle jag kunna se om det distortar ?

Senast redigerat av betongbil (3 november 2016)

jespero97
5 januari 2017 · 7 Inlägg

betongbil skrev:

mb_pucken skrev:
För klent slutsteg som börjar dista och skicka oren signal eller för högt avstämd låda är två vanliga orsaker.
Kan även vara för dåligt med ström till steget.
Maxad bassboost kan elda basar det med.

Exakt vilka saker har du?
Stereo,
Slutsteg,
Basar,
Låda,
Batteri,
Kablar?

Ja! Lukten av elbrand betyder att basarna blir heta och då bränner man snart spolar och sen blir det tyst.

okej, stereo alpine ide178bt, slutsteg mds xtr t5, basar mds xtr 800 kopplat i 1ohm, låda 47L per bas, dubbla batterier hyfsat nya, 21mm2 kablar, skulle nog isåfall vara att det är för lite ström för får en del spänningsfall på så låga hz, hur skulle jag kunna se om det distortar ?

Jag tror nog det är för hög avstämning på lådan. Är det en portad låda?

T.ex själv kör jag en 117 liters låda till en 12" bas tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang