Fiat Punto stått ca 7 månader startar inte

dellight
20 november 2016 · 43 Inlägg

Hej, jag har en Fiat Punto -03 som har fungerat som den ska, nu har den dock blivit stående 7 månader och givetvis var batteri helt dött men efter att ha laddat det så lyser paneler, startmotor klickar och bränslepump går igång men motorn snurrar inte, har provat lägga i 2an och bara puttat bilen fram och tillbaks men motorn vill inte driva runt, vad kan det möjligtvis vara för fel?

Jesper328
20 november 2016 · 2 326 Inlägg

Har du laddat batteriet ordentligt då eller slagit på startkablar från en annan bil?
Prova att putta upp lite fart på grejerna och sen slänga i 2an med tändningen på.

dellight
20 november 2016 · 43 Inlägg

jag har laddat ordentligt med laddare och det är fulladdat, kan testa putta igång den få se om man får nåt resultat

dellight
20 november 2016 · 43 Inlägg

om detta mot all förmodan inte skulle funka ( skall testa imorgon ) vad kan det vara då tro?

Jesper328
20 november 2016 · 2 326 Inlägg

Troligtvis så är batteriet urladdat och du behöver ett nytt sådant.
Har du en multimeter så kan du ju kolla det.

Har för mig att ett bilbatteri anses vara djupurladdat vid 11.5V i vilospänning. (Rätta mig om jag har fel).

Annars så om du har möjlighet så kan du som sagt köra med startkablar från en annan bil för att utesluta annat.

Senast redigerat av Jesper328 (20 november 2016)

dellight
20 november 2016 · 43 Inlägg

startkablar har vi testat men det gick inte, bara klickade motorn drog inte runt ett dugg

Evildan
21 november 2016 ·

Har du provat att med tändningen avstängd knuffa bilen på hög växel för att undersöka om motorn sitter fast?
Ibland hamnar kuggkransen fel i förhållande till startmotordrevet och då uppstår det här symptomet, löses genom att göra som ovan.

dellight
21 november 2016 · 43 Inlägg

Ja evildan, provade det med 4ans växel i, och det händer absolut ingenting, den sitter fast, vad skulle jag göra då

Evildan
21 november 2016 ·

Prova med dragskaft om du kan dra runt motorn.

dellight
21 november 2016 · 43 Inlägg

stod och knuffade på 4an och provade starta den och då drog motorn runt ett varv men därefter inget mer

dellight
4 december 2016 · 43 Inlägg

vart drar jag om jag ska dra runt den manuellt med dragskaft?

dellight
4 december 2016 · 43 Inlägg

ja, när jag sist testade starta med kablar så böroade det ryka från + kabeln vid startförsök, ska testa med grannens batteri först

dellight
7 december 2016 · 43 Inlägg

batteriet hade 12.6v i viloläge, verkar ju inte vara nån kortslutning iaf

dellight
7 december 2016 · 43 Inlägg

har varit ute och försökt dra igång den för hand med dragskaft på vevaxelbulten, rörde sig inte en mm, frågan är om den rostat lite och man kan dra runt den med annan bil, vet faktiskt inte vad jag ska göra

Lalo59
7 december 2016 · 25 Inlägg

dellight skrev:
Hej, jag har en Fiat Punto -03 som har fungerat som den ska, nu har den dock blivit stående 7 månader och givetvis var batteri helt dött men efter att ha laddat det så lyser paneler, startmotor klickar och bränslepump går igång men motorn snurrar inte, har provat lägga i 2an och bara puttat bilen fram och tillbaks men motorn vill inte driva runt, vad kan det möjligtvis vara för fel?

Hej.

Kan det vara så att ditt bränsle har tappat sitt oktan och därför så går det inte att starta din personbil?
Bara en reflextion.
:LG

kajc
8 december 2016 · 311 Inlägg

Om du inte får runt motorn, låter det som att du har ett mer allvarligt fel på motorn.  Gör som tidigare sa, skruva ur stiften och försök dra runt motorn. Går den inte runt utan stift, ja då är det ganska illa

Evildan
8 december 2016 ·

Har du 60hk eller 80hk?
Har kamremmen fått av på en 60hk klarar sig motorn, på en 80hk brukar det gå illa på det viset att någon öppen ventil slår i kolvtoppen och med enbart startmotorn som hjälp går inte motorn runt.
Kika först om kamremmen är hel innan fortsatta försök göres.
Demontera startmotorn innan du gör mer om remmen är hel.
Testa den löst.
Fungerar den prova då att knuffa bilen på hög växel.
Går motorn då runt var felet startmotorn som fastnat i kuggkransen på svänghjulet, går den ändå inte runt kan din motor ha fastnat på något vis.
Givetvis förutsätter jag att du trycker ned kopplingen vid startförsök via nyckeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang