Köpråd bil 45k

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2016 · 17 483 Inlägg

TT är väl ett dumt val. Rent praktiskt. Trång Golf med högst tveksamma vägegenskaper. Köp en Golf istället!

Kör i nuläget en 2-dörrars bil ett par dagar. Riktigt tråkigt med de stora dörrarna och att man faller ner på backen när man sätter sig i bilen. En rolig bil är rolig ett tag. Några dagar tycker jag. Sen när vardagen faller på så är det inte så kul att köra en varvvillig maskin som kräver att få mer mos i maskin när det är snö ute och man är lite halvseg på tidig morgon.

Sitter hellre i en stor trög sedan med automat.

Meeeen... Det är jag det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
22 november 2016 · 1 177 Inlägg

Baksätet i en TT går tyvärr inte att använda till mer än de allra kortaste turerna då man förmodligen hellre tar bussen än att vika sig tredubbel i en liten sport-Audi. Det finns ytterst få praktiska aspekter i en TT så om det är ett kriterium att kunna skjutsa någon i baksätet då och då, så föreslår jag att titta på något annat.

Civic Type R har ett helt okej baksäte samt bra storlek på bagage. Nackdelen för min del är att försäkringen ligger markant högre än motsvarande tyska bilar. Anledningen lär vara för att många kör som biltjuvar i Type R. Titta bara på blocket så ser man fler moddade Type R med sportluftfilter och japs dämpare än original exemplar. Så kolla upp försäkringen och jämför med flera bolag (speciellt om du är ung), det kan bli en "deal-breaker".

Nu har du i och för sig redan en Saab och kanske inte är sugen på en till, men Saab ng9-3 Aero ligger precis innanför din budget och riktiga fynd kan hittas på blocket. Bättre väghållning än din nuvarande Aero och de ser riktigt bra ut samtidigt som alla praktiska aspekter finns där. Många såldes även med dragkrok så det ska inte vara svårt att finna en användbar, rolig Saab! Kanonbra vinterbil dessutom så det är inget man behöver ställa undan.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
22 november 2016 · 98 Inlägg

aa saab vore inte fel att ha igen så får väl kolla om jag hittar nån fräsch ng9-3 aero, samt åka runt och kolla och provköra de bilar jag är intresserad av. TT finns ganska nära där jag bor och civic finns inom 10 mils radie så får väl ta i helgen och åka runt och kolla smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2016 · 17 483 Inlägg

Motorstarka bilar i lägre prisklass byter ofta ägare. sidan Biluppgifter.se släpar förvisso efter en del men kan ge en uppfattning om vad som hänt de sista åren. Kollade precis en Volvo S60 T5 automat som jag tänkte kan duga som vinterburk. Eller kanske inte...

Ägarbyte
2016-08-29

Ägarbyte
2016-02-16

Ägarbyte
2016-01-28

Ägarbyte
2015-11-22

Ägarbyte
2015-11-16

Besiktigad
2015-09-18
Kontrollerad vid 17 404 mil, giltig till 2016-10-31.


Dessa ska undvikas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gurra001
22 november 2016 · 23 Inlägg

Som nämnt ovan så är ju ng9-3 mycket bil för pengarna i denna prisklassen.

Andra alternativ skulle väl kunna vara finare exemplar av Bmw e46 eller E39, fina bilar som går bra. Snygga med m-sport paketen dessutom.

Sjostenen
22 november 2016 · 98 Inlägg

Exakt sån typ av historik som jag är rädd för och det verkar vara det på många civic bilar... Då håller jag mig nog borta från dem!! Ska hålla ögonen öppna för både audi tt, saab ng9-3, bmw och eventuellt honda civic ep3. Även om seaten verkar vara en okej bil så drar jag mig för att köpa seat som märke... big_smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Gurra001
22 november 2016 · 23 Inlägg

Nog inget fel på SEAT, VAG bil så borde vara mer eller mindre samma som VW o Audi.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2016 · 17 483 Inlägg

Gurra001 skrev:
Nog inget fel på SEAT, VAG bil så borde vara mer eller mindre samma som VW o Audi.

Så är fallet. På gott och ont. Titta på Seat. VAG har ju sina problem, de lär väl inte bli färre nu då 10000 pers ska sparas in och fabriken ska bli 25% effektivare... (googla det)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sjostenen
22 november 2016 · 98 Inlägg

Seaten hade ingen snygg inredning i stolar osv så avstår nog från den även om det säkert är en bra bil. Oj fyfan de lät ju inte helt bra...

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2016 · 17 483 Inlägg

Skojig bil som drar blickarna till sig? Lite på skämt kanske... wink
https://www.blocket.se/goteborg/Nissan_ … 15&w=1

Säkert en trevlig bil om historik ser bra ut
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 15&w=1

Maskin ger kraft. Och räcker inte det så finns det mer att hämta...
https://www.blocket.se/goteborg/Cadilla … 15&w=1

Pålitlig. Kan vara lite törstig...
https://www.blocket.se/goteborg/Cadilla … 15&w=1

Provar man NOGA så varför inte
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_525 … 15&w=1

Bråttom?
https://www.blocket.se/goteborg/Porsche … 15&w=1

BMW:n kan vara något. Rejäl research rekommenderas. Octavian gäller samma sak för. Bilar på västkusten är billiga och du kan spara en slant på att köpa en här. Du kan säkert ställa en fråga i forumet om någon bor nära och kan titta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gurra001
22 november 2016 · 23 Inlägg

Inte snyggaste inredningen kanske men den lär ju sticka ut i mängden iaf smile

http://www.blocket.se/vi/67168907.htm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2016 · 17 483 Inlägg

Gurra001 skrev:
Inte snyggaste inredningen kanske men den lär ju sticka ut i mängden iaf smile

http://www.blocket.se/vi/67168907.htm

Haft en sådan. Se mina bilar. V6... Går faktiskt bra men den var LITE smått törstig... Man köper inte en Musse med v6.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gurra001
22 november 2016 · 23 Inlägg

Hehe, ja ska man köpa mustang så kanske det är värt att spara ihop till 2 cylindrar extra.

Evildan
22 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Gurra001 skrev:
Nog inget fel på SEAT, VAG bil så borde vara mer eller mindre samma som VW o Audi.

Så är fallet. På gott och ont. Titta på Seat. VAG har ju sina problem, de lär väl inte bli färre nu då 10000 pers ska sparas in och fabriken ska bli 25% effektivare... (googla det)

Ekonomiska sviterna efter DSG-katatroferna och Dieselgate tar väl nu ut sin rätt.


TS kanske kan vara sugen på en sådan här?
https://m.blocket.se/jamtland/Pontiac_F … 12&w=3
Sportigare än en Octavia/Golf/Hårfrisörs TT anser jag.

Sjostenen
23 november 2016 · 98 Inlägg

Mustang och Pontiac är inte riktigt det jag är ute efter, vill gärna ha nåt nyare med lite mordernare linjer... absolut så är mustang osv en dröm nångång i framtiden men känns lite för dyrt att ha i drift för mig just nu!

Är mest inne på Audi TT just nu! Svårt att hitta någon med bra historik bara... många har uppemot 15 ägare sedan -00 vilket känns rätt mycket. Vad tror ni om antalet ägare?

Senast redigerat av Sjostenen (23 november 2016)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
SportPilot Ubåtsingenjör
23 november 2016 · 7 232 Inlägg

Sjostenen skrev:
Mustang och Pontiac är inte riktigt det jag är ute efter, vill gärna ha nåt nyare med lite mordernare linjer... absolut så är mustang osv en dröm nångång i framtiden men känns lite för dyrt att ha i drift för mig just nu!

Är mest inne på Audi TT just nu! Svårt att hitta någon med bra historik bara... många har uppemot 15 ägare sedan -00 vilket känns rätt mycket. Vad tror ni om antalet ägare?

ungdomsbil som ofta blir behandlad där efter ...

provkör många innan du handlar är mitt råd smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
23 november 2016 · 1 177 Inlägg

15 ägare på 16 år börjar lukta lite konstigt... Det behöver dock inte vara det, så gör lite research och snacka med försäljaren om du hittar någon som är intressant.  Däremot 7-10 ägare tycker jag är fullt normalt. Kom ihåg att flera av ägarna varit bilförsäljare också.

Min bmw har haft 9 ägare på de 7 år som den varit i Sverige (Gud vet hur många ägare den hade i Tyskland :S) men den känns ohyggligt fräsch.

Senast redigerat av Cracksoup (23 november 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
24 november 2016 ·

TT är av den typen opraktiska säsongsbilar som byter ägare ofta.
Någon köper till våren tyckandes det är en ball bil, efter en tids brukande upptäcktes det att en tvåsitsig Octavia är förbaskat opraktiskt och trist att slänga runt med. Bilfan är låg med kasst bagage och obefintligt baksäte men har väghållning som en modern familjebil samt liknande omkostnader. Valet blir inte sällan att sälja TT:n och köpa exempelvis en A4q med liknande effekt.
Samma sak med alla renodlade sommarbilar som Miatan, USA-skepp med flera, när hösten kommer och uppställningen närmar sig säljs dom av istället. Det är då, sådana ekonomiskt intresserade som jag, köper sommarbilar till höstpris och inväntar våren och en het marknad. wink

Sjostenen
25 november 2016 · 98 Inlägg

Så kan det mycket väl vara, därför man letar sommarbil nu;)  fortsätter leta och hoppas hitta något fräscht inom en snar framtid!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Sjostenen
5 december 2016 · 98 Inlägg

Tjena! jag har nu införskaffat mig en audi TT som har gått 14k mil. Är väldigt sugen på att styla bilen lite och undrar om ni har något tips på styling? Undrar även om någon vet vart man kan få tag i någon snygg bakljusmask till TT? hörs:)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang