Byta bromsvätska (och servoolja och kylarvatten) utan hjälp av en kompis... Hur gör jag?

markusbacka
25 november 2016 · 68 Inlägg

Som rubriken lyder: hur byter jag bromsvätska utan den där kompisen som trampar på pedalen åt mig? Har införskaffat en sugpump från Biltema, den lilla modellen som rymmer 2 dl. Någon med smarta tips?

Och sen har jag fått för mig att det kan vara bra att byta styrservooljan, hur gör jag det bäst? Med sugpumpen, drar ut det jag kan och sen bara fyller på ny och låter den blanda ut sig med den gamla som finns kvar?

Och slutligen kylarvattnet: har dålig värme i bilen, så jag fick en liten idé om att köra i sån kylarrengöring (för visst går kylaren och värmeelementet till kupén på samma kylarvatten, en Passat -05) och hoppas på att skiten i värmeelementet löser upp sig. Hur byter jag det smidigast? Sitter nån plugg i botten på kylaren?

Tack på förhand!

caromania Forummoderator
25 november 2016 · 9 296 Inlägg

markusbacka skrev:
Som rubriken lyder: hur byter jag bromsvätska utan den där kompisen som trampar på pedalen åt mig? Har införskaffat en sugpump från Biltema, den lilla modellen som rymmer 2 dl. Någon med smarta tips?

Och sen har jag fått för mig att det kan vara bra att byta styrservooljan, hur gör jag det bäst? Med sugpumpen, drar ut det jag kan och sen bara fyller på ny och låter den blanda ut sig med den gamla som finns kvar?

Och slutligen kylarvattnet: har dålig värme i bilen, så jag fick en liten idé om att köra i sån kylarrengöring (för visst går kylaren och värmeelementet till kupén på samma kylarvatten, en Passat -05) och hoppas på att skiten i värmeelementet löser upp sig. Hur byter jag det smidigast? Sitter nån plugg i botten på kylaren?

Tack på förhand!

Det är därför man har barn, för att utföra arbeten man själv inte vill, orkar eller når.

1: pumpa, töm behållaren, fyll på i motorrummet.

2: äsch.

3: vet ej, måste finnas. Alternativt ryck undre slangen. Det går fortare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 november 2016 · 4 917 Inlägg

Det är faktiskt enkelt att byta bromsvätska själv..
Kolla på "  change brakefluid yourself" på tuben,så ser du hur man gör.
Det andra du nämnde är väl rätt sätt att göra bytena på.

Senast redigerat av tommen1 (25 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
25 november 2016 · 9 296 Inlägg

tommen1 skrev:
Det är faktiskt enkelt att göra själv..
Kolla på "  change brakefluid yourself" på tuben,så ser du hur man gör.
Det andra du nämnde är väl rätt sätt att göra bytena på.

Har du inga barn?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 november 2016 · 4 917 Inlägg

Om man ska göra det rätt och bra då ska man göra det själv, för då vet man at det blir ordentligt gjort.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
markusbacka
25 november 2016 · 68 Inlägg

caromania skrev:

tommen1 skrev:
Det är faktiskt enkelt att göra själv..
Kolla på "  change brakefluid yourself" på tuben,så ser du hur man gör.
Det andra du nämnde är väl rätt sätt att göra bytena på.

Har du inga barn?

Nix, inga barn... Två hundar, men dom känns aningen tröglärda för ändamålet. Sist luftade jag bromsarna med en tegelsten på pedalen, men nu ska det ju pumpas så jäkla mycket...

caromania Forummoderator
25 november 2016 · 9 296 Inlägg

markusbacka skrev:

caromania skrev:

tommen1 skrev:
Det är faktiskt enkelt att göra själv..
Kolla på "  change brakefluid yourself" på tuben,så ser du hur man gör.
Det andra du nämnde är väl rätt sätt att göra bytena på.

Har du inga barn?

Nix, inga barn... Två hundar, men dom känns aningen tröglärda för ändamålet. Sist luftade jag bromsarna med en tegelsten på pedalen, men nu ska det ju pumpas så jäkla mycket...

När jag justerar den mekaniska bromsen i min Austin brukar jag köra ett kratt-skaft ner till pedalen, men det är nog svårt eftersom din bil säkert har tak och är mer än 3m lång. Tommen kanske kan hjälpa till?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zleepy Trucker
25 november 2016 · 1 392 Inlägg

Hur står tempmätaren? dålig värme = oftast kass termostat...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
markusbacka
25 november 2016 · 68 Inlägg

zleepy skrev:
Hur står tempmätaren? dålig värme = oftast kass termostat...

Den ligger ganska stadigt på 90 grader. Ibland går den ner strax under 90, trots att det inte varit nämnvärt kallt just då. Men som oftast ligger den på 90.

M123
25 november 2016 · 962 Inlägg

Här är nog rådet, smidigast att lämna in bilen. Ta en korv medans dom gör jobbet. smile
Har du otur på dom där Hitlerbilarna så får du luft i ABS-enheten om du tar ur för mycket vätska.
Då lär du in med den iaf och lufta för du lär tvångsköra den via datorn. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zleepy Trucker
25 november 2016 · 1 392 Inlägg

markusbacka skrev:

zleepy skrev:
Hur står tempmätaren? dålig värme = oftast kass termostat...

Den ligger ganska stadigt på 90 grader. Ibland går den ner strax under 90, trots att det inte varit nämnvärt kallt just då. Men som oftast ligger den på 90.

Hade jag varit du så hade jag bytt termostaten före kylarvätska...
hade en Passat -02 som vi bytte den och vilken värme det blev sen.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
markusbacka
25 november 2016 · 68 Inlägg

zleepy skrev:

markusbacka skrev:

zleepy skrev:
Hur står tempmätaren? dålig värme = oftast kass termostat...

Den ligger ganska stadigt på 90 grader. Ibland går den ner strax under 90, trots att det inte varit nämnvärt kallt just då. Men som oftast ligger den på 90.

Hade jag varit du så hade jag bytt termostaten före kylarvätska...
hade en Passat -02 som vi bytte den och vilken värme det blev sen.. smile

Hur fasen är det termostaten funkar nu igen? (Misstänker att jag kommer att få tusen svar om jag googlar. Sen är jag lite lat...) Den öppnar vid en viss temperatur, men till vad? Till värmeelementet? Sen skadar det nog inte att byta vatten, har aldrig gjort det och den har gått 19700...

markusbacka
25 november 2016 · 68 Inlägg

M123 skrev:
Här är nog rådet, smidigast att lämna in bilen. Ta en korv medans dom gör jobbet. smile
Har du otur på dom där Hitlerbilarna så får du luft i ABS-enheten om du tar ur för mycket vätska.
Då lär du in med den iaf och lufta för du lär tvångsköra den via datorn. smile

Kostar för mycket. Har inte dom pengarna just nu. Och tyvärr är min värkande tandjävel (som klåparen till tandläkare försökt laga 2 ggr utan att lyckas), högre prio än bilen just nu... Men den där tanden är en annan historia...

zleepy Trucker
25 november 2016 · 1 392 Inlägg

markusbacka skrev:

zleepy skrev:

markusbacka skrev:

Den ligger ganska stadigt på 90 grader. Ibland går den ner strax under 90, trots att det inte varit nämnvärt kallt just då. Men som oftast ligger den på 90.

Hade jag varit du så hade jag bytt termostaten före kylarvätska...
hade en Passat -02 som vi bytte den och vilken värme det blev sen.. smile

Hur fasen är det termostaten funkar nu igen? (Misstänker att jag kommer att få tusen svar om jag googlar. Sen är jag lite lat...) Den öppnar vid en viss temperatur, men till vad? Till värmeelementet? Sen skadar det nog inte att byta vatten, har aldrig gjort det och den har gått 19700...

Tja, den öppnar vid 90 grader så kylarens kallare vatten kan flöda in, när tempen sjunker så stänger den och håller stängt tills motorns vatten värmts upp igen, så den öppnar och stänger osv, termostater brukar fela genom att ständigt stå öppet, då cirkulerar vattnet bara runt och värmen uteblir...

Men visst, är det aldrig bytt så är det nog dags för lääääänge sen... men skulle ändå passa på med termostaten samtidigt isf smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
markusbacka
25 november 2016 · 68 Inlägg

zleepy skrev:

markusbacka skrev:

zleepy skrev:

Hade jag varit du så hade jag bytt termostaten före kylarvätska...
hade en Passat -02 som vi bytte den och vilken värme det blev sen.. smile

Hur fasen är det termostaten funkar nu igen? (Misstänker att jag kommer att få tusen svar om jag googlar. Sen är jag lite lat...) Den öppnar vid en viss temperatur, men till vad? Till värmeelementet? Sen skadar det nog inte att byta vatten, har aldrig gjort det och den har gått 19700...

Tja, den öppnar vid 90 grader så kylarens kallare vatten kan flöda in, när tempen sjunker så stänger den och håller stängt tills motorns vatten värmts upp igen, så den öppnar och stänger osv, termostater brukar fela genom att ständigt stå öppet, då cirkulerar vattnet bara runt och värmen uteblir...

Men visst, är det aldrig bytt så är det nog dags för lääääänge sen... men skulle ändå passa på med termostaten samtidigt isf smile

Är nog ingen dum idé att göra båda två...

zleepy Trucker
25 november 2016 · 1 392 Inlägg

markusbacka skrev:

zleepy skrev:

markusbacka skrev:

Hur fasen är det termostaten funkar nu igen? (Misstänker att jag kommer att få tusen svar om jag googlar. Sen är jag lite lat...) Den öppnar vid en viss temperatur, men till vad? Till värmeelementet? Sen skadar det nog inte att byta vatten, har aldrig gjort det och den har gått 19700...

Tja, den öppnar vid 90 grader så kylarens kallare vatten kan flöda in, när tempen sjunker så stänger den och håller stängt tills motorns vatten värmts upp igen, så den öppnar och stänger osv, termostater brukar fela genom att ständigt stå öppet, då cirkulerar vattnet bara runt och värmen uteblir...

Men visst, är det aldrig bytt så är det nog dags för lääääänge sen... men skulle ändå passa på med termostaten samtidigt isf smile

Är nog ingen dum idé att göra båda två...

Det är aldrig fel att sköta om sitt fordon med servicegrejer som
Olja,Filter,Bensinfilter,Tändstift,Luftfilter,Kupefilter
bromsvätska (några årsintervaller)
kylarvätska (några årsintervaller)

osv osv smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang