850 växellåda T5

truman0725
14 december 2016 · 2 Inlägg

Tjena!

Jag är ganska ny gällande bilar. Stora intresset började i somras i samband med att jag fick jobb på en gokartanläggning. Så min första fråga här på forumet blir kanske lite dum i mångas ögon men väljer att ställa den här, antagligen blir detmånga många fler frågor.

Iallafall. Jag var i köpte mig en 850 T5 för en extremt billig peng (6000) eftersom motorn verkade gå bra. Men resten är mer eller mindre ett ruckel. Detta tyckte jag va lugnt eftersom att jag har en annan mycket fräsch 850 2,5 -97 ståendes som jag kan plocka inredning från. Min fråga är om växellådan från en vanlig sugis skulle hantera kraften i en t5a? T5an är chippad och bör ligga nånstans runt 290hk. Tacksam för svar!

MVH

Christian S
14 december 2016 · 4 816 Inlägg

det funkar alldeles utmärkt, körde själv med en växellåda ifrån en V70 2,5 i den V70 R jag hade med ca 400hk.
om du tittar på klisterlappen som sitter på växellådan så ser du vad den heter, tex M56L , M56H , M56LK , M56 HK och det som skiljer dom åt är utväxlingen på 1an och 2an sen finns det lite olika utväxlingar också 3.75 , 4.00 , 4.25 och det är utväxlingen i slutväxeln, den som jag hade hette M56H och hade 4.25 i utväxling.
vad är det för årsmodell på din T5? anledningen till att jag frågar är att 95 va sista årsmodellen som har hastighetsgivare på växellådan, 96-> tar signal ifrån abs:n istället, skulle du ha en 94 eller 95 så är det ingen katastrof eftersom det bara är att koppla in sig på abs kabel i hjulhuset vänster fram.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
truman0725
14 december 2016 · 2 Inlägg

Hejsan! Tacksam för svar. T5an är en -94 så det blir kanske inte superenkelt gjort då? Men huvudsaken är att jag vet att jag ska spara lådan istället för att sälja av den.

Senast redigerat av truman0725 (14 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang