Olika resultat på Oljestickan?

Makemehappy
17 december 2016 · 256 Inlägg

Har precis köpt en Mazda 6 2.2 Diesel, vid besiktas vintersäkra paket konstaterades att det var lite för lite olja i motor, men fortfarande inom OK då det var lite över MIN. Fick rådet att fylla på lite, en liter ungefär ( de sa dock att ja borde kolla upp hur mycket olja som behövdes då det skiljer sig mellan motorerna.

Jag gick och köpte olja och lät bilen stå till dagen efter, nästa dag när jag ska fylla på olja kollar jag oljestickan igen, och då var det helt plötsligt nästan mellan MIN och MAX.

Vi väntade 6-7 minuter på besikta så oljan borde ha hunnit rinna ner, men nu var oljan alltså lite under mellan sträcket.

Jag fyllde ändå på lite olja, 2.5 dl. Och nu när jag kollar oljestickan så får jag väldigt konstiga och varierande resultat.

Ena gången visar den att det är över MAX med 2 centimeter, nästa gång ser man att den tjocka oljan stannar lite högre än mellan sträcken men det finns fortfarande olja utspritt över max sträcken.

Nästa gång jag kollar så är det tjock olja över max sträcket igen, vad är nu detta? Har jag råkat fylla på för mycket olja nu?

Alla andra bilar jag har haft, jag tar upp oljestickan torkar av den, sätter i den igen ta upp, och då ser man tydligt hur mycket olja det finns, oljan går upp till en viss nivå sen är det helt TORRT på resten av stickan.

Varför visar oljestickan så här? Har dock inte startat motorn eller något.

detta är VÄLDIGT konstigt då oljemängden brukar vara mer när bilen är varm och mindre när bilen är kall.

På min verkar det som det är tvärt om, Mindre olja när den är varm och mer olja när den är kall? What is this??

Senast redigerat av Makemehappy (17 december 2016)

jockethilen
20 december 2016 · 56 Inlägg

Står bilen på samma ställe varje gång? Olika lutning på bilen ger olika "mätvärden". Att du får konstiga värden kan också bero på att det är olja högre upp i stickan än det ska vara som håller sig där på grund av ytspänning. Prova att dra stickan upp och ner massor av ggr så borde du tillslut få samma värde varje gång.

Meaganeowner
25 december 2016 · 2 250 Inlägg

Tror mer på att det tar lite tid för olja att rinna ned om du kört motorn strax innan du kollar stickan.

Kolla t ex på morgonen när bilen fått stått över natten. Peciellt om det är kallt ute.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 december 2016)

torsen
27 december 2016 · 7 238 Inlägg

Makemehappy skrev:
detta är VÄLDIGT konstigt då oljemängden brukar vara mer när bilen är varm och mindre när bilen är kall.

På min verkar det som det är tvärt om, Mindre olja när den är varm och mer olja när den är kall? What is this??

Neej, oljemängden (syns) vara mer när all olja runnit ner = när motorn kallnat.
Så din sista observation är korrekt.

yoppe
30 december 2016 · 388 Inlägg

Ok motoroljan kontrolleras när motrorn är varmkörd ordentligt och sedan stått 5-10 min. Då är oljan varm lättflytande är tar sig dit den skall vara med motorn i viloläge. Detta skall du utgå ifrån och den skall då gärna vara mellan min och max så nära som möjligt. oftast är det 0.5-1.0 l mellan min och max på personbilar.

Makemehappy
17 februari 2017 · 256 Inlägg

Tillbaka igen med samma sorts problem. Har kört bilen varm, låtit den stå i 30 min. Och när jag kollar oljestickan ser det ut så här. Detta är efter kanske 10 oljesticket, alla ser likadana ut.

Vad i hela friden är detta och vad betyder detta???

Vill tillägga att X-märket betyder byt olja. Men ska det fortfarande se ut så såhär?


https://www1.garaget.org/gallery/images/91/90413/90413-e89f5655c8a8245ff20635a91e58e92c.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/91/90413/90413-175b2e517d14c2d16f3044153c1bb4e7.jpg

Senast redigerat av Makemehappy (17 februari 2017)

zleepy Trucker
17 februari 2017 · 1 392 Inlägg

hur ser det ut på oljestickan när bilen stått en HEL natt, dvs när oljan är KALL... ?

Då har du all olja nere i tråget, dvs bäst resultat, att du värmer upp oljan och den blir lättfluten = kan visa olika resultat...

Så låt bilen stå tills dagen efter och kolla stickan, sen kan du återkomma här i tråden... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Curse
17 februari 2017 · 686 Inlägg

torkar du av stickan innan du kollar "rätt" mångd?

Mazda 6 "MPS" (2006)
jaka54
17 februari 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Fotona är för suddiga för att man ska kunna se ordentligt. Kan du ta nya?
Bilen måste stå horisontellt när du kollar oljenivån och som sagts tidigare så måste oljan ha tid på sig att rinna ner i tråget och det tar några minuter (5-10min).

Senast redigerat av jaka54 (17 februari 2017)

zleepy Trucker
17 februari 2017 · 1 392 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Fotona är för suddiga för att man ska kunna se ordentligt. Kan du ta nya?
Bilen måste stå horisontellt när du kollar oljenivån och som sagts tidigare så måste oljan ha tid på sig att rinna ner i tråget och det tar några minuter (5-10min).

Du kanske borde kolla synen, man ser utmärkt...
samt det tar BRA längre än 5-10 min för all olja att rinna ner, bäst är fortfarande att kola
oljan när bilen är helt kall... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Makemehappy
17 februari 2017 · 256 Inlägg

Testade och kolla nu igen, och nu är den mellan max och min. Har alltid kunnat kolla 15-45 minuter efter jag slagit av bilen. Den här bilen är lite speciell, nu efter 3 .5 timmar visar den rätt. Nu vet jag det.

Undrar dock en sak. Det står att när oljan når X-märket på stickan är det dax för oljebyte, hur kan oljan sträcka sig så mycket att den når till X? ( se bilden för x-märket)

jaka54
17 februari 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Tack och lov ser Jag som en hök (1,1 på bägge ögonen) men Vilket X-märke?
Menar du det suddiga krysset högst upp på den platta delen av mätstickan?
Har du olja dit upp så får du problem! -Så mycket olja får du aldrig fylla på!
Mätstickan visar två märken,  L längst ner som står för "Low" och ovanför F som står för "Full". Däremellan ska du ha oljenivån oberoende om oljan är kall eller varm och bäst är att ha oljenivån  så nära F som möjligt.
Sen håller jag med om att det är bra att vänta en halvtimme eller mer när man kollar oljenivån.

Slutligen, man  byter inte olja efter vad oljenivån på stickan visar man byter olja efter körda mil! Lämpligtvis efter 1000-1500mil eller varje år.

Senast redigerat av jaka54 (17 februari 2017)

marcus80 Sir
17 februari 2017 · 935 Inlägg

Det är inte så att om nivån når xså skall oljan bytas pga blow by på kolvringarna då diesel jobbar under mycket högre bränsletryck och det då kommer ner för mycket diesel i motoroljan?
Tyvärr är det vissa på detta forum inte använder huvudet utan skriver först.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
jaka54
17 februari 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Så kanske det kanske vara men det borde han väl kunna läsa sig till i instruktionsboken. -Eller hur?

Rille0
17 februari 2017 · 2 021 Inlägg

tycker det ser ut som din oljenivå ligger precis på max sträcket, det som är ovanför är nog bara spill i oljesticksröret.

Angående att oljan ska bytas vid x beror på att motoroljan spädes ut av diesel vid regenerering av partikelfiltret, kör du mycket korta sträckor går det fortare, i din bil kommer "dpf" lampan börja lysa/blinka när oljan är för utspädd.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2017 · 17 483 Inlägg

En gammal mazdadiesel big_smile

Tydligen är det olja på. Kör bara. Inte värt att hålla på och greja med den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
namcon
18 februari 2017 · 242 Inlägg

Över X blir det spännande med en bil som helt plötsligt går för fullt, och inte går att stänga av längre big_smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Evildan
18 februari 2017 ·

namcon skrev:
Över X blir det spännande med en bil som helt plötsligt går för fullt, och inte går att stänga av längre big_smile

Det där har testats fast med en omodern fast spritt ny radpumpad 13liter mörkgul dieselmotor från Kina (CAT kopia, eller copycat), då var det prima att kunna bromsa svänghjulet med adekvat labutrustning.
Den var riktigt otät redan från fabrik men effekt gav den åtminstone.

Makemehappy
19 februari 2017 · 256 Inlägg

Rille0 skrev:
tycker det ser ut som din oljenivå ligger precis på max sträcket, det som är ovanför är nog bara spill i oljesticksröret.

Angående att oljan ska bytas vid x beror på att motoroljan spädes ut av diesel vid regenerering av partikelfiltret, kör du mycket korta sträckor går det fortare, i din bil kommer "dpf" lampan börja lysa/blinka när oljan är för utspädd.

Du har helt rätt Rille! Tack.

Har dock alltid undrat en sak, vi alla vet att korta sträckor är inte bra för bilen och motorn på något sätt. Men vad anses som korta sträckor? Bara visaren på motortemp når mitten är det okej att stänga av motorn?

Till exempel, när jag ska tanka bilen ibland. Vad gör jag? Jo jag startar bilen kör till macken ( ca 300m ) stänger av den, tankar och sedan åker 30km.

Just sträckan till mackan och avstängningen påverkar det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang