Slutsteget slår i "Protect" när jag ökar volymen

Djiviak
25 december 2016 · 16 Inlägg

Tjena. Som rubriken lyder så går mitt slutsteg i protect när jag ökar volymen. (Det är inte hög volym när den slår i Protect) Jag har en 10" bas bryggat med ett 4-kanals steg från Andersson på 720w.
+/- kablar är 21mm2 och det är jordat på jordpunkt i skuffen. Har hög>lågnivåomvandlare från Biltema som är skarvad på kablarna till hög/vän midbas (INNAN bilens egna slutsteg). Detta har funkat utan problem innan (då med ett annat slutsteg) men en dag började problemen och jag fick då detta slutsteget från Andersson men samma problem händer. Jag har mätt med multimeter och får 11.8volt på slutsteget när tändning igång och musik spelar, och 14.5volt när motorn är igång och musik spelar. Jordpunkt har jag slipat ner men löste ej problemet, säkring är hel.

NOTE: När slutsteget är på gränsen till att gå in i Protect, så dimmar Power lampan i takt med basen.

Säg till ifall ni inte förstår, så förklarar jag bättre, hoppas iallafall någon kan hjälpa mig! God Jul! smile

Streethawk Billjuds Wannabe
25 december 2016 · 1 771 Inlägg

Slutsteget går alltså i protect, det du inte säger är om den gör det när bilen är avstängd eller igång.   11.8volt är väldigt lågt (på gränsen till urladdat), jag misstänker att den går i protect pgra spänningsfall, ladda upp batteriet och pröva sedan igen.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Djiviak
26 december 2016 · 16 Inlägg

Streethawk skrev:
Slutsteget går alltså i protect, det du inte säger är om den gör det när bilen är avstängd eller igång.   11.8volt är väldigt lågt (på gränsen till urladdat), jag misstänker att den går i protect pgra spänningsfall, ladda upp batteriet och pröva sedan igen.

Jag skrev när bilen är igång och avstängd, läs igen så ser du smile. Om de du säger är sant, att batteriet är dåligt laddat, borde Protect inte gå in när bilen är igång, vilket det gör... Fattar inte vad problemet är hmm

Streethawk Billjuds Wannabe
26 december 2016 · 1 771 Inlägg

Djiviak skrev:

Streethawk skrev:
Slutsteget går alltså i protect, det du inte säger är om den gör det när bilen är avstängd eller igång.   11.8volt är väldigt lågt (på gränsen till urladdat), jag misstänker att den går i protect pgra spänningsfall, ladda upp batteriet och pröva sedan igen.

Jag skrev när bilen är igång och avstängd, läs igen så ser du smile. Om de du säger är sant, att batteriet är dåligt laddat, borde Protect inte gå in när bilen är igång, vilket det gör... Fattar inte vad problemet är hmm

Mja, du får nog läsa min fråga igen tror jag, det du skrev var angående volten, det jag undrade var om slutsteget gick i protect när bilen var igång eller avstängd.
"Jag har mätt med multimeter och får 11.8volt på slutsteget när tändning igång och musik spelar, och 14.5volt när motorn är igång och musik spelar. Jordpunkt har jag slipat ner men löste ej problemet, säkring är hel. "

Och den kan mycket möjligt gå in när bilen är igång med då generatorn inte kan leverera tillräckligt för att ha bilens hela elsystem igång samtidigt som den ska driva ett slutsteg om batteriet är dåligt. Generatorn är alltsom oftast anpassad efter bilens befintliga system.

Att ladda batteriet under natten är det billigaste alternativet så varför inte pröva?

Senast redigerat av Streethawk (26 december 2016)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Djiviak
27 december 2016 · 16 Inlägg

Streethawk skrev:

Djiviak skrev:

Streethawk skrev:
Slutsteget går alltså i protect, det du inte säger är om den gör det när bilen är avstängd eller igång.   11.8volt är väldigt lågt (på gränsen till urladdat), jag misstänker att den går i protect pgra spänningsfall, ladda upp batteriet och pröva sedan igen.

Jag skrev när bilen är igång och avstängd, läs igen så ser du smile. Om de du säger är sant, att batteriet är dåligt laddat, borde Protect inte gå in när bilen är igång, vilket det gör... Fattar inte vad problemet är hmm

Mja, du får nog läsa min fråga igen tror jag, det du skrev var angående volten, det jag undrade var om slutsteget gick i protect när bilen var igång eller avstängd.
"Jag har mätt med multimeter och får 11.8volt på slutsteget när tändning igång och musik spelar, och 14.5volt när motorn är igång och musik spelar. Jordpunkt har jag slipat ner men löste ej problemet, säkring är hel. "

Och den kan mycket möjligt gå in när bilen är igång med då generatorn inte kan leverera tillräckligt för att ha bilens hela elsystem igång samtidigt som den ska driva ett slutsteg om batteriet är dåligt. Generatorn är alltsom oftast anpassad efter bilens befintliga system.

Att ladda batteriet under natten är det billigaste alternativet så varför inte pröva?

Jaha, mitt fel. Menade att skriva att den går in i Protect oavsett om bilen är igång eller avstängd! Ska testa att ladda upp batteriet och återkommer sen!

Djiviak
29 december 2016 · 16 Inlägg

Streethawk skrev:

Djiviak skrev:

Streethawk skrev:
Slutsteget går alltså i protect, det du inte säger är om den gör det när bilen är avstängd eller igång.   11.8volt är väldigt lågt (på gränsen till urladdat), jag misstänker att den går i protect pgra spänningsfall, ladda upp batteriet och pröva sedan igen.

Jag skrev när bilen är igång och avstängd, läs igen så ser du smile. Om de du säger är sant, att batteriet är dåligt laddat, borde Protect inte gå in när bilen är igång, vilket det gör... Fattar inte vad problemet är hmm

Mja, du får nog läsa min fråga igen tror jag, det du skrev var angående volten, det jag undrade var om slutsteget gick i protect när bilen var igång eller avstängd.
"Jag har mätt med multimeter och får 11.8volt på slutsteget när tändning igång och musik spelar, och 14.5volt när motorn är igång och musik spelar. Jordpunkt har jag slipat ner men löste ej problemet, säkring är hel. "

Och den kan mycket möjligt gå in när bilen är igång med då generatorn inte kan leverera tillräckligt för att ha bilens hela elsystem igång samtidigt som den ska driva ett slutsteg om batteriet är dåligt. Generatorn är alltsom oftast anpassad efter bilens befintliga system.

Att ladda batteriet under natten är det billigaste alternativet så varför inte pröva?

Batteriet var redan fulladdat och ingen förbättring efter att den låg på laddning hela natten. Vad mer kan jag testa att göra? smile

Bassiehof
29 december 2016 · 1 777 Inlägg

Du skriver inte efter hur lång speltid det går i protect. Kolla upp om steget klarar 2 ohm. Om du kör en 4 ohms bas på ett bryggat steg belastar du det med 2 ohm.

Se till att inte höja volymen för mycket alternativt anpassa gain så insignalen inte distar. Se över kylning och ström (A).

Vad jag tror händer är att stegets nätdel inte orkar leverera den ström som krävs och går i protect. Billig skit skall undvikas! Till varje pris!

Senast redigerat av Bassiehof (29 december 2016)

Djiviak
29 december 2016 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du skriver inte efter hur lång speltid det går i protect. Kolla upp om steget klarar 2 ohm. Om du kör en 4 ohms bas på ett bryggat steg belastar du det med 2 ohm.

Se till att inte höja volymen för mycket alternativt anpassa gain så insignalen inte distar. Se över kylning och ström (A).

Vad jag tror händer är att stegets nätdel inte orkar leverera den ström som krävs och går i protect. Billig skit skall undvikas! Till varje pris!

Det går i Protect vid en viss volym, inte efter en viss tid. Precis som mitt förra slutsteg gjorde, men det konstiga är att mitt förra slutsteg fungerade i över en månad och en dag började det hela. Så då fick jag detta slutsteget men samma sak händer. Jag misstänker att hög till låg nivåomvandlaren gått sönder.

Är dock inget geni när de gäller ljud, så jag kan ha fel.

Vad händer om jag belastar en 4 ohms bas med ett 2ohms steg? Säger mig inte mycket nämligen...

Vet inga specs om basen tyvärr, men ska kolla upp vad för ohm steget kör!

Djiviak
29 december 2016 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du skriver inte efter hur lång speltid det går i protect. Kolla upp om steget klarar 2 ohm. Om du kör en 4 ohms bas på ett bryggat steg belastar du det med 2 ohm.

Se till att inte höja volymen för mycket alternativt anpassa gain så insignalen inte distar. Se över kylning och ström (A).

Vad jag tror händer är att stegets nätdel inte orkar leverera den ström som krävs och går i protect. Billig skit skall undvikas! Till varje pris!

Okej har nu gjort min research och funnit detta: Basen är en MTX Audio Thunder6000 10" 4Ohm.
Slutsteg är Andersson CAA 2.1 730w 4 kanals steg. På instruktionerna till slutsteget står det att det går att koppla 4 kanal, brygga 2 kanal samt brygga 2+1 kanal. Står ingenting om att den går att brygga till endast en bas, alltså Mono. Betyder detta att det inte går att brygga till en bas?
Är ute på hal is här och skulle gärna behöva någon som kan säga vad som är fel i systemet, varför den hela tiden går i Protect..

Bassiehof
29 december 2016 · 1 777 Inlägg

Det borde väl inte fungera alls om du kopplat fel. Kolla upp hur en bas ska kopplas för du kan inte använda alla 4 kanaler på en gång.  Står det inget i bruksanvisningen om lägsta impedans? Hur som tror jag att det är problemet förutsatt att det är rätt kopplat.

Produktbeskrivningen talar om effekt i 4 ohm,  i 2 ohm står det information saknas, vilket brukar innebära att det inte klarar 2 ohm belastning.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bi … 7175.9096/

Senast redigerat av Bassiehof (29 december 2016)

Djiviak
30 december 2016 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det borde väl inte fungera alls om du kopplat fel. Kolla upp hur en bas ska kopplas för du kan inte använda alla 4 kanaler på en gång.  Står det inget i bruksanvisningen om lägsta impedans? Hur som tror jag att det är problemet förutsatt att det är rätt kopplat.

Produktbeskrivningen talar om effekt i 4 ohm,  i 2 ohm står det information saknas, vilket brukar innebära att det inte klarar 2 ohm belastning.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bi … 7175.9096/

Jag har bryggat den på "rear". Finns 2 rear kanaler och 2 front. Men enligt supporten på Ullareddigital går slutsteget inte att brygga med 4ohms belastning. Står inget om lägsta impedans.

Så vi får anta att det är steget som inte går att brygga till Mono, därav problemet?

Bassiehof
30 december 2016 · 1 777 Inlägg

Vad har du bryggat på "rear"? Det är steget som ska bryggas. Det går enligt beskrivningen, men då används bara halva steget. Nä, men om supporten säger att det inte går är det väl som jag skrev att det inte klarar 2 ohm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang