Fortkörningsböter

Jonni
4 januari 2007 · 1 256 Inlägg

Jaha, Då började det nya året med en bra start! ett stycke fortkörningsböter på 3200kr..

Polisen vart välplacerade precis efter Götaälv Bron i Göteborg mot hisingen och mätte upp min hastighet till 72km/h på 50sträcka.. Både jag och min bror blev JÄTTEförvånade för att jag körde långt under 70 km/h, men enligt den som mätte och "lasern" så gick det i 72..

Jag stod o diskuterade en stund med en av polismännen, Jag nekade med en gång.. Men efter en stunds pratande så tyckte jag själv att det är fan ingen ide att hålla på och dra det tills tingsrätten.. För det första så tar det tid, sen för det andra måste jag endå betala böterna om jag förlorar vilket jag säkerligen gör endå.

En annan anledning till att jag inte nekade var att när jag satt i en av deras bussar skulle få böteslappen och pratade med en polisman som för övrigt var VÄLDIGT trevlig och tyckte det var tråkigt.. (så kanske dom alla säger) då det var faktiskt 4 st som blev av med kortet under tiden då jag satt i bussen o snackade med han..

Så man får väl helt enkelt vara glad att man itne blev av med körkortet IGEN! smile

Kör lugnt grabbar o tjejer! Det är dyrt om dom skjuter dig! smile

Jonni
4 januari 2007 · 1 256 Inlägg

Kan tillägga en sak till!


Jag hade ingen regskylt fram och fick INGA böter för det!
Fick därimot ett papper där det står att "brister skall åtgärdas"

Blir jag stoppad en gång till utan skylten fram (det är rapporterat) så får jag 1500kr i böter sen får jag även ombesiktning (300kr) alltså totalt 1800kr.. Så nu blir det ut till verkstaden och komma på en bra lösning till att montera skylten, oxå en bra lösning så jag montera av den snabbt! smile

Buzted
4 januari 2007 · 62 Inlägg

hmmm...Dom är inte att leka med dom där blå-vita ******! Blev själv av med mitt körkort mindre än 2 månader efter att jag fått det men dom var inte trevliga...SIsta komentaren innan jag klev ur polisbilen för att åka hem.."Du behöver inte tacka!" Men man kan ju kräva att få se calibreringspappret på platts och om dom inte kan visa upp det så ska du kunna bli släppt utan någon följd om jag inte minns fel.Fick upplysningar om det efter att jag blev av med mitt...Lycka till i fortsättningen

Hamilton
4 januari 2007 · 8 873 Inlägg

Tråkigt att bli av med kortet, kanske hålla ett getöga på hastighetsmätaren.
Själv har jag inte fått några fortkörningsböter trotts ca 10 000mil per år sedan 1987...kanske har tur vad vet jag.

Fotograf på tierpidag.se
Miklen
4 januari 2007 ·

..sen så handlar det ju mycke om sunt förnuft å göteborgserfarenhet.. winkwink ta d inte som nåt moraltjafs nu men testa på å kör bud i göteborg nån sommar eller så sen vet du alla ställen dom normalt står.. å JA götaälvbron är en mycke tacksam plats å stå då dom står skymt å fint smile

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
5 januari 2007 · 1 781 Inlägg

polarn blev av med sitt körkort rätt nyligen eller rättare sagt.. nån månad sen.. han körde 50km/h för fort och blev av med det.. han har dock haft det längre än 2 år , alltså han har ingen prövotid kvar. Nu när han ringde till dom som han hand om sådana frågor gällande "när man ska få tillbaka kortet" så fick han svaret.. pfhh du får inte tillbaka nått körkort...du får ta om det i Juni.

Då min fråga.. är det Nya regler? att om man kör 30 km/h för fort och blir av med det så får alla ta om det oavsätt hur länge man haft körkortet?

tack på förhand

/Malm3n

Team Insane Racing
JW
5 januari 2007 · 281 Inlägg

Jonni skrev:
Jaha, Då började det nya året med en bra start! ett stycke fortkörningsböter på 3200kr..

Polisen vart välplacerade precis efter Götaälv Bron i Göteborg mot hisingen och mätte upp min hastighet till 72km/h på 50sträcka.. Både jag och min bror blev JÄTTEförvånade för att jag körde långt under 70 km/h, men enligt den som mätte och "lasern" så gick det i 72..

Jag stod o diskuterade en stund med en av polismännen, Jag nekade med en gång.. Men efter en stunds pratande så tyckte jag själv att det är fan ingen ide att hålla på och dra det tills tingsrätten.. För det första så tar det tid, sen för det andra måste jag endå betala böterna om jag förlorar vilket jag säkerligen gör endå.

En annan anledning till att jag inte nekade var att när jag satt i en av deras bussar skulle få böteslappen och pratade med en polisman som för övrigt var VÄLDIGT trevlig och tyckte det var tråkigt.. (så kanske dom alla säger) då det var faktiskt 4 st som blev av med kortet under tiden då jag satt i bussen o snackade med han..

Så man får väl helt enkelt vara glad att man itne blev av med körkortet IGEN! smile

Kör lugnt grabbar o tjejer! Det är dyrt om dom skjuter dig! smile

Låter himlakonstigt det här?
72 km/h på en 50 väg? då tar dom väl kortet vad jag har lärt mig....

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
5 januari 2007 · 1 781 Inlägg

JW skrev:

Jonni skrev:
Jaha, Då började det nya året med en bra start! ett stycke fortkörningsböter på 3200kr..

Polisen vart välplacerade precis efter Götaälv Bron i Göteborg mot hisingen och mätte upp min hastighet till 72km/h på 50sträcka.. Både jag och min bror blev JÄTTEförvånade för att jag körde långt under 70 km/h, men enligt den som mätte och "lasern" så gick det i 72..

Jag stod o diskuterade en stund med en av polismännen, Jag nekade med en gång.. Men efter en stunds pratande så tyckte jag själv att det är fan ingen ide att hålla på och dra det tills tingsrätten.. För det första så tar det tid, sen för det andra måste jag endå betala böterna om jag förlorar vilket jag säkerligen gör endå.

En annan anledning till att jag inte nekade var att när jag satt i en av deras bussar skulle få böteslappen och pratade med en polisman som för övrigt var VÄLDIGT trevlig och tyckte det var tråkigt.. (så kanske dom alla säger) då det var faktiskt 4 st som blev av med kortet under tiden då jag satt i bussen o snackade med han..

Så man får väl helt enkelt vara glad att man itne blev av med körkortet IGEN! smile

Kör lugnt grabbar o tjejer! Det är dyrt om dom skjuter dig! smile

Låter himlakonstigt det här?
72 km/h på en 50 väg? då tar dom väl kortet vad jag har lärt mig....

du förlorar koret om du kör 30km/h för fort.. inte 22km/h vad jag lärt mig

Senast redigerat av Malm3n (5 januari 2007)

Team Insane Racing
decib3L Körv
5 januari 2007 · 3 535 Inlägg

jag har haft mitt kort i två dagar nu ;o Har ingen lust att bli av med det så jag kör inte fort alls..  Livrädd för farbror blå. Trodde jag hade kört vid rött trafikljus tidigare idag, samtidigt som jag mötte polisen.. Men kom på att det var för de som körde vänster. Och eftersom jag körde rakt så hade jag grönt smile

Snacka om lättnad tongue

Truckdriving Man
Flash Modo-fan från början till slut
5 januari 2007 · 330 Inlägg

Malm3n skrev:

JW skrev:

Jonni skrev:
Jaha, Då började det nya året med en bra start! ett stycke fortkörningsböter på 3200kr..

Polisen vart välplacerade precis efter Götaälv Bron i Göteborg mot hisingen och mätte upp min hastighet till 72km/h på 50sträcka.. Både jag och min bror blev JÄTTEförvånade för att jag körde långt under 70 km/h, men enligt den som mätte och "lasern" så gick det i 72..

Jag stod o diskuterade en stund med en av polismännen, Jag nekade med en gång.. Men efter en stunds pratande så tyckte jag själv att det är fan ingen ide att hålla på och dra det tills tingsrätten.. För det första så tar det tid, sen för det andra måste jag endå betala böterna om jag förlorar vilket jag säkerligen gör endå.

En annan anledning till att jag inte nekade var att när jag satt i en av deras bussar skulle få böteslappen och pratade med en polisman som för övrigt var VÄLDIGT trevlig och tyckte det var tråkigt.. (så kanske dom alla säger) då det var faktiskt 4 st som blev av med kortet under tiden då jag satt i bussen o snackade med han..

Så man får väl helt enkelt vara glad att man itne blev av med körkortet IGEN! smile

Kör lugnt grabbar o tjejer! Det är dyrt om dom skjuter dig! smile

Låter himlakonstigt det här?
72 km/h på en 50 väg? då tar dom väl kortet vad jag har lärt mig....

du förlorar koret om du kör 30km/h för fort.. inte 22km/h vad jag lärt mig

Jo,gränsen är 30 km/h...men det gäller inte på vägar där högsta tillåtna hastighet är 50 eller lägre...då är det 20 km/h som gäller.Det vill säga "max" 100 på 70-väg och "max" 70 på 50-väg.Men det kan ju iof ha ändrat sen ja tog kortet för 8 år sen,har aldrig åkt dit för fortkörning,så ja vet inte säkert

Stolt far till Freddy 18/12-08
JW
5 januari 2007 · 281 Inlägg

Flash skrev:

Malm3n skrev:

JW skrev:

Låter himlakonstigt det här?
72 km/h på en 50 väg? då tar dom väl kortet vad jag har lärt mig....

du förlorar koret om du kör 30km/h för fort.. inte 22km/h vad jag lärt mig

Jo,gränsen är 30 km/h...men det gäller inte på vägar där högsta tillåtna hastighet är 50 eller lägre...då är det 20 km/h som gäller.Det vill säga "max" 100 på 70-väg och "max" 70 på 50-väg.Men det kan ju iof ha ändrat sen ja tog kortet för 8 år sen,har aldrig åkt dit för fortkörning,så ja vet inte säkert

För två år sen så satte jag dit folk som körde över 70 på 50 vägar iallafall, farbror polisen var nog snäll i detta fallet.

Jonni
5 januari 2007 · 1 256 Inlägg

Låter himlakonstigt det här?
72 km/h på en 50 väg? då tar dom väl kortet vad jag har lärt mig....

Nej nej! du tänker på 30 väg, kör du i 52 på 30 väg så bliru av med kortet! smile

mebben Troligen galen...
5 januari 2007 · 567 Inlägg
Epitaph
5 januari 2007 · 835 Inlägg

Man ska alltid be om att få se Kalibreringspapperna på lasern, ska kalibreras precis som alla andra högprecisionsverktyg.

Martin 9-3 Fisketokig
5 januari 2007 · 2 997 Inlägg

om de mäter upp 72kmh och med marginal på 5% helbilsgodkännande mm så bode du kört 76-77 på mätaren i bilen. så ännu en anledning att ifrågasätta...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
laika
5 januari 2007 · 410 Inlägg

Som miklen redan påpekat så lär man sig snabbt vart polisen brukar stå i göteborg. För övrigt har jag bara stött på polisen 1 gång sen jag tog körkortet. Och jag snittar ändå ungefär 2000km/månad. Sen så kan jag tipsa om att polisen också brukar stå vid nya allén och mäta hastigheten.

Skoda Fabia (2000)
Pellhe
5 januari 2007 · 17 Inlägg

Vet hur det känns... åkte dit i oktober precis efter att dom hade fördubblat böterna.
Dom mätte upp mig i 77 på 50 väg vilket resulterade till att jag blev 3600 kr fattigare.
Man kan säga att jag både var sur o kände en lättnad över att jag inte åkt 3 km/ snabbare för då skulle kortet rykt. Så nu är det inte ofta som jag bryter mot hastighetsgränserna.

Saelen
8 januari 2007 · 191 Inlägg

Fick även jag äta bajs av poliserna här i norr förra veckan..
skull hämta tjejens syrra från fotbollsträning, skall köra över b-näs bron här i luleå, världens dryyygaste bro o köra över, 50km/h ska man hålla, orka de när de inte är en kotte i närheten.. låg strax under 60 enligt mätarn, blev invinkad för att dom små nissarna stog o gömde sig efter bron.. dom säger "aja baja, de gick för fort" o säger att dom mätte 65 o så drar dom av 3 från de, så 62.. o billigt o bra är de, mmm, 2400:- som ska dras från ingenting resulterar i jävligt irriterad lulebo. ^^

Just another sick man in this sick world..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang