Audi A3 kylsystem pajat?

Tandi
8 januari 2017 · 11 Inlägg

Hallo! Hur mår ni? Hoppas bra för jag mår skit!

Köpte ny bil i början på december. En Audi A3 1.6 102hk årsmodell 2003 (1996-2003 versionen) med knappa 22.000 mil. Bilen har gått fint hittils och inga problem har inträffat. Var på semester över jul och nyår och stackars bilen har fått stå ute i kylan. Det var ju satans kallt förra dagen(-27 var temperaturen nere i). Jag startade bilen i förrgår för första gången på två veckor och den gick igång fint, tog möjligtvis en extra sekund för motorn att komma igång men inga konstigheter. Det jag märkte var att ESP-lampan hade tänts plus att bilen inne i kupen inte blev varm trots att jag hade kört på tomgång välfigt länge. Åkte cirka 4 mil med den, ESP-lampan slocknade aldrig men bilen gick fint och den blev varm inne också och inga andra problem märktes av. Igår så skulle jag ta bilen och köra en längre sträcka men så blev det inte. Till min glädje hade ESP-lampan sluta lysa, bilen blev varm fort men efter drygt två mil så började varningslampan för motortemperaturen att pipa. Kollade på tempen och den låg på över 110 grader. Jag stannar så fort jag kan och öppnar motorhuven. Är min första bil och kan inte ett skit och gjorde som man inte ska göra. Skruvar loss locket på expantionskärlet och det ångar och pyser som bara den. Vattnet kokar som fan. Inte konstigt. Kollar under bilen och det läcker vätska som bara den. Jag väntar på att motorn svalnat och kollar till kärlet igen. Det är ingen vätska alls kvar och i botten ligger det en brun gegga. Väntar in hjälpen som kommer med glykol och vatten. Blandar in det till strax över maxgränsen och kör hem de två milen. Under dessa dryga två mil så ökade aldrig temperaturmätaren och visaren flyttade inte säg från dess lägsta startvärde på 60 grader och inne i bilen så sprutade det aldrig ut någon varmluft. När jag kom fram så kollade jag kylvätskebehållaren och då låg nivån på nästan min. Det hade alltså läckt en hel del på den körsträckan. Från vad jag såg förut så läcker det på framsidan vid passagerarsidan. Det jag undrat ett tag på är också färgen på vattnet. Det var rätt så brunaktigt när jag köpte bilen också plus att när man kollar på vattnet när motorn är varm så ser man bara liksom som ett skum/bubbel på ytan. Vet ej om detta är normalt.


Bilen fick stå över natten och nu imorse så skulle jag försöka starta bilen. Det gick inte alls. Den försöker men kommer inte riktigt igång. Det jag märkte var att, även om bilen aldrig riktigt startade så gick kylfläkten igång och fortsatte snurra en lång tid. Försökte hitta en säkring som jag kunde dra ut för att få stopp på den men det fanns ingen. Fläkten stannade till slut men kan ju vara på grund av att batteriet tog slut.
Kollade lite extra nog på kylvattnet och det är inte en vacker syn. Det är en brunaktig sörja. Lite som kaffe fast bra mycket ljusare. Anar att det kommit in olja..
Oljan på stickan verkar dock helt okej så tror inte det kommer vatten in i oljan.

Någon som kan tänka sig vart problemet kan ligga och om det är möjligt att laga detta själv. Fattig student som precis pungat ut över 20.000 för en ny bil vill inte riktigt punga ut hälften av bilens värde på en dyr reparation.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Tandi (8 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang