Köpråd Volvo 245:a - törs man automat?

dumfrog
14 januari 2017 · 88 Inlägg

Hejsan!

Nu har jag lagt ner en ny motor i min gamla 940, och att pendla till jobbet med 500 hästar är förvisso väldigt kul, men inte rimligt i längden.

Tillsvidare tar jag bussen till jobbet men jag vill förr eller senare köpa en till bil.
Jag har spanat länge på 245:or och 242:or men 242:or verkar ju ha försvunnit helt så jag får "nöja" mig med en kombi. 

Hittat ett par vettiga objekt och skulle vilja ha era åsikter om dom.

En manuell kombi i Uppsala
https://www.blocket.se/Uppsala/Volvo_24 … 976258.htm

Automatkombi i Leksand
https://www.blocket.se/Dalarna/Volvo_245_70940962.htm

Att det är automat stör inte mig speciellt mycket men jag har två frågor om just den bilen.
1. Eftersom det är en 88:a och den är skattad; då är den väl skattade förevigt nu? För nästa år blir den veteranare och behöver således inte skattas?

2. Om jag nu skulle få för mig att sätta ner en manuell låda i framtiden, kommer det gå att besikta bilen med den?


Är det något jag ska spana på speciellt på 245? Bakluckorna verkar ju vara kexade allihopa men båda dessa bilar ha fina (jag har fått bilder). Annars sitter det b230f i båda dessa bilar och det är ju rätt skottsäkra motorer.


mvh

Senast redigerat av dumfrog (14 januari 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2017 · 14 058 Inlägg

dumfrog skrev:
Hejsan!

Nu har jag lagt ner en ny motor i min gamla 940, och att pendla till jobbet med 500 hästar är förvisso väldigt kul, men inte rimligt i längden.

Tillsvidare tar jag bussen till jobbet men jag vill förr eller senare köpa en till bil.
Jag har spanat länge på 245:or och 242:or men 242:or verkar ju ha försvunnit helt så jag får "nöja" mig med en kombi. 

Hittat ett par vettiga objekt och skulle vilja ha era åsikter om dom.

En manuell kombi i Uppsala
https://www.blocket.se/Uppsala/Volvo_24 … 976258.htm

Automatkombi i Leksand
https://www.blocket.se/Dalarna/Volvo_245_70940962.htm

Att det är automat stör inte mig speciellt mycket men jag har två frågor om just den bilen.
1. Eftersom det är en 88:a och den är skattad; då är den väl skattade förevigt nu? För nästa år blir den veteranare och behöver således inte skattas?

2. Om jag nu skulle få för mig att sätta ner en manuell låda i framtiden, kommer det gå att besikta bilen med den?


Är det något jag ska spana på speciellt på 245? Bakluckorna verkar ju vara kexade allihopa men båda dessa bilar ha fina (jag har fått bilder). Annars sitter det b230f i båda dessa bilar och det är ju rätt skottsäkra motorer.


mvh

Beroende på när den är skattad säger ju om du ska skatta den mer. Du måste betala skatt hela 2017 ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Knugcab
14 januari 2017 · 5 111 Inlägg

1. Är den skattad under 2017 så är sista skatten betald. Är den skattad under 2016 så kommer en inbetalning till, men du betalar bara skatt för 2017, inget över på 2018.

2. Ja det skall gå ganska bra till och med årsmodell 1993 har jag för mig?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2017 · 14 058 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
1. Är den skattad under 2017 så är sista skatten betald. Är den skattad under 2016 så kommer en inbetalning till, men du betalar bara skatt för 2017, inget över på 2018.

2. Ja det skall gå ganska bra till och med årsmodell 1993 har jag för mig?

Helt riktigt. Så funkar det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2017 · 6 271 Inlägg

Jag har inte hört så mycket positivt om Volvos gamla automatlådor, ryckiga, whiplash-framkallande, trötta.

Men det kanske var specialfall? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dumfrog
14 januari 2017 · 88 Inlägg

Jag är sugen på den röda. Den verkar fräschare trots milen.

Något jag bör se upp med?
Är ju faktiskt en Volvo 240 så det är ju inte jättesvårt att upptäcka fel, men vissa saker kanske är tråkiga att laga. Någon inredningsdetalj som bör finnas och är dyr att hitta? Vart brukar dom rosta?

Knugcab
15 januari 2017 · 5 111 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag har inte hört så mycket positivt om Volvos gamla automatlådor, ryckiga, whiplash-framkallande, trötta.

Men det kanske var specialfall? tongue

Jag har haft en 740 -87 med automat, den lådan var underbar.....
Det kunde man nog inte säga om något annat med den bilen så nog är väl det ett relativt gott betyg?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
TurbOla Reservdansk
15 januari 2017 · 6 271 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jag har haft en 740 -87 med automat, den lådan var underbar.....
Det kunde man nog inte säga om något annat med den bilen så nog är väl det ett relativt gott betyg?

Låter mer som om du jobbade hårt med att hitta något positivt. tongue

Jag kör också bil från -87 med automat, så jag ska kanske inte säga så mycket. wink
Men jag är nöjd med min i alla fall.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
15 januari 2017 ·

I och med att den vita är en -88 så är det en Aisin-Warner -70 i den om ingen bytt låda under åren förstås.
Kulissen är då P R N D 2 1.
Från 1989 har den en Aisin Warner 70l vilket innebär att den då har lock-up.
ZF-lådan som inte håller alls lika bra har
P R N D 3 2 1 och ska inte återfinnas i en 240 B230f.
Jag skulle tveklöst välja den äldre av de tu.

Varför inte kontakta den här säljaren?
https://m.blocket.se/uppsala/Volvo_245_ … 12&w=3

Vilken 200 hade jag valt?

https://m.blocket.se/stockholm/Volvo_24 … 12&w=3

242 är alltid 242.

Senast redigerat av Evildan (15 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang