Motorlampan lyser?

tigge
6 februari 2017 · 27 Inlägg

Betyder det att den alltid kuggar åt samma håll varje gång den gör det eller kan den kugga åt andra hållet ibland?
Vilket "kugghjul" är det som troligast kuggat? Kammen?
Kan detta även hända på en ny bil där kedjan inte är sträckt?

Konstigt att bilen inte går sämre än vad den gör, svaijar inte alls vid tomgång eller så och utan OBD2 kontroll skulle man kunna tro att felet inte beror på kamkedjan utan katalysatorn eftersom varningslampan signalerar "katalysator" problem.

Senast redigerat av tigge (6 februari 2017)

jaka54
6 februari 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Kollade du oljenivån när lampan lyste första gången?

Cupra_
6 februari 2017 ·

tigge skrev:
Betyder det att den alltid kuggar åt samma håll varje gång den gör det eller kan den kugga åt andra hållet ibland?
Vilket "kugghjul" är det som troligast kuggat? Kammen?
Kan detta även hända på en ny bil där kedjan inte är sträckt?

Konstigt att bilen inte går sämre än vad den gör, svaijar inte alls vid tomgång eller så och utan OBD2 kontroll skulle man kunna tro att felet inte beror på kamkedjan utan katalysatorn eftersom varningslampan signalerar "katalysator" problem.

Orkade inte kolla igenom hela tråden igen, men hade du kollat så det inte bara var kamaxellägesgivaren?

tigge
6 februari 2017 · 27 Inlägg

Oljenivån var helt ok. Har inte heller sett att oljelampan lyst.
Ja, det kan ju vara nån givare som spökar, fast om givaren är dålig borde man väl få någon annan felkod eller kan givaren vara på väg att ge upp och ger fel signal till datorn?

Senast redigerat av tigge (6 februari 2017)

Cupra_
6 februari 2017 ·

tigge skrev:
Oljenivån var helt ok. Har inte heller sett att oljelampan lyst.
Ja, det kan ju vara nån givare som spökar, fast om givaren är dålig borde man väl få någon annan felkod eller kan givaren vara på väg att ge upp och ger fel signal till datorn?

Precis, om sensorn/givaren är dålig så tror ju datorn att kedjan kuggat över.
Du får ju mig veterligen samma felkod om givaren är paj som om kedjan kuggat över.

tigge
6 februari 2017 · 27 Inlägg

Fast det "kärringstopp" jag fick och att motorlampan börjar lysa några 100 m senare kanske ändå tyder på att den kuggat över. 1 kugg verkar inte märkas på tomgången iallafall.

tigge
19 februari 2017 · 27 Inlägg

Hej igen,
Bilen är nu lagad. Kamkedjan plus en del annat som berör kedjan är bytt. Allt gick på Goodwill från VW och jobbet tog ca 10 timmar.
Tack till alla här och till VW som betalade och den fina verkstan som gjorde jobbet.
Nu är det bara att tuta och köra igen.
Hälsn. Tigge

Cupra_
19 februari 2017 ·

Skönt att det är fixat!
Och tur att du inte bara nollade koden och körde vidare smile

Mahjaf
3 december 2023 · 1 Inlägg

Hej jag har golf och för två veckor sedan så började avgaslampan lyser gul och efter en dag slocknade av sig själv(någon kompis sa att när man har en dieselbil och startar snabbt händer det på vinter när det är kallt) För två dagar sen började lysa igen men idag när jag startade bilen så det var lyste fortfarande? Har någon någon förslag eller någon vet?

zzr94092
3 december 2023 · 4 391 Inlägg

Partikellfilter??. Går inte att gissa,bara att läsa av bilen...

Mossan1
3 december 2023 · 2 828 Inlägg

Mahjaf skrev:
Hej jag har golf och för två veckor sedan så började avgaslampan lyser gul och efter en dag slocknade av sig själv(någon kompis sa att när man har en dieselbil och startar snabbt händer det på vinter när det är kallt) För två dagar sen började lysa igen men idag när jag startade bilen så det var lyste fortfarande? Har någon någon förslag eller någon vet?

Starta en ny tråd istället för att väcka en urgammal, dessutom med en annan bilmodell.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 743 Inlägg

Mahjaf skrev:
Hej jag har golf och för två veckor sedan så började avgaslampan lyser gul och efter en dag slocknade av sig själv(någon kompis sa att när man har en dieselbil och startar snabbt händer det på vinter när det är kallt) För två dagar sen började lysa igen men idag när jag startade bilen så det var lyste fortfarande? Har någon någon förslag eller någon vet?

inget konstigt för korta sträckor kör en lång sträcka när lampan slocknar har den klarat av genereringen av partikelfiltret .


det står förövrigt i din instruktionsbok varför lampan är tänd. 

https://www.volkswagen.co.uk/en/owners- … ilter.html

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang