Bra förstabil

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
moparfarmer österbybruk
24 januari 2017 · 267 Inlägg

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Håller helt med. Det går att ha kul med en ganska slö bil med. Särskilt på vintern, min första bil var en volvo 145 med Nissan diesel. Men till våren kändes den slö och byttes mot en 72 hk taunus med tillräckligt torra däck för att ha kul på torr asfalt..
För mycket effekt brukar gå åt skogen... lillebror har 2 vänner som köpte BMW e36 328 /325 som första bil. Dom är skrotade båda två...första halvåret...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
IceEyes Varningar: För många..
24 januari 2017 · 2 552 Inlägg

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Jag håller inte med, men vi tycker ju alla olika som tur är smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Blixnabb
24 januari 2017 · 245 Inlägg

Volvo s/v40 T4 eller 2,0T
Saab 2,0T

Finns nog en uppsjö av bilar, fördel med Volvon är väl att det finns mängder med delar till den.

Senast redigerat av Blixnabb (24 januari 2017)

Djo
25 januari 2017 · 10 157 Inlägg

IceEyes skrev:

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Jag håller inte med, men vi tycker ju alla olika som tur är smile

Så du menade att du var lung och följde hastighetsbegränsningarna och aldrig gjorde något dumt dom första åren med körkort ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2017 · 17 484 Inlägg

Nu glider vi från ämnet gubbar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
25 januari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Nu glider vi från ämnet gubbar...

Det är ju ishalka...

Ontopic, en enkel och billig bil brukar vara lämpligt att värma upp sig med helst en undermotoriserad.

rcy
25 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Saab 9-5. Bra med effekt, billiga att trimma, relativt lättmeckade, och ska man köra av vägen så är Saab en bra bil att göra det i.
För 20k kan han köpa två så har han en reservdelsbil.

Blixnabb
25 januari 2017 · 245 Inlägg

en bra sak är att kolla vad skatt och försäkring kostar, det brukar avhålla folk från att köpa allt för motorstarkt, jobbigt att köpa en turbobil för att sedan upptäcka att bara trafikförsäkringen kostar lika mycket som bilen...

moparfarmer österbybruk
25 januari 2017 · 267 Inlägg

Försäkring lär man kolla... En helförsäkring kan kosta 25000 per år för fel bil och nytaget körkort. En sån bil är ganska dyr för föräldrar att försäkra.
Kan rekommendera Mitsubishi colt och Toyota  Corolla som är billiga att försäkra.  Lätta att laga. Ganska pigga med ca 110hk ca 1000kg. Äldre modeller utan abs är skitskoj att vänsterbromsa!

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
IceEyes Varningar: För många..
25 januari 2017 · 2 552 Inlägg

Djo skrev:

IceEyes skrev:

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Jag håller inte med, men vi tycker ju alla olika som tur är smile

Så du menade att du var lung och följde hastighetsbegränsningarna och aldrig gjorde något dumt dom första åren med körkort ?

Om du bara visste, jag körde som Frank Bullitt i min dåvarande 9000 (okej den var inte riktigt nervkittlande som en Mustang GT 390 men hyggligt kvick ändå). Kör jag åt skogen så sitter jag hellre i en nyare och dyrare bil än i någon billig gammal relik som är köpt på fyndlagret smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Djo
26 januari 2017 · 10 157 Inlägg

IceEyes skrev:

Djo skrev:

IceEyes skrev:

Jag håller inte med, men vi tycker ju alla olika som tur är smile

Så du menade att du var lung och följde hastighetsbegränsningarna och aldrig gjorde något dumt dom första åren med körkort ?

Om du bara visste, jag körde som Frank Bullitt i min dåvarande 9000 (okej den var inte riktigt nervkittlande som en Mustang GT 390 men hyggligt kvick ändå). Kör jag åt skogen så sitter jag hellre i en nyare och dyrare bil än i någon billig gammal relik som är köpt på fyndlagret smile

Ja jo visst är det så men lättare du kör åt skogen med något motorstarkare det kan du inte säga emot.

Jag med 240 och 115 vilda körde om allt och alla i början (var väl för man var så förtryckt när man övningskörde som man bara ville trycka fullt jämnt och var trött på agda 85 körstil)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hellsing
26 januari 2017 · 22 Inlägg

BMW E36 325/328 (Bara för att jag har en wink)

328an kan du sugtrimma billigt med m50 insug och avgas samt CAI så lämnar bilen nog runt 220 whp.
325an kan du turbokonventera och få upp till 400 häst på en oöppnad motor men det blir lite pill inför varje besiktning  wink

Knugcab
27 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Var tillverkas BMW? Norge?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2017 · 7 232 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Var tillverkas BMW? Norge?

självklart, tillverkas i samma lokaler som Hydrolift ! eller ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2017 · 17 484 Inlägg

CHEEVA skrev:

Volvo544special65 skrev:
Var tillverkas BMW? Norge?

självklart, tillverkas i samma lokaler som Hydrolift ! eller ?

Ah! Haft en Hydrolift 17 med Suzuki 140 v6 2-takt. Gick hyfsat.

Men korrekt: TS vill inte köra tyskt. TS är en klok man.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2017 · 7 232 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

Volvo544special65 skrev:
Var tillverkas BMW? Norge?

självklart, tillverkas i samma lokaler som Hydrolift ! eller ?

Ah! Haft en Hydrolift 17 med Suzuki 140 v6 2-takt. Gick hyfsat.

Men korrekt: TS vill inte köra tyskt. TS är en klok man.

Riktigt fina skrov smile Halvt uppväxt i Fredrikstad så är välbekant med båtarna !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
27 januari 2017 · 9 296 Inlägg

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Du har rätt i princip och jag håller med. Med det sagt så ska jag erkänna att jag under ett år nästan dagligen brände mellan Stockholm och Norrtälje i 160, (på mätaren) delvis på gamla vägen, i en Amazon med trummor runt om... Detta innan intresset för rakhyvlar ens var nödvändigt.

Sammanfattningsvis så är det så att alla under 25 mer eller mindre är idioter, men de har inte fattat det än.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2017 · 17 484 Inlägg

caromania skrev:

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Du har rätt i princip och jag håller med. Med det sagt så ska jag erkänna att jag under ett år nästan dagligen brände mellan Stockholm och Norrtälje i 160, (på mätaren) delvis på gamla vägen, i en Amazon med trummor runt om... Detta innan intresset för rakhyvlar ens var nödvändigt.

Sammanfattningsvis så är det så att alla under 25 mer eller mindre är idioter, men de har inte fattat det än.

Jaja, OT.

Men när jag fick körkort 1992 så sa föräldrarna att de skaffar en förstabil till mig (enda barnet, bortskämd, bodde på världens ände) men jag får ta det som erbjuds och får inte sälja bilen på ett år. Lät som ett rimligt förslag...

När jag kom hem från uppkörningen (gissa vem som fick åka buss hem) så stod en fulltankad Audi 100 1.8 -87 på parkeringen. Farsan hade ringt körskolan och kollat om jag fick kortet innan jag hann hem.

90Hk i denna stora förgasarpråm gjorde inte bilen till en raket. Men den var bara 5 år gammal och jag hade inte ett enda problem med bilen. Dessutom höll jag mig på vägen. Och föräldrar var nöjda då jag satt en -enligt den tidens mått- extremt säker bil.

Stor släde - liten maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
27 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

tommen1 skrev:
Ärligt talat så ska man som första bil inte skaffa sig en med rejäla hästkrafter.
Olyckor har en rejäl tendens att uppenbara sig dom första åren av någon OUTGRUNDLIG anledning..
En billig bil på blocket med meckartendenser som man inte behöver vara rädd om är det allra bästa för en nyutsprungen rallystjärna.
Med det är BARA ett råd som tyvärr TS kompis inte kommer att följa..

Du har rätt i princip och jag håller med. Med det sagt så ska jag erkänna att jag under ett år nästan dagligen brände mellan Stockholm och Norrtälje i 160, (på mätaren) delvis på gamla vägen, i en Amazon med trummor runt om... Detta innan intresset för rakhyvlar ens var nödvändigt.

Sammanfattningsvis så är det så att alla under 25 mer eller mindre är idioter, men de har inte fattat det än.

Jaja, OT.

Men när jag fick körkort 1992 så sa föräldrarna att de skaffar en förstabil till mig (enda barnet, bortskämd, bodde på världens ände) men jag får ta det som erbjuds och får inte sälja bilen på ett år. Lät som ett rimligt förslag...

När jag kom hem från uppkörningen (gissa vem som fick åka buss hem) så stod en fulltankad Audi 100 1.8 -87 på parkeringen. Farsan hade ringt körskolan och kollat om jag fick kortet innan jag hann hem.

90Hk i denna stora förgasarpråm gjorde inte bilen till en raket. Men den var bara 5 år gammal och jag hade inte ett enda problem med bilen. Dessutom höll jag mig på vägen. Och föräldrar var nöjda då jag satt en -enligt den tidens mått- extremt säker bil.

Stor släde - liten maskin.

Kommer ihåg när farsan köpte en Audi 100 1.8 1987. Han köpte den ny, skickade sin 244 med automatlåda åt fanders för denna vagn av rang. Jävlar vad den gick! 140 på trean, 0-100 på 12! Det var som en dröm för 30 år sedan. Jävlar vad det gick!

Tiderna har förändrats. Nu har varenda bonnakärra 180hk eller mer och accelererar som rymdfärjan.

Frågan är om det är fel på bilarna eller folket "numera"?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang