Bra förstabil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2017 · 17 484 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

Du har rätt i princip och jag håller med. Med det sagt så ska jag erkänna att jag under ett år nästan dagligen brände mellan Stockholm och Norrtälje i 160, (på mätaren) delvis på gamla vägen, i en Amazon med trummor runt om... Detta innan intresset för rakhyvlar ens var nödvändigt.

Sammanfattningsvis så är det så att alla under 25 mer eller mindre är idioter, men de har inte fattat det än.

Jaja, OT.

Men när jag fick körkort 1992 så sa föräldrarna att de skaffar en förstabil till mig (enda barnet, bortskämd, bodde på världens ände) men jag får ta det som erbjuds och får inte sälja bilen på ett år. Lät som ett rimligt förslag...

När jag kom hem från uppkörningen (gissa vem som fick åka buss hem) så stod en fulltankad Audi 100 1.8 -87 på parkeringen. Farsan hade ringt körskolan och kollat om jag fick kortet innan jag hann hem.

90Hk i denna stora förgasarpråm gjorde inte bilen till en raket. Men den var bara 5 år gammal och jag hade inte ett enda problem med bilen. Dessutom höll jag mig på vägen. Och föräldrar var nöjda då jag satt en -enligt den tidens mått- extremt säker bil.

Stor släde - liten maskin.

Kommer ihåg när farsan köpte en Audi 100 1.8 1987. Han köpte den ny, skickade sin 244 med automatlåda åt fanders för denna vagn av rang. Jävlar vad den gick! 140 på trean, 0-100 på 12! Det var som en dröm för 30 år sedan. Jävlar vad det gick!

Tiderna har förändrats. Nu har varenda bonnakärra 180hk eller mer och accelererar som rymdfärjan.

Frågan är om det är fel på bilarna eller folket "numera"?

Folket. Det kom några cm snö för ett tag sedan. Alla normala svenssons kör ju runt i bilar med ESP och många har 4wd. Gick i 45 km/h ibland på 80-vägen... Seriöst?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 januari 2017 · 7 232 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jaja, OT.

Men när jag fick körkort 1992 så sa föräldrarna att de skaffar en förstabil till mig (enda barnet, bortskämd, bodde på världens ände) men jag får ta det som erbjuds och får inte sälja bilen på ett år. Lät som ett rimligt förslag...

När jag kom hem från uppkörningen (gissa vem som fick åka buss hem) så stod en fulltankad Audi 100 1.8 -87 på parkeringen. Farsan hade ringt körskolan och kollat om jag fick kortet innan jag hann hem.

90Hk i denna stora förgasarpråm gjorde inte bilen till en raket. Men den var bara 5 år gammal och jag hade inte ett enda problem med bilen. Dessutom höll jag mig på vägen. Och föräldrar var nöjda då jag satt en -enligt den tidens mått- extremt säker bil.

Stor släde - liten maskin.

Kommer ihåg när farsan köpte en Audi 100 1.8 1987. Han köpte den ny, skickade sin 244 med automatlåda åt fanders för denna vagn av rang. Jävlar vad den gick! 140 på trean, 0-100 på 12! Det var som en dröm för 30 år sedan. Jävlar vad det gick!

Tiderna har förändrats. Nu har varenda bonnakärra 180hk eller mer och accelererar som rymdfärjan.

Frågan är om det är fel på bilarna eller folket "numera"?

Folket. Det kom några cm snö för ett tag sedan. Alla normala svenssons kör ju runt i bilar med ESP och många har 4wd. Gick i 45 km/h ibland på 80-vägen... Seriöst?

värre är det när det går i 45 på motorvägen ... speciellt när vägbanan är relativt torr

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Knugcab
28 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Eller den klassiska kommentaren här när det gäller köpråd på bilar som kan ligga runt 200 hk....
"Du kommer bli less på den för den är så slö"....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
28 januari 2017 ·

Volvo544special65 skrev:
Eller den klassiska kommentaren här när det gäller köpråd på bilar som kan ligga runt 200 hk....
"Du kommer bli less på den för den är så slö"....

Under 300hk är ju inget för en nybliven körkortsinnehavare att köra med...fjantigt med shoppingbil.
Ett överladdat bonnameckad bottsänkt spektakel med plastidippade fälgar och japsdämpare skare va.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang