Köpråd: Nya eller begagnade originalfälgar?

FabianTsi
26 januari 2017 · 208 Inlägg

Tobzter skrev:
http://www.bultcirkeltabell.se

Du menar, så länge måtten stämmer så går det oavsett vilken modell de är till? Tänkte om de kanske gjorde Focusens fälgar lite svagare pga. den lägra vikten?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Djo
26 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Är Bultdelningen lika ET hyfsat lika så passar det nej fälgar görs inte svagare till mindre bilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FabianTsi
26 januari 2017 · 208 Inlägg

Djo skrev:
Är Bultdelningen lika ET hyfsat lika så passar det nej fälgar görs inte svagare till mindre bilar.

Ok, gött, tackar!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Djo
26 januari 2017 · 10 157 Inlägg

BiLzZ skrev:

Djo skrev:
Är Bultdelningen lika ET hyfsat lika så passar det nej fälgar görs inte svagare till mindre bilar.

Ok, gött, tackar!

Så lite så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
26 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Juste nav hålet får inte heller vara förliten för stort finns det centreringsringar till dock smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
26 januari 2017 ·

BiLzZ skrev:

Tobzter skrev:
http://www.bultcirkeltabell.se

Du menar, så länge måtten stämmer så går det oavsett vilken modell de är till? Tänkte om de kanske gjorde Focusens fälgar lite svagare pga. den lägra vikten?

Det stämmer att lättare bilars fälgar i regel inte är dimensionerade för större krafter än den som modellen kan skapa.
Varför använda mer material och göra fälgen tyngre än vad som krävs.
Hur det förhåller sig med Focusfälgarnas belastningsindex vet jag dock inte.

Senast redigerat av Evildan (26 januari 2017)

Djo
26 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

BiLzZ skrev:

Tobzter skrev:
http://www.bultcirkeltabell.se

Du menar, så länge måtten stämmer så går det oavsett vilken modell de är till? Tänkte om de kanske gjorde Focusens fälgar lite svagare pga. den lägra vikten?

Det stämmer att lättare bilars fälgar i regel inte är dimensionerade för större krafter än den som modellen kan skapa.
Varför använda mer material och göra fälgen tyngre än vad som krävs.
Hur det förhåller sig med Focusfälgarnas belastningsindex vet jag dock inte.

Beror ju på men har jobbat på däckverkstad och bilverkstäder.

Bmw 1 serie 16 tummare väger mer än det dubbla mot 20 tummare till Volvo XC90 så nja.

Men vist tar man en småbil med 13-14 tums alu gillar dom nog inte att sitta på något fullstort om dom ens går på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
27 januari 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

BiLzZ skrev:

Du menar, så länge måtten stämmer så går det oavsett vilken modell de är till? Tänkte om de kanske gjorde Focusens fälgar lite svagare pga. den lägra vikten?

Det stämmer att lättare bilars fälgar i regel inte är dimensionerade för större krafter än den som modellen kan skapa.
Varför använda mer material och göra fälgen tyngre än vad som krävs.
Hur det förhåller sig med Focusfälgarnas belastningsindex vet jag dock inte.

Beror ju på men har jobbat på däckverkstad och bilverkstäder.

Bmw 1 serie 16 tummare väger mer än det dubbla mot 20 tummare till Volvo XC90 så nja.

Men vist tar man en småbil med 13-14 tums alu gillar dom nog inte att sitta på något fullstort om dom ens går på.

Jag har arbetat med både det ena och det andra och har stött på kollegor som när jag arbetade med växellådsutveckling frågade hur många hästkrafter producerar den här? Så bara för att man arbetar/arbetat med något innebär ingalunda att man "vet". Jag har stött på däckgubbar som efter flera år i yrket inte vet vad gul respektive röd prick på däcksidan betyder. Nåväl...

Det är väl helt irrelevant då BMW-fälgarna passar lite dåligt på XC90 eller vice versa.
Men med den erfarenheten i bagaget bör du veta att beladtningsindex inte beror på mängden material utan hur det används. Däremot kan två till utseendet identiska fälgar skilja pga mängden material som använts. En 16"och en 18"kan ha samma design fast 16-tummaren ska sitta på en motorstarkare modell och är kraftigare konstruerad...eller tvärtom.
Exempelvis några 18" O.Z Ultraleggera väger mindre än ett par 15" Virgo till en 240 fast har ett högre index.
För att återgå till TS fråga gällande Ford originalfälgar som jag skriver om så är det självklart att fälgarna anpassas efter det arbete dom skall utföra. Ett par fälgar som monteras original på en Focus 1.0 ecoboost kommer inte att behöva hantera samma krafter/vikter som en fälg till en Mondeo Tourer likaväl som Fiestans/KAs fälgar inte behöver det.
Nu kommer förmodligen inte TS fälgar att explodera eller så men det är väl värt i mitt tycke att ta med i ekvationen då TS  själv nämnde slitage på långmilade fälgar.

Djo
27 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:
Det stämmer att lättare bilars fälgar i regel inte är dimensionerade för större krafter än den som modellen kan skapa.
Varför använda mer material och göra fälgen tyngre än vad som krävs.
Hur det förhåller sig med Focusfälgarnas belastningsindex vet jag dock inte.

Beror ju på men har jobbat på däckverkstad och bilverkstäder.

Bmw 1 serie 16 tummare väger mer än det dubbla mot 20 tummare till Volvo XC90 så nja.

Men vist tar man en småbil med 13-14 tums alu gillar dom nog inte att sitta på något fullstort om dom ens går på.

Jag har arbetat med både det ena och det andra och har stött på kollegor som när jag arbetade med växellådsutveckling frågade hur många hästkrafter producerar den här? Så bara för att man arbetar/arbetat med något innebär ingalunda att man "vet". Jag har stött på däckgubbar som efter flera år i yrket inte vet vad gul respektive röd prick på däcksidan betyder. Nåväl...

Det är väl helt irrelevant då BMW-fälgarna passar lite dåligt på XC90 eller vice versa.
Men med den erfarenheten i bagaget bör du veta att beladtningsindex inte beror på mängden material utan hur det används. Däremot kan två till utseendet identiska fälgar skilja pga mängden material som använts. En 16"och en 18"kan ha samma design fast 16-tummaren ska sitta på en motorstarkare modell och är kraftigare konstruerad...eller tvärtom.
Exempelvis några 18" O.Z Ultraleggera väger mindre än ett par 15" Virgo till en 240 fast har ett högre index.
För att återgå till TS fråga gällande Ford originalfälgar som jag skriver om så är det självklart att fälgarna anpassas efter det arbete dom skall utföra. Ett par fälgar som monteras original på en Focus 1.0 ecoboost kommer inte att behöva hantera samma krafter/vikter som en fälg till en Mondeo Tourer likaväl som Fiestans/KAs fälgar inte behöver det.
Nu kommer förmodligen inte TS fälgar att explodera eller så men det är väl värt i mitt tycke att ta med i ekvationen då TS  själv nämnde slitage på långmilade fälgar.

Självklart men du skrev om att biltilverkarna inte vill använda mer material och göra fälgen tyngre än nödvändigt, Därvid jag tog upp vikt skillnaden mellan två irrelevanta fälgar men som ska hantera helt olika krafter trots att den ena är lättare men sitter på en betydligt större bil. Att jag jobbat skrev jag för att ingen skulle undra hur jag vet att bmw gör riktigt tunga fälgar jämfört med volvo.

Att fälgar kan i vissa fall klara mindre skrev jag också därvid har jag ej sagt att mer tyngd betyder högre hållbarhet.

Att kopior i vissa fall är mycket lättare kan jag hålla med om ja, OZ gör special fälgar så inga konstigheter finns ju fälgar på supersportbilar gjorda i kolfiber också extremt lätta och starka.

Däckgubbar som inte vet vad röd och gul prick är till förr är inte ovanligt nej men detta lärde man sig på fordonsutbildning men idag är dessa markeringar rätt ovanliga och nästan utgående även om mina Kumho däck hade sådana men dom var såpass hårda att få på fälgarna att när dom glidit på plats satt fel men det gör i sin tur inte jätte mycket men man får lov använda mer balanseringsvikter ja. Sedan hade jag gärna vridit dom rätt men jag vred runt hela däckmaskinen istället så det var rätt lönlöst wink

Att det finns fel folk på fel plats kan vi båda vara överens om vet många "utbildade" bilmekaniker jag inte ens hade låtit bytt en glödlampa på min bil.

Hursom står jag fortfarande fast vid att en ford focus fälg i 17-18 tum inte borde vara för klen för hans mondeo (det är min åsikt och ingen annans)

Senast redigerat av Djo (27 januari 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang