Nu är det så att det krävs två för en tango!
Du är givetvis skyldig att ersätta skadan, men han kan inte tro att han kan lämna in bilen till stans RolsRoyce verkstad och få den fixad heller.
Det finns regler för vad som gäller och är du inte otrevlig och skriker på honom, och han beter sig som om du hade pesten, så är det faktiskt hans problem. Skit i honom! Ta reda på vad en sådan skada går på att fixa, så gott det går med hjälp av bilder. Du vet var han bor, åk förbi och ta bilder med en bätre kamera. Ta bilder så man ser hur det ser ut inne i hjulhuset, frammifrån så att ljuset speglar sig i skadan, så att plåtslagaren kan se hur skadan ser ut. Bilden du postade är för högt uppifrån. Ta bilder i samma höjd med kameran som skadan är. Ta helst bilder med naturligt ljus, dvs utan blixt. Blixten förstör djupet i bilderna. Försök sedan få prisuppgift från plåt o lack firmor på vad det kan kosta. Detta är inte första skadan av det slaget, så vist kan de uppskatta vad de skulle debitera.
Skulle sedan surgubben lämna in bilen till RolsRoyce verkstad och få skadan fixad för 30 papp, så skiter du i att betala, låt han ta det till domstol. Enligt reglerna skall ni vara överens om verkstad innan bilen lämnas in, lämnar han in bilen på eget bevåg, har du rätt till att få saken prövad, och antagligen får gubben då stå för en del av kostnaden själv.
En märkes verkstad skulle säkert debitera över 10k för att fixa bilen. Har han en servicebok ifyld hela vägen från märkesverkstaden så är det inte mycket att orda om. Men är bilen risig och han gjort servicarna själv, så kan han inte helt plötsligt göra en 180 och säga "märkesverkstad basta!"
En plåtverkstad med lite moderatare lokalhyror och tim debitering borde landa på ca 3-5k ifall man måste byta ut den skadade delen. Kan man knacka tillbaka den och spackla och måla, så kostar det kanske en tusing mindre. Men under 2k skall du nog inte räkna med.
Ta alla mina prisangivelser med en stor nypa salt, de är min personliga uppskattning.
Jag hoppas ändå att min post kan vara till någon liten hjälp.
P.S. Angående att neka. (Tycker moderator att detta PS är olämpligt, förstår jag om posten editeras.)
Du kan fortfarande neka till alltihop, ifall han "bara" har sin fru som vitne.
Du kan säga att du minsan inte märkte någonting, när du parkerade, men att gubben flög ur bilen och anklagade dig för bucklan. Du är "ung dum och oerfaren" så du vågade inte göra annat än att fylla i papprena som gubben hade.
Nu när du haft tid att tänka, så har du insett att det omöjligt kan varaså att du körde på honom.
Ta sedan farsans avstälda 960, gör rent efter alla eventuella lackrester från "offrets" bil och till sist gnid kofångarhörnet ordentligt mot någon betongvägg eller stolpe. Någonstans där bilen brukar stå. Står den inte i en betongbunker hemma vid, så kanske ni brukar handla någonstans där man parkerar i ett betong garage. Ta ut svängen, så du missar väggen med 10cm eller mer. dvs du kör in i väggen med kofångaren. (I samma vinkel som du körde på bilen. Sakta så inte airbaggen löser ut!) Alla bevis av den andra bilen är garranterat väck, och du har bevis på vägggen var du repat kofångaren. Volvon pallar detta utan problem. Bilen går inte sönder. Annat än att kofångaren blir repigare, vilket ju är meningen.
Du nekar inte till att du var DÄR! Gubben har ju regnr, neka bara till att du skulle kört på han. Bilen du körde är sveriges vanligaste, så att bucklan är på samma höjd som din kofångare, betyder ingenting, halva sverige har sin kofångare på den höjden.
Jag joppas ni kan lösa det som vuxet folk, men om inte, så har du alternativ "B".