HJÄLP! Ang Plåtskada. Jag vållade... Måste pröjsa.

Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

Dom värderade skadan med lack å allt till runt 9000:-
Sedan sa killen på verkstaden att han antagligen skulle ha ersättning till klistermärkena på sidan, som kan gå upp emot 2500:-. Helt sanslöst. Ska säga de att jag blev mäktigt förvånad.

Sedan ska han ha för hyrbil också. Så 9000:- bara för skadan. Sedan en å annan tusing för klistermärket, och även för hyrbil.

Forget about it. Vi ringde in till trafikförsäkringsföreningen och de säger att vi betalar 4030:- som straffavgift och inget mer. Resten står trafikförsäkringsföreningen och hans försäkringsbolag.

Återkommer med bilder.

Saluhallen i göteborg!
Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

http://static.garaget.org/archive/24908/20982/20982-343304.jpg

http://static.garaget.org/archive/24908/20982/20982-343305.jpg

http://static.garaget.org/archive/24908/20982/20982-343306.jpg

http://static.garaget.org/archive/24908/20982/20982-343307.jpg

Grym estimation där... haha.. .2500:-  sa han för klistermärket. big_smile  Ja fyfan.. nästan så ja brast ut i skratt. Tro mig, det hela var verkligen komiskt. Jag visste inte om jag skulle börja gråta blod eller skratta tills jag dog.

Ni kan ju kanske hjälpa mig att estimera något. Ska även skriva ut bilderna och åka runt och fråga lite verkstäder.
Det är en Toyota - Starlet. 1997 års modell. (Fula) stickers på sidan. Miltal: okänt. (ska ta reda på)

Tack för all hjälp. Varit väldigt uppskattat.

Konstigt att medel på min bil gått från 3.xx till 2.xx under tiden jag la upp tråden. Ja det var ju faktiskt jag som körde på honom! Haha smile  freaks wink

Senast redigerat av Miller (10 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
10 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Ett sådant klistermärke kostar bara någon hundring, men problemet är väl att beställa ett just likadant.
Påmin mig att inte rekomendera den verkstaden till någon!
Undrar vad de skulle ta för en hellack ifall de debiterar 9000:- för att fixa en skärm?

9000:- för den lilla bulan, inte konstigt att våra försäkringspremier är så dyra!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:
Ett sådant klistermärke kostar bara någon hundring, men problemet är väl att beställa ett just likadant.
Påmin mig att inte rekomendera den verkstaden till någon!
Undrar vad de skulle ta för en hellack ifall de debiterar 9000:- för att fixa en skärm?

9000:- för den lilla bulan, inte konstigt att våra försäkringspremier är så dyra!

Om dom inte känner varandra då förstås. Varför skulle man ta upp det med klistermärket. Hehe... det hade jag inte en tanke på. Trodde bara det va nån skitsak. Får väl kolla runt. Men tydligen hjälper TFF en hel del. 4030:- i straffavgift så sköter förssäkringsbolaget och TFF resten. De e vad dom sa till mig och farsan i telefon.

Finns inga 10.000 i min ägo som ska till den gubben ska jag säga. Vad nu den versktaden än säger... =S

Saluhallen i göteborg!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
10 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Åh fy farao vilka summor!?
Kanske borde börja ta rejält betalt för att slipa grannarnas skärmar, svetsa ihop deras avgassystem och rikta upp en och annan dörr...

Nej, skämt åsido, vi har stor glädje av våra grannar så vi får nog fortsätta som vi gör nu, men det var helt horribelt vilka priser?! Ska de lacka om hela bilen?

Tycker det låter vettigt att ta det via trafikförsäkringsföreningen, och du får gärna berätta hur det går med kostnader och ev polisanmälan och sådant framöver. Hoppas du får det ur världen nu och slipper mer bök kring detta!

// Ellen

(Kunde de inte beställt några snygga flames till gubben, riktat upp skadan och bytt ut märket på båda sidor, så att skadan doldes under det, det hade nog blivit både billigare och tuffare! wink)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

vulture skrev:
Åh fy farao vilka summor!?
Kanske borde börja ta rejält betalt för att slipa grannarnas skärmar, svetsa ihop deras avgassystem och rikta upp en och annan dörr...

Nej, skämt åsido, vi har stor glädje av våra grannar så vi får nog fortsätta som vi gör nu, men det var helt horribelt vilka priser?! Ska de lacka om hela bilen?

Tycker det låter vettigt att ta det via trafikförsäkringsföreningen, och du får gärna berätta hur det går med kostnader och ev polisanmälan och sådant framöver. Hoppas du får det ur världen nu och slipper mer bök kring detta!

// Ellen

(Kunde de inte beställt några snygga flames till gubben, riktat upp skadan och bytt ut märket på båda sidor, så att skadan doldes under det, det hade nog blivit både billigare och tuffare! wink)

Haha ! Ja precis, flames =P.   Jag har mailat nästan 10 olika verkstäder om hur mycket skadan skulle kunna gå på. Visat bilderna å så. Än så länge har jag fått 1 svar. Och det han säger är att runt 6148:- är det dom skulle ta för att rikta å lacka osv. Då byter dom alltså inte ut skärmen, men det kanske inte skulle vara nödvändigt sa han. Skulle det dock vara så att skärmen ska bytas ut helt, och inte bara skärmkanten, utan hela bakskärmen så kan det komma upp i dom siffrorna. Alltså runt 9000:-

Snubben på Karosseriteknik i Mölnlycke tog en bild, tittade lite smått på skadan, kollade på mätarställningen och sedan satte han sig vid sin dator och gav fram 8900:- eller nånstans där omkring. Jag fattar inte hur han så snabbt kunde dra den slutsatsen. Utan att ens kolla om det hela skulle behöva bytas eller om det bara skulle slås ut osv.
Jag tror fanme att gubben har varit där tidigare och kommit överens om något. Jag kan inte svära på det... Men de e fan något som inte stämmer här.
Det dyraste alternativet gick dom med. Byta hela skiten, och ta bort alla stripes osv... Inget annat än Konstigt!!

Jag ska skicka in bilder, förklaringar och anmälan till TFF och se vad dom kan göra. Om det är så att dom bara tar 4030:- och kanske inte polisanmäler, så är jag jätte nöjd.

Ska han ha hyrbil måste han bevisa att han verkligen är i behov av en hyrbil. Bilen står på hans fru, så det är väl hans fru som måste bevisa att Hon behöver en. Då kanske det slutar med att han inte får någon hyrbil heller. Tråkigt!

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
10 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Inte ditt problem!
Har du nu lämnat in papprena så är det mellan motparten och dennes bolag.
Har de en hyrbilsförsäkring så betalar deras bolag 75% av kostnaden. Resten får de betala själva. De kan inte komma och begära dig på pengar, de 25% som de får betala själv, är uträknatt att det skulle kosta om man brukade sin egna bil. Värdeminskning för milen, lite för service per mil osv.
Kommer han och vill ha pengar, be han ta kontakt med sitt bolag, han kämpade ju för detta. "Som man sår, får man skörda!"
(jag kan tänka mig åtminstånde ett par smidigare vägar detta kunde sköts på.)

Att du skulle tagit på dig hyrbils kostnad gälde så länge det var frågan om att du skulle stå för reparationen själv. Men när han nu prompt skulle ta dyraste verkstaden i staden, så du vart tvungen och gå den oficiella vägen, så får han ju lösa resten den vägen också.
Du väntar på fakturan från TFF och resten löser motparten bäst denne vill.
Ringer motparten och vill ha pengar för hyrbil, be denne ta kontakt med TFF. (Där får han ett NEJ! och så var det färdigt med den diskutionen.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:
Inte ditt problem!
Har du nu lämnat in papprena så är det mellan motparten och dennes bolag.
Har de en hyrbilsförsäkring så betalar deras bolag 75% av kostnaden. Resten får de betala själva. De kan inte komma och begära dig på pengar, de 25% som de får betala själv, är uträknatt att det skulle kosta om man brukade sin egna bil. Värdeminskning för milen, lite för service per mil osv.
Kommer han och vill ha pengar, be han ta kontakt med sitt bolag, han kämpade ju för detta. "Som man sår, får man skörda!"
(jag kan tänka mig åtminstånde ett par smidigare vägar detta kunde sköts på.)

Att du skulle tagit på dig hyrbils kostnad gälde så länge det var frågan om att du skulle stå för reparationen själv. Men när han nu prompt skulle ta dyraste verkstaden i staden, så du vart tvungen och gå den oficiella vägen, så får han ju lösa resten den vägen också.
Du väntar på fakturan från TFF och resten löser motparten bäst denne vill.
Ringer motparten och vill ha pengar för hyrbil, be denne ta kontakt med TFF. (Där får han ett NEJ! och så var det färdigt med den diskutionen.)

mm! smile  Fast jag är fortfarande så orolig över ifall TFF kan lösa detta för mig. Känns för bra för att vara sant =S   Men det fungerar väl antagligen såhär. Hur mycket bättre än detta kunde jag klarat mig undan på egentligen? Säg att dom tar 4030:- i avgift. Hade jag haft försäkring hade farsans bonus sänkts, plus att jag hade fått betala 2 - 3 tusen i självrisk =P  heheh... Det verkar bara för bra för att vara sant, det med TFF.

Hoppas dock att de e såhär! Och hoppas jag slipper polisanmälan. Känns lite overkill med en polisanmälan på nån som körde en bil som ställdes av 2 dagar innan han körde den, och en parkeringskada lixom. Inga personskador. Ingen fylla. Nada...

Tänk om han anmäler mig för att jävlas för att han inte får hyrbil. >sad
Now that would really set me off!!

Det jag menade med hyrbil va att det är rätt åt honom. Skönt att han får lida lite också, ekonomiskt sätt menar jag. smile
Den andra mekanikern jag snackade med skulle ta 6100:- för exakt samma arbete. Bara riktning och lackering och så. Alltså är KAROSSERIVERKSTADEN I MÖLNLYCKE extremt dyra!!!!

Därför dom bara har försäkringsärenden ^^

Saluhallen i göteborg!
Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

Fick ett till svar. Runt 4200 - 5000 sa han att det skulle bli ungefär.

Inga rimliga priser på karosseriteknik inte!

Saluhallen i göteborg!
stylinguffe Egen företagare
10 januari 2007 · 201 Inlägg

Alla plåtskador beräknas i ett kalkylprogram,då får man fram repkostnaden
att det varierar beror på lackeringsfirma och verkstadens  timdebitering,hur långt det är från verkstaden till lackeringen"lacktransport"skadan enligt bilden,ska riktas,skärmen ska målas,ev meryta för att minimera lacknyans skillnaden kan krävas,dekal ska bort och ny monteras,kanske bara säljs i en kompeltt sats för hela bilen,sen ska den monteras,ny list bilen ska rostskyddasbehandlas innan den ska tillbacka till kunden
och sen ska momsen på allt så nog är 9000kr inte en  orimlig summa på repen

FreddeK
10 januari 2007 ·

hade jag ägt den bilen så hade jag bett dig om ca 5 tusen...sen hade jag bankat ut skiten och sprayat..men han är tyvärr inte jag! hehe

Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

I dont give a rats A** om vad dom gör, ska göra, tänker göra, hur dom löser det, vilken färg dom använder på bakskärmen, men en sak ska du veta att 9000:- är priset hos en lyxverkstad. Det är sant.. det beror på vilken timkostnad dom har. Då är det INTE orlimligt med 9000:-. Det som dock är sjukt är att andra verkstäder inte ens kommer i närheten av det priset. Alltså är den verkstaden en av dom dyraste. Måste det därför betyda att dom är bra? NEJ!

Jag har kollat med ett 10-tal verkstäder i Göteborg. Fått svar från 4-5 st än så länge. Jag kommer inte över 6000 hos någon av dom.  Som lägst 3800:- plus moms. Sedan kan vi länga på en eller två tusen för att eleminera eventuella skador som inte syns på bilden. Dom vet ju att dom ska lacka HELA bakskärmen, där tillkommer ingen mer kostnad. Dom vet att dom ska banka ut en skada som är stor som den på bilden. Då vet dom på ett ungefär vad det handlar om. Säg att bilden skulle visa skadan kanske 2-3 kvadratcentimeter mindre än vad den egentligen är... ok, hur mycket längre tid skulle det isf ta att fixa? 9000:- blir ju ändå ett långt hopp därifrån.

Fått massa tips från verskstäderna och samtliga tycker att han borde tagit det på sin försäkring. Och de förstår verkligen inte varför han inte gjort det. Hehe.. lite kul. En kille blev ju nästan förbannad och sa till mig att bara lämna in papprena å betala 4000 så att jag slipper honom... vilket jag tänker göra =P

Fast jag utgår bara från vad verkstäderna sagt efter att de sett bilderna. Dom kan inet göra någon exakt värdering, fast dom har alla tagit de på värsta möjliga sätt. Då kommer de inte upp i 9000:- nånstans.

Men fan.. för mig spelar det ingen roll... 9000 eller 6000... Det är ju ändå TFF som tar tag i det. Just wanna make a point!

Senast redigerat av Miller (10 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Paddee636
10 januari 2007 · 283 Inlägg

Jag lämnade in min bil på chips away när en kärring smällde upp dörren i sidan på min bil. Det blev en bra buckla och lite repor och så. Dom fixade jävligt bra och det syns inte alls att där har vatt nåt nu. Har för mig att dom tar 1300+moms per arbete så 1300 för att rätta bucklan sen 1300 för lacken...inte säker men hör med dom, dom finns över hela landet.

Kristian_L
10 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Paddee636 skrev:
Jag lämnade in min bil på chips away när en kärring smällde upp dörren i sidan på min bil. Det blev en bra buckla och lite repor och så. Dom fixade jävligt bra och det syns inte alls att där har vatt nåt nu. Har för mig att dom tar 1300+moms per arbete så 1300 för att rätta bucklan sen 1300 för lacken...inte säker men hör med dom, dom finns över hela landet.

Inte lönt för Miller att göra ett skit nu. Gubben är vrång och lämnar in på Mölnlycke plåt o lack, 9000:- kostar det, TFF tar smällen.
Att fortsätta jaga priser är ingen idé. Vi kan konstatera att gubben har lämnat in bilen på en verkstad som debiterar 1/3 mer än de flesta andra. Ingett att göra åt nu.
Vi vet dock att gubben knappast kan köra någon fuling. (Vilket han kunde valt flera ggr om och gått segrande ur det här.) Nu kommer en dyr verkstad fixa bilen, TFF plockar upp notan, gubben har besväret att vara utan bil några dagar, han får ingenting för det.
Skulle han ha gjort en deal med verkstaden att de delar på pengarna och han behåller buklan och Miller skulle se bilen efteråt med bukla, så skulle de åka på bedrägeri.
Gubben körde den tråkiga stilen och tråkigt blev det för han. Miller betalar 4030:- och fortsätter med vad han nu gjorde innan. wink Värst för sur-gubben.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
10 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:

Paddee636 skrev:
Jag lämnade in min bil på chips away när en kärring smällde upp dörren i sidan på min bil. Det blev en bra buckla och lite repor och så. Dom fixade jävligt bra och det syns inte alls att där har vatt nåt nu. Har för mig att dom tar 1300+moms per arbete så 1300 för att rätta bucklan sen 1300 för lacken...inte säker men hör med dom, dom finns över hela landet.

Inte lönt för Miller att göra ett skit nu. Gubben är vrång och lämnar in på Mölnlycke plåt o lack, 9000:- kostar det, TFF tar smällen.
Att fortsätta jaga priser är ingen idé. Vi kan konstatera att gubben har lämnat in bilen på en verkstad som debiterar 1/3 mer än de flesta andra. Ingett att göra åt nu.
Vi vet dock att gubben knappast kan köra någon fuling. (Vilket han kunde valt flera ggr om och gått segrande ur det här.) Nu kommer en dyr verkstad fixa bilen, TFF plockar upp notan, gubben har besväret att vara utan bil några dagar, han får ingenting för det.
Skulle han ha gjort en deal med verkstaden att de delar på pengarna och han behåller buklan och Miller skulle se bilen efteråt med bukla, så skulle de åka på bedrägeri.
Gubben körde den tråkiga stilen och tråkigt blev det för han. Miller betalar 4030:- och fortsätter med vad han nu gjorde innan. wink Värst för sur-gubben.

Couldn't have put it better my self! smile

Jag väntar dock med att säga att vi ska skicka in papprena, till på måndag kväll. Hehe.. Han sa att jag skulle ringa på måndag. Det är precis vad jag ska göra. Måndag kväll är innan måndag är slut. Så måndag kväll ringer jag och säger att vi ska skicka in papprena. Hoppas bilen rostat ordentligt tills dess ^^ .

Senast redigerat av Miller (10 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang