Koppla förbi laddspärr v70 gen1

CPS_V70
6 februari 2017 · 6 Inlägg

Tjo!
Som rubriken lyder undrar jag hur man kan koppla förbi laddspärren på en v70 gen 1?
Har ett bekymmer med min bil då den stänger av på högt laddtryck..
Den hugger liksom till som om du skulle råkade trampa på bromsen istället för koppling i ca 0.5 sekunder men sen går den som fan i ca 3 sekunder och då kommer nästa hugg.
Har chippad box sen innan men problemet kom i efterhand.
Har testat med en 855 t5 styrenhet som va chippad men då funkade ej klimatanläggningen alls eller OBDn
Någon som vet skillnaden på de 2 boxarna?
Bilen förövrigt är en v70 2.5t -98

Marlboroman
6 februari 2017 · 8 233 Inlägg

Det finns ingen laddtrycksspärr som kan koppla förbi. Laddtrycket är mjukvarustyrt. Och kom problemet efterhand så är det dags att börja fundera på när bränslefilter, tändstift, rotor, fördelarlock och andra serviceåtgärder gjordes senast.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
CPS_V70
7 februari 2017 · 6 Inlägg

Jag hade det på känn men jag har bytt alla de nämnda delarna.. rotor, fördelare, kablar, stift, spole, 2 ggr bränslefilter under loppet av 6 månader, olja+filter, magnetventil 2 ggr, knacksensorerna, vevhusventilation, gasspjällsensor, kollat exakt alla slangar noga, trycksatt tryckrör och IC, mät kablarna mellan komponenter som har med bränsle och luft att göra till styrenheten och allt utan framgång. visst, bilen går renare men huggandet består... Den verkligen bryter TOTALT, inte missar tändning eller spikar utan det är mer som om kablen mellan spole och fördelare lossat.

cyberk2
7 februari 2017 · 214 Inlägg

Var väl på dom där som folk brukade shimsa turbon för att få mer laddtryck. Och får man för mycket så klipper den ju

CPS_V70
8 februari 2017 · 6 Inlägg

Jo de kan stämma men den börjar klippandet vid 0.4bar och original är 0.2bar... Inte så spännande sad
Lustiga är ju att den gick på 1.1bar i ca 3-4 månader innan klippandet började...

turbodeath
8 februari 2017 · 2 452 Inlägg

kolla tändstiften en gång till för säkerhets skull,kan säga så här dom kan gå av i mitten,hade själv sådant jävla fel ibland gick bilen som en klocka o ibland när man tryckte på så hugg den till,vissade sig att 2 av mina stift var delade men fick kontakt ändå ....efter bytt dom så gick bilen som den skulle.bara en chansning om det kan vara en sådan grej.

döden kommer tillbaka
CPS_V70
13 februari 2017 · 6 Inlägg

aa absolut det ska jag kolla, men jag har märkt nu att ju högre laddtryck destå längre "hugg", typ som om bilen väntar på att laddet ska bort innan den ger tändning igen. Tänk dig att du stänger av bilen och startar upp den igen fast du har full gas ;/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang