Buckla i DP = effektförlust?

citrouz
13 februari 2017 · 168 Inlägg

Har en 940 b230fk med lite godis.
Har en dock en ganska stor och djup buckla i min downpipe precis där den svänger mot underredet.
Kan detta innebära en effektförlust?
Känns lite "svag" men kan bero på att jag vant mig med bilen.

Skulle va roligt om nån vart med om samma fenomen och vet att den tappar effekt

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
ehedman
13 februari 2017 · 1 966 Inlägg

Såg ett filmklipp om ett liknande fenomen.. Klart intressant!

citrouz
13 februari 2017 · 168 Inlägg

ehedman skrev:
Såg ett filmklipp om ett liknande fenomen.. Klart intressant!

Ja detta var faktiskt intressant att se! Tack för tipset ä, dock tror jag det är skillnad på en turbo-fyra och en förgasar-V8.

Tänker då på mottrycket

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
KolGruvan
14 februari 2017 · 1 450 Inlägg

Kan berätta när ja körde en rallytävling för ett tag sedan å körde i ett gupp så det klämde ihop främre röret så det blev en "ganska" stor buckla. Bilen gick märkvärt sämre och orkade inte varva ur på 3an ens.  Så ja tror att man helt klart kan få effekt förlust om det är en stor buckla. Dock va inte detta en turbo utan en vanlig trimmad 230 motor

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
citrouz
14 februari 2017 · 168 Inlägg

KolGruvan skrev:
Kan berätta när ja körde en rallytävling för ett tag sedan å körde i ett gupp så det klämde ihop främre röret så det blev en "ganska" stor buckla. Bilen gick märkvärt sämre och orkade inte varva ur på 3an ens.  Så ja tror att man helt klart kan få effekt förlust om det är en stor buckla. Dock va inte detta en turbo utan en vanlig trimmad 230 motor

Intressant! Min buckla är ca en tredjedel djup om du fattar vad jag menar. 1/3 av röret är inbucklat i djup. Ska väl försöka snickra ihop en dp eller har du något tips på att få ut bucklan?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
KolGruvan
14 februari 2017 · 1 450 Inlägg

citrouz skrev:

KolGruvan skrev:
Kan berätta när ja körde en rallytävling för ett tag sedan å körde i ett gupp så det klämde ihop främre röret så det blev en "ganska" stor buckla. Bilen gick märkvärt sämre och orkade inte varva ur på 3an ens.  Så ja tror att man helt klart kan få effekt förlust om det är en stor buckla. Dock va inte detta en turbo utan en vanlig trimmad 230 motor

Intressant! Min buckla är ca en tredjedel djup om du fattar vad jag menar. 1/3 av röret är inbucklat i djup. Ska väl försöka snickra ihop en dp eller har du något tips på att få ut bucklan?

Ja de kan ju som sagt märkas att bilen går sämre, ja gjorde som så att ja kapade bort bucklan å sedan riktade den å svetsade ihop den.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
torsen
14 februari 2017 · 7 238 Inlägg

Jag har klämt ihop avgasröret på en bil ganska mycket.
Inte halva röret hopklämt, men nästan.
Resulterade på kort sikt i lägre effekt.
Inte långt efteråt brändes avgasventilerna så att effekten blev ännu mer reducerad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang