Köp råd Saab 9-3

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Hej jag är 18 år och ska köpa min första bil. Jag är intresserad av att köpa denna bilen https://www.blocket.se/kristianstad/Saa … 23&w=3 Saab 9-3 som har komplett ifylld servicebok, men har en fråga. Jag mailade säljaren och frågade mer om bilen och hon skrev bland annat detta "Det enda e att de e saab aero fälgar till 9-5 på o 17tum året runt däck så när man svänger fullt rattutslag vänster kan bilen tugga ibland, men har bara dem däcken" Min fråga är vad innebär att bilen tuggar ibland och kan detta ha skadat bilen att köra med dessa fälgarna och däcken? Undrar även på vad man ska tänka på när jag tittar på bilen och vid köp och är priset rimligt? Tar tacksamt emot andra åsikter om bilen. smile

Senast redigerat av Axel98 (27 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2017 · 17 466 Inlägg

Uppenbarligen inget geni som äger bilen som inte ens kan ta ett foto på rätt håll. Sen en extramonterad turbomätare ska göra att man böra kolla bilen extra noga för är man så intresserad avturbotryck så har den nog körts hårt.

En reflektion bara.

Någon som kan se vad det är för regnummer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Ska tillägga att bilen har haft 11 brukare.

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Uppenbarligen inget geni som äger bilen som inte ens kan ta ett foto på rätt håll. Sen en extramonterad turbomätare ska göra att man böra kolla bilen extra noga för är man så intresserad avturbotryck så har den nog körts hårt.

En reflektion bara.

Någon som kan se vad det är för regnummer?

UYS 470

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Uppenbarligen inget geni som äger bilen som inte ens kan ta ett foto på rätt håll. Sen en extramonterad turbomätare ska göra att man böra kolla bilen extra noga för är man så intresserad avturbotryck så har den nog körts hårt.

En reflektion bara.

Någon som kan se vad det är för regnummer?

Men tror att hon menar att  det är turbomätaren som sitter som original bredvid hastighetsmätaren  smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2017 · 17 466 Inlägg

I december 2014 hade bilen rullat 25000 mil. Kan ha rullat 30000 mil nu... Den är inte värd hälften av priset skulle jag säga. Bytte ägare senast 2016-12-21.

Fortfarande sugen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
27 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Herre gud ! Skulle inte ta i den med tång ens.
Vilket  foto??? Vill man sälja en bil måste man väl för sjutton se till att ta några bra bilder åtminstone.

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
I december 2014 hade bilen rullat 25000 mil. Kan ha rullat 30000 mil nu... Den är inte värd hälften av priset skulle jag säga. Bytte ägare senast 2016-12-21.

Fortfarande sugen?

Oj då var hittar man dessa uppgifterna? Då måste hon ha ljugit om milen i annonsen sad Tack för snabbt svar! smile

Jokabsson
27 februari 2017 · 1 175 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Uppenbarligen inget geni som äger bilen som inte ens kan ta ett foto på rätt håll. Sen en extramonterad turbomätare ska göra att man böra kolla bilen extra noga för är man så intresserad avturbotryck så har den nog körts hårt.

En reflektion bara.

Någon som kan se vad det är för regnummer?

Exakt det jag tänkte skriva. Även om man säljer bil för 5000kr tycker jag att man kan ta ett ordentligt foto och helst 3st eftersom det ingår 3 foton i priset av en bilannons på blocket.

I övrigt när det kommer till bilen så verkar mätaren vara skruvad. Glöm den. Jag hade inte gett 1000kr för den. Finns flera bilar i din prisklass som ser mycket bättre ut.
Exempel:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_ … 21&w=3

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Herre gud ! Skulle inte ta i den med tång ens.
Vilket  foto??? Vill man sälja en bil måste man väl för sjutton se till att ta några bra bilder åtminstone.

Nej sant får bli att leta vidare nu! Tur jag frågade er eftersom jag inte kan så mycket! smile

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Cracksoup skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Uppenbarligen inget geni som äger bilen som inte ens kan ta ett foto på rätt håll. Sen en extramonterad turbomätare ska göra att man böra kolla bilen extra noga för är man så intresserad avturbotryck så har den nog körts hårt.

En reflektion bara.

Någon som kan se vad det är för regnummer?

Exakt det jag tänkte skriva. Även om man säljer bil för 5000kr tycker jag att man kan ta ett ordentligt foto och helst 3st eftersom det ingår 3 foton i priset av en bilannons på blocket.

I övrigt när det kommer till bilen så verkar mätaren vara skruvad. Glöm den. Jag hade inte gett 1000kr för den. Finns flera bilar i din prisklass som ser mycket bättre ut.
Exempel:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_ … 21&w=3

Ja verkar konstigt tack för tipset av annan bil! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2017 · 17 466 Inlägg

Axel98 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
I december 2014 hade bilen rullat 25000 mil. Kan ha rullat 30000 mil nu... Den är inte värd hälften av priset skulle jag säga. Bytte ägare senast 2016-12-21.

Fortfarande sugen?

Oj då var hittar man dessa uppgifterna? Då måste hon ha ljugit om milen i annonsen sad Tack för snabbt svar! smile

Sidan är inte idiotsäker men visar lite mer än andra tjänster.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UYS470

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Axel98 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
I december 2014 hade bilen rullat 25000 mil. Kan ha rullat 30000 mil nu... Den är inte värd hälften av priset skulle jag säga. Bytte ägare senast 2016-12-21.

Fortfarande sugen?

Oj då var hittar man dessa uppgifterna? Då måste hon ha ljugit om milen i annonsen sad Tack för snabbt svar! smile

Sidan är inte idiotsäker men visar lite mer än andra tjänster.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UYS470

Tack! smile

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg
Jokabsson
27 februari 2017 · 1 175 Inlägg

Axel98 skrev:
https://www.blocket.se/osby/Saab_9_3_1_ … ;w=3#MEJLA

Vad tycker ni om denna? smile

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Cracksoup skrev:

Axel98 skrev:
https://www.blocket.se/osby/Saab_9_3_1_ … ;w=3#MEJLA

Vad tycker ni om denna? smile

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Okej tack smile

Evildan
27 februari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Axel98 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
I december 2014 hade bilen rullat 25000 mil. Kan ha rullat 30000 mil nu... Den är inte värd hälften av priset skulle jag säga. Bytte ägare senast 2016-12-21.

Fortfarande sugen?

Oj då var hittar man dessa uppgifterna? Då måste hon ha ljugit om milen i annonsen sad Tack för snabbt svar! smile

Sidan är inte idiotsäker men visar lite mer än andra tjänster.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UYS470

Inte pålitligt för 5 öre. Även denna bil har begåvats med en kamrem enligt sightens uppgift.
Skippa den är mitt råd,  både sidan  och bilen, för det är något som absolut inte stämmer. Milantalet kan väl mycket väl även det å andra sidan ; ) vara åt helvete det med på carinfo vilket skulle i mina ögon vara föga överraskande.
En bra sida som faktiskt fungerar är transportstyrelsens "fråga på annat fordon" som är gratis och dessutom korrekt.
Kontakta säljaren om du ändock är nyfiken för att höra om miltalet är verifieringsbart med äldre besiktningsprotokoll.

Evildan
27 februari 2017 ·

Axel98 skrev:

Cracksoup skrev:

Axel98 skrev:
https://www.blocket.se/osby/Saab_9_3_1_ … ;w=3#MEJLA

Vad tycker ni om denna? smile

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Okej tack smile

Instämmer med C.S att du tar reda på vad som är gjort och varför.
Det är rätt trevliga körglada bilar SS som är fruktansvärt underskattade och därav skitbilliga sett till vad man får för pengarna.
En helt oftopicundran? Klarar inte SAAB-säljare av att lägga ut mer än en bild eller är dom för snåla. wink

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Axel98 skrev:

Oj då var hittar man dessa uppgifterna? Då måste hon ha ljugit om milen i annonsen sad Tack för snabbt svar! smile

Sidan är inte idiotsäker men visar lite mer än andra tjänster.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UYS470

Inte pålitligt för 5 öre. Även denna bil har begåvats med en kamrem enligt sightens uppgift.
Skippa den är mitt råd,  både sidan  och bilen, för det är något som absolut inte stämmer. Milantalet kan väl mycket väl även det å andra sidan ; ) vara åt helvete det med på carinfo vilket skulle i mina ögon vara föga överraskande.
En bra sida som faktiskt fungerar är transportstyrelsens "fråga på annat fordon" som är gratis och dessutom korrekt.
Kontakta säljaren om du ändock är nyfiken för att höra om miltalet är verifieringsbart med äldre besiktningsprotokoll.

Tack för bra svar smile

Axel98
27 februari 2017 · 43 Inlägg

Evildan skrev:

Axel98 skrev:

Cracksoup skrev:

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Okej tack smile

Instämmer med C.S att du tar reda på vad som är gjort och varför.
Det är rätt trevliga körglada bilar SS som är fruktansvärt underskattade och därav skitbilliga sett till vad man får för pengarna.
En helt oftopicundran? Klarar inte SAAB-säljare av att lägga ut mer än en bild eller är dom för snåla. wink

haha nej det är verkligen snålt med bilder smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang