Nissan 200sx snabbtrimning

2jzinside Fartygsingenjör
17 januari 2007 · 550 Inlägg

S13 kan man hitta på mkt kul med, skruva laddtryck, annan beg. turbo, hitta nån som svetsar om en gammal lastbils IC osv. Fast ska man trimma med kvalite så kostar det ju lite mer hmm

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Frayze
17 januari 2007 · 727 Inlägg

tja, du har nog inte så värst mycke mer än den ökningen med dessa mods, annars skulle jag nog ljuga ;P

Att plocka effekt från din bil är som bekant dp+fp, chip, ladd 1bar, helst oljekyl, då har du någorlunda driftsäkra (såklart beronende på hur du kör)ca 210-230HK tills orginal turbon lägger ner sig, och kopplingen rasar. då är de bara å slänga på en bättre beggad större rackare samt en cinterlamell från t.ex ACT, man kan köra lamellen med orginal tryckplatta.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
sir_daniel www.kudoz.se
17 januari 2007 · 3 802 Inlägg

nissan 200sx skrev:

sir_daniel skrev:
lagom att betala för en S13...

Håller me om de inte  e nått grymt fint orginal skick samt orörd motor smile gav 18k för min för 2 år sen...

må så vara, men allt beror på bilens skick, mil, årtal...
priset på S13 har ju sjunkit ganska mycket om man jämför med för 2 år sedan...
bytte till mig min förra S13 mot

sneaky200sx japs-nörd
17 januari 2007 · 76 Inlägg

det är lätt att ta ut effekt med lätta medel....

som dom flest har sagt tidigare så fuska inte när du trimmar....kan kosta dig dyrt.

Det som jag kommer köra med är:

*T28
*3" hela vägen + extraktorgrenrör
*bättre soppapump (wallbro 255)
*444cc spridare
*stooor ic
*större kylare
* oljekylare (skitviktigt)
*extern wg

inga värsting grejer men hoppas på att den kommer gå bättre än orginal smile

sen blire nog även avgaskam o 3" llm

o framförallt en nice mappning

Den som ingen Turbo har, den får åka utan Bar
SNap3 JapsRacer!
18 januari 2007 · 198 Inlägg

sir_daniel skrev:

nissan 200sx skrev:

sir_daniel skrev:
lagom att betala för en S13...

Håller me om de inte  e nått grymt fint orginal skick samt orörd motor smile gav 18k för min för 2 år sen...

må så vara, men allt beror på bilens skick, mil, årtal...
priset på S13 har ju sjunkit ganska mycket om man jämför med för 2 år sedan...
bytte till mig min förra S13 mot

Jag gav 25 för min.

1993, ingen rost, 13000 på mätaren. dock så va turbon slut. +5 så 30.000 totalt då?
Tyckte det verkade billigt för en sån bil ja tongue

shogun
18 januari 2007 · 2 117 Inlägg

Lite klipp från min sida:
http://www.garaget.org/?car=16972

Need for Speed...
En film? En bok? Ett spel?
För mig innebär det en känsla av att hantera ren, brutal kraft.

Det började redan när jag var 20 år. Jag byggde min egen dragster (en Cuda -70) med 1136 hkr.
En härlig upplevelse att kontrollera denna extrema maskin, veta att jag själv byggt den och få framgång vid tävlingarna.

Idag bygger jag på en extrem gatbil. Väghållning och brutal kraft i ett läckert paket.
Även om jag bygger det mesta själv så kostar det en hel del men det är värt varje krona, Euro och Dollar. Som tur är finns det oerhört många bra leverantörer runtom i världen som har kvalitetsdelar till bra pris, många kontakter har skapats genom åren.

Jag köpte bilen 1998, den var i ett otroligt bra skick och motorn helt felfri. Svensksåld och med få mil på mätaren, bara att betala.
Första modifieringen blev 17" fälgar, sänkningssats och Koni ställbara dämpare.
Strax därpå kom stylingen. Kontaktade Erebuni i USA och vi tog gemensamt fram ett paket som döptes till Shogun. För övrigt min bil som används på deras hemsida.

Motorn måste ju också uppgraderas. Började med avgassystem, chipning, luftfilter och uppställt laddtryck. Det gav en ganska mager effektökning, knappt 200 hkr. Inget att hurra för. Fixade en IC, lite större turbo och grenrör. Ökade bränsletrycket och modifierade chipet. Några ytterligare ändringar och kom upp i knappa 300 hkr... Fortfarande inte nöjd.

Sålde av det mesta.

Efter en ordentlig och omfattande research började jag samla på mig högprestandadelar för att satsa fullt ut. Smidda kolvar, smidda stakar, insprutningssystem, spridare, turbo, grenrör, IC, vattenkyl, koppling, oljekyl, BTR, dumpventil, mm mm... Bosch Rennsport bidrog med högohmiga 960cc spridare från deras utvecklingsavdelning. Kontakter är som sagt bra att ha.
Det är mycket som behövs för att sätta ihop en 600hkr motor.

Hur ska nu växellådan klara av alla dessa hästar och det enorma vridmoment som alstras?
Original låda ger upp mellan 300 och 400hkr...

Jag får ta och tillverka en egen.
Sagt och gjort. Köpte en Z32 växellåda som utan problem klarar mellan 800-1000hkr.
Sprängkåpan kapades och originallådans fläns svetsades fast. En specialtillverkad kardanaxel och anpassat växellådsfäste. Thats it! OK...en short shift som krona på verket.

Potent motor, hållbar växellåda...men...grepp?
Hur ska detta lösas?

Fixade bredare 18" Japanska lättvikts driftingfälgar och riktigt bra gummi.
En av de bättre LSD-lamelldiffarna på marknaden köptes från ATS i Japan och monterades.
Coiloverset, ställbara stag tillverkade i chrome molly, kulledsbussningar, krängningshämmare...listan kan göras lång över alla chassiedelar som uppgraderats.

Bromsarna togs från en Skyline, både fram och bak. Skivorna slitsades och hjulnaven byttes ut till fembultat för att fälgarna inte ska kunna slitas loss.

Inredningen modifierades med Sparcostolar, 3" 6-punktsbälten och lite annat för att sitta stadigt och samtidigt ha kontroll på både motordata och bil.

Det är ingen lätt sak att skapa ett monster till bil men med tid och vilja så går det, även om det inte är gratis. För mer info, kolla i galleriet eller på min hemsida. Där finns massor av bilder på både delar och projekt.

Jag ser fram emot kommande sommar.
//shogun

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Streethawk Billjuds Wannabe
20 januari 2007 · 1 771 Inlägg

Fick bilen för 12 500, men den knackar och 3e cylindern går inte, får ingen gnista, vad kan det bero på?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
shogun
20 januari 2007 · 2 117 Inlägg

Knackar den (mer som slamrande) så kan det vara ett vevlager som börjat ge sig. Beror oftast på att man slarvat med oljebytet och kört så hårt att oljans smörjande egenskaper förstörts pga värme.

Det kan givetvis vara andra saker som gör att det knackar.

Får du ingen gnista på den cylindern kan det bero på tändkassetten. Prova genom att växla med en av de andra. Kolla även tändstiftet och kompressionen.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
E30Tompa Rörpulare
20 januari 2007 · 1 453 Inlägg

sir_daniel skrev:

nissan 200sx skrev:

sir_daniel skrev:
lagom att betala för en S13...

Håller me om de inte  e nått grymt fint orginal skick samt orörd motor smile gav 18k för min för 2 år sen...

må så vara, men allt beror på bilens skick, mil, årtal...
priset på S13 har ju sjunkit ganska mycket om man jämför med för 2 år sedan...
bytte till mig min förra S13 mot

Det var precis min poäng smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Streethawk Billjuds Wannabe
20 januari 2007 · 1 771 Inlägg

shogun skrev:
Knackar den (mer som slamrande) så kan det vara ett vevlager som börjat ge sig. Beror oftast på att man slarvat med oljebytet och kört så hårt att oljans smörjande egenskaper förstörts pga värme.

Det kan givetvis vara andra saker som gör att det knackar.

Får du ingen gnista på den cylindern kan det bero på tändkassetten. Prova genom att växla med en av de andra. Kolla även tändstiftet och kompressionen.

har kollat redan med kassetten och de, men de är inget fel på det, vad mer kan det bero på? sen så om man har soppa pumps relät ikopplat så går inte soppa pumpen, tar man bort relät och sätter en kabel från ena honan till den andra så går pumpen.. :S



Och bilen finns nu uppe, ska bara hitta usb kabeln så jag får upp mer bilder på den smile

Senast redigerat av Absolut_Audi (20 januari 2007)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
shogun
21 januari 2007 · 2 117 Inlägg

Kolla i pluggen som går ned till tändstiftstoppen. i den sitter det en fjäder och ett kol. Kan vara så att det är slitet/borta och glappar vilket gör att du inte får gnista. Annars kan jag tänka mig att strömmen inte kommer fram i kablaget och då får du ge dig på att felsöka efter kabelbrott tidigare i kretsen som går till tändkassetterna.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Streethawk Billjuds Wannabe
21 januari 2007 · 1 771 Inlägg

shogun skrev:
Kolla i pluggen som går ned till tändstiftstoppen. i den sitter det en fjäder och ett kol. Kan vara så att det är slitet/borta och glappar vilket gör att du inte får gnista. Annars kan jag tänka mig att strömmen inte kommer fram i kablaget och då får du ge dig på att felsöka efter kabelbrott tidigare i kretsen som går till tändkassetterna.

men vi prövade och switcha över den till cylinder 2 istället och där fick den gnista, och vi prövade och mäta strömmen på kontakten med såg inte ut att vara något direkt fel på det, men vi ska pröva och öppna upp längs med tändkablarna och kolla dom, måste nästan vara ett brott nånstans tycker man..



mer bilder finns nu på bilen smile

Senast redigerat av Absolut_Audi (21 januari 2007)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Streethawk Billjuds Wannabe
21 januari 2007 · 1 771 Inlägg

Btw, hur ska jag göra för att diffa bakaxeln?  är odiffat juh sad inte lika roligt att trycka plattan i mattan sad men vad kan det mer vara som gör att 3an's cylle inte går? har kollat allting förutom efter kabel brott

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
shogun
23 januari 2007 · 2 117 Inlägg

Attså. Du har konstaterat att tändkassetten fungerar men att den inte får ström. Alla övriga tändkassetter får ström i kabeln. Då återstår i stort sett bara "ingen ström" i kabeln till 3:ans tändspole. Följ kabelhärvan som går mellan tändkassetten och bort från motorn tills du hittar en skarvkontakt. Dra isär denna och kolla om den oxiderat. Spraya på kontaktspray.

Mät på stiften i kontakten genom att använda en multimeter kopplad mellan tändkassetten och kontakten. Då ser du om den kabelbiten är ok eller trasig.
Ta ur säkringen för bränslepumpen. Nu kan du även dra runt startmotorn och kolla om det kommer fram ström till kontakten som det ska. En strömpuls på respektive stift för resp tändkassett.  Detta tar en tid men lyckas du lokalisera felet så rullar ju bilen på riktigt rejält efteråt.

LSD-eller Visco-diffbroms.
Antingen byter du till en Visco-diffbroms från S14 (hela bakaxelpaketet) vilken inte är en speciellt stark diffbroms men som ändå fungerar eller så byter du ut innehållet i bakaxeln (monterar en lamelldiffspärr).
Vilken metod du än väljer så kostar det ca 5-10.000 kr.

Jag rekommenderar dig att försöka få tag på en riktig diffbroms en sk. LSD med lamellskivor. Den är stryktålig, tål driftning och aktiveras mycket snabbt om ett däck skulle börja spinna. Viscobromsen i S14 behöver en stund på sig för att aktiveras innan den fungerar. Efter ett tag kan den bli för varm och då släpper den och funktionen försvinner.

ATS Deftforce, Kaaz, Cusco, Nismo (i den ordningen) är bland de bättre diffbromsarna.
Några bilder finns här:
http://200sx.kicks-ass.net/album/album. … p;cat=3657

Senast redigerat av shogun (23 januari 2007)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Streethawk Billjuds Wannabe
24 januari 2007 · 1 771 Inlägg

Hmm, skumt, 3an går igång ibland och håller sig igång kanske en halv sekund, nu när jag putsa upp/böt stift, måste vara glapp i en kabel, först så hör man bara 3 cylindrar, sen ibland så varvar den upp mer trot's att jag inte ens rört gasen och den låter finare.
får kolla upp det lite bättre när det är mindre snö, tack för svaret med Shogun smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
LGM_UNIT
24 januari 2007 · 40 Inlägg

har man inte råd att trimma ska man inte göra de.för att du ska få 300hk så är de lite mer saker du måste byta

Streethawk Billjuds Wannabe
24 januari 2007 · 1 771 Inlägg

MacKe_turbo skrev:
har man inte råd att trimma ska man inte göra de.för att du ska få 300hk så är de lite mer saker du måste byta

hehe tongue grejjer ska komma vart eftersom smile, fast måste köpa kjolpaket först sad far min tvingar mig, annars så hjälper han mig inte me bilen, lr ja, först så ska ja fixa så att den går på alla 4a, sen kjolpaket, efter det blire mer trimm, ska söka mig ett sommarjobb så kommer iaf ha en 5-7k över smile lite trimm blir det iaf, + att jag fick med ett steg 2 chip som låg och gömde sig under växelspaks dammasken big_smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
XepeZ
24 januari 2007 · 16 Inlägg

itsfun.com har chip skom ger garanterat 45 hk och det kostar 4900

insane_1 Min dröm, din vardag.
24 januari 2007 · 641 Inlägg

XepeZ skrev:
itsfun.com har chip skom ger garanterat 45 hk och det kostar 4900

Finns inget chip i hela världen som ger 45hk på en s13 tyvärr.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Streethawk Billjuds Wannabe
24 januari 2007 · 1 771 Inlägg

insane_1 skrev:

XepeZ skrev:
itsfun.com har chip skom ger garanterat 45 hk och det kostar 4900

Finns inget chip i hela världen som ger 45hk på en s13 tyvärr.

ne det kan t.om jag säga.. smile men hur många häst extra kan ett steg 2 chip ge? 10-20? :S

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang