Avgasvärden / motorn går fett / tror att den är kall

simlar
12 april 2017 · 5 545 Inlägg

hampus_sthlm skrev:

simlar skrev:
Det är vevhusventen på dina bilder ja.

Du verkar ha missförstått det med tempgivare. Det är två vattentempgivare det snackas om inte två olika tempgivare.
Många bilar har en vattentempgivare som går till mätarhuset bland annat och en vattentempgivare som går till motorstyrdonet.
Ger sällan felkod då motorstyrdonet tror vattentempgivaren fungerar fastän den säger fel temperatur.

Hmm, ok, så den temgivaren jag bytt som sitter på insuget har inget med mitt problem att göra tror du?

Om det är insugstempgivaren du bytt så tvivlar jag på att det skulle vara problemet, visst den kompenserar med bränsle för lufttempen men det bör inte orsaka så pass lågt lambdavärde som du har.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
hampus_sthlm
13 april 2017 · 38 Inlägg

simlar skrev:

hampus_sthlm skrev:

simlar skrev:
Det är vevhusventen på dina bilder ja.

Du verkar ha missförstått det med tempgivare. Det är två vattentempgivare det snackas om inte två olika tempgivare.
Många bilar har en vattentempgivare som går till mätarhuset bland annat och en vattentempgivare som går till motorstyrdonet.
Ger sällan felkod då motorstyrdonet tror vattentempgivaren fungerar fastän den säger fel temperatur.

Hmm, ok, så den temgivaren jag bytt som sitter på insuget har inget med mitt problem att göra tror du?

Om det är insugstempgivaren du bytt så tvivlar jag på att det skulle vara problemet, visst den kompenserar med bränsle för lufttempen men det bör inte orsaka så pass lågt lambdavärde som du har.

Ok, så du tror det är tempgivaren i blocket som spökar? Eller något helt annat? Funderar på att byta lambdasonden igen... Eller LMM, men den har jag inte hittat på min bil än... :\

spillolja
13 april 2017 · 4 048 Inlägg

Är termostaten riktig, så den öppnar vid över 80-85C+  inte  vid  70-75C+ någinting ?
vad är det för spiskod ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
13 april 2017 · 38 Inlägg

spillolja skrev:
Är termostaten riktig, så den öppnar vid över 80-85C+  inte  vid  70-75C+ någinting ?
vad är det för spiskod ?

Om termostaten är ok vet jag faktiskt inte, motorn verkar inte gå för varm (eller kall) enligt mätaren iaf.

Spiskod? smile

spillolja
13 april 2017 · 4 048 Inlägg

Med spiskod menar jag motorns typkod tex F4R 720/722  etc.
smile

Senast redigerat av spillolja (13 april 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
13 april 2017 · 38 Inlägg

spillolja skrev:
Med spiskod menar jag motorns typkod tex F4R 720/722  etc.
smile

smile
F4R-720

spillolja
13 april 2017 · 4 048 Inlägg

Hmm det finns precis som beskrivet 2st tempsensorer   troligtvis NTC motstånd med ett R25 värde på  2,2 Kohm     vid driftvarm motor ska motortempgivaren (ej till mätare i bilen) den har en resistans på ca 200-300ohm, det finns 2st lambdasonder, den främre reglerar så bränslebladningen blir rätt

en taskig map-sensor kan på tomgången ge en fet blandning (som evt. kan putsas till med en sup E85 för 50-100:-)

denna sensor ska ge en spänning ut på 0,5-4,5 volt ut beroende på undertryck, lossa på slang och mät vid olika undertryck

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
13 april 2017 · 4 048 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
13 april 2017 · 38 Inlägg

spillolja skrev:
Hmm det finns precis som beskrivet 2st tempsensorer   troligtvis NTC motstånd med ett R25 värde på  2,2 Kohm     vid driftvarm motor ska motortempgivaren (ej till mätare i bilen) den har en resistans på ca 200-300ohm, det finns 2st lambdasonder, den främre reglerar så bränslebladningen blir rätt

en taskig map-sensor kan på tomgången ge en fet blandning (som evt. kan putsas till med en sup E85 för 50-100:-)

denna sensor ska ge en spänning ut på 0,5-4,5 volt ut beroende på undertryck, lossa på slang och mät vid olika undertryck

Jag har bytt den bakre lambda förra året,  kanske dags att byta främre nu då. Men visst kan man voltmäta en lambda va?
För att se om den är ok alltså? Har för mig att jag läst det någonstans.

Bilen har tidigare haft problem och inte gått jämnt och fint på alla cylindrar så främre lambdan kanske blivit förstörd av för mkt skit. Lite därför jag chansade å bytte katalysator...

Senast redigerat av hampus_sthlm (13 april 2017)

spillolja
13 april 2017 · 4 048 Inlägg

OM bilen har ett OBD2 kompatibel testuttag,  kan man med tex Diamex DX-65 , Elm32x eller u581 följa dess värde upp och ned  (bank-1 sensor 1) , den bakre sonden är för att diagnostisera missen:s funktion  och behövs normalt inte

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
13 april 2017 · 6 588 Inlägg

kunde sagt tidigare att du bytt bakre :x Byt främre..

De/Dem
hampus_sthlm
13 april 2017 · 38 Inlägg

Alright, det är en annan typ än den bakre lambdan va?

Tack för hjälpen so far, byter lambdan efter helgen.

spillolja
13 april 2017 · 4 048 Inlägg

Båda ska vara likadana 4 trådare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
13 april 2017 · 38 Inlägg

spillolja skrev:
Båda ska vara likadana 4 trådare

OK, tack.

Sitter en värmesköld som är popnitad i ett fäste som hålls fast av själva lambdan så jag får konstruera nått specialverktyg för att få bort den. Alt plocka bort popniten.

hampus_sthlm
18 april 2017 · 38 Inlägg

Löst: Bytte tempgivare i insuget, främre lambdan samt rengjorde vevhusvent. Sen gick den igenom utan problem.

Men det hade nog räckt med främre lambdan som ni sa.... :-)

Tack för all hjälp!
/H

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang