Volvo 945: Vägen från bruksbil till driftbil

Projekttråd för min volvo som ska trimmas och preppas från en vanlig svenssonbil till en gat/driftingbil
  • 0 Följare
  • 826 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli 2017
Snuffles
9 juli 2017 · 1 Inlägg

Tjenare!

Tänkte skapa en liten projekttråd till min volvo, det här blir mitt första projekt någonsin och är även ny på mek-området också så det här kommer bli en kul resa från en helt vanlig svenssonbil till en bil som ska va en gatbil med härlig kraft och även en driftingbil. big_smile

Bilen ifråga är en Volvo 945 2.0 ft som är importerad från italien så ströglucka finns!
Projektet kommer delas upp på flera år och ska försöka fixa olika delar av bilen varje år t.ex chassi,bromsar, motor, exteriör och interiör.

Årets tema kommer hamna på motorn och försöka få upp kraften lite.

-Motor ska bytas från b200 till renoverad b230 med h-profil
-Portad och planad topp med annan kam ska på den nya motorn
-En mycket värre koppling ska på med svarvat svänghjul och 6-puck
-Bränslesystem ska uppgraderas med spridare,pump och BTR
-Turbosystemet ska få ny intercooler och turbo
-Extraktorrör ska på och resten ska bli 3'' hela vägen från turbon och bak
-Coilovers ska på för bättre stabilitet
-Chassit kommer ses över så det kommer bli lite småmek här och där
- LH 2.4 sprutet ska bytas ut mot ett Megasquirt 2 v3

Är väldigt sent ute med projekttråden då saker som pump och btr redan är monterat och utbytt. Men jag kommer ta upp det när jag kommer in på det området igen smile

Tråden kommer uppdateras i omgångar då jag inte har ett eget garage jag kan härja hur jag vill i så ibland kommer det va tyst och ibland kommer det 900 bilder och inlägg på en gång lol

Hoppas ni tycker om tråden och kom gärna med förslag och åsikter så en nybörjare får chans att lära sig!


Bjuder på en "före" bild från i vintras när jag köpte den

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224441/224441-44e3abb8cac4701b4c515455b5a5e142.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang